اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

عقل در کلام امام حسن مجتبی (ع)

بی شک کل امامان(ع) مظلوم اجتماعی و فردی دوران خود و حتی دوران های بعد از خود هستند، لذا هم جهت معرفت بیشتر و هم جهت راهیابی به مسیر هدایت، ضروریست سراغ روایات و احادیث معرفتی رفت تا در حد بضاعت، غبار غربت را از کلام گهربارشان زدود.
پیامبر اکرم(ص) در توصیفی از امام حسن (ع) چنین فرمودند:

«لو کان العقل رجلاً لکان الحسن»
«اگر عقل در قالب انسانی جلوه‌گر شود، امام حسن(ع) آن انسان خواهد بود».

در این روایت امام حسن(ع) صورت عینی «عقل» معرفی شده است. هر چند «عقل» در معارف بعنوان:

✓حجت و پیامبر درونی تمام انسانها

✓ عامل پرستش خدا و کسب بهشت

✓ بعنوان «نور» 

✓ و مهمتر اینکه از ویژگی های دولت کریمه حضرت مهدی(عج) نیز تکمیل و تجمیع عقول و رفتار عاقلانه ی مردم در عصر ظهور، بیان شده است،  اما امام حسن (ع) از عقل تعاریف دیگری هم ارائه‌ فرموده‌اند که زوایای پنهان این مخلوق محبوب را برای ما آشکار نمودند؛ آن حضرت چنین فرمودند:

«عقل برترین هدیه ی الهی است که برای بنده مصونیت از آفات دنیا ایجاد می کند و از سلامتی آخرت بهره مند می‏ شود و از عذابش محفوظ می ‏ماند، محبوب ترین اشیاء و مخلوقات در پیشگاه مقدس پروردگار، عقل است و وجود آن در انسان، شرافت انسان را نشان می دهد، زیرا اگر جایی یا مخلوقی شریف تر و محبوب تر از انسان در عالم بود، به طور قطع خداوند این گوهر محبوب را در آن جا قرار می داد».

یا در تعبیری شفاف‌تر می فرمایند:

«با خرد است که هر دو سرای به دست می آید و هر که از خرد محروم باشد از هر دو سرای محروم شود».

در جایی دیگر می فرمایند:
«عقل دژ است».
امام حسن مجتبی(ع)، در این روایت به قدرت و قوه ی عقل اشاره فرموده و آن را به دژ یا قلعه تشبیه می‌فرمایند.

در تعریف سوم امام حسن مجتبی(ع) به تعریف دردناکی از عقل می پردازند؛ وقتی از ایشان سؤال می شود که عقل چیست: ایشان در جواب چنین می‌فرمایند:

«جرعه، جرعه غصه ها را نوشیدن و با دشمنان سازش کردن.»

که گویا این تعریف را در مقطع صلح با معاویه بیان فرمودند.

و تعریف آخر اینکه، وقتی امیرالمؤمنین (ع) از پسر گرامیشان امام حسن (ع) سوال نمودند که «عقل چیست؟» ایشان فرمودند: «اینکه قلبت آنچه را به آن سپرده ای، نگاه دارد»؛ بدین ترتیب که عقل از آنچه در قلب هست نگهداری می کند تا اسرار قلب برملا نشود، و نیز به واسطه ی نگهداری عقل، انسان به رازداری ملبس می‌شود.

امام حسن (ع) در روایاتی دیگر به آثار عقل پرداخت نموده‌اند، آن حضرت از آثار«عقل» به «ادب» اشاره داشتند،  همان کردار و گفتار شایسته و متناسب با شئون انسان، و در جای دیگر نسبت به این اثر، فرمودند:
«هر کس ادب ندارد عقل ندارد».

که در واقع می توان گفت:
حُسن ادب انسان، دلیل بر صحت و سلامت عقل است، نقل است که از مردی نزد پیامبر (ص) تمجید شد، و گفتند: عابد است، پیامبر (ص) فرمودند: «به عقلش نگاه کنید، زیرا هر کسی را در قیامت به اندازه عقلش پاداش می دهند، و ادب انسان، دلیل بر سلامتی عقل اوست».

از آثار دیگر عقل در کلام امام حسن(ع)، «خیرخواه بودن» انسان عاقل است: «عاقل و خردمند به کسی که از او نصیحت و اندرز خواهد، خیانت نکند». که این خیر خواهی فرد عاقل را، مورد اعتماد دیگران نیز می نماید.

و نهایتا امام حسن مجتبی (ع) نشانه ی کمال عقل را در معاشرت نیکو با مردم ذکر فرمودند:
«خوش رفتاری با مردم رأس خرد است».

امید است که در سایه ی این کلام گهر بار حضرت امام حسن(ع)، از عقل خود بهره برده و در رشدش تلاش و از نتایج و آثارش خود و دیگران، بهره ‌مند شویم، که این خود سهمی در فراهم شدن شرایط ظهور می‌باشد.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا
The faithful who sit idle, other than those who are disabled, are not equal to those who fight in the way of God with their wealth and lives. God has exalted those in rank who fight for the faith with their wealth and souls over those who sit idle. Though God's promise of good is for all, He has granted His favour of the highest reward to those who struggle in preference to those who sit at home.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930