اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

عناصر چهارگانه حیات معنوی

آنچه در اطاعت از خدا و اولیائش بسیار مهم و ضروری است، تسلیم بی چون و چرا و تمکین در برابر امر ایشان است. هرتکلیفی که برای انسان نهاده شده قطعاً به خیر و صلاح او بوده و ودر صورت سرپیچی از آن دیر یا زود عواقب شومش گریبانگیر فرد عاصی خواهد شد

«عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» (البقرة / 216 )« چه بسا چيزها كه شما از آن كراهت داريد در حالى كه خيرتان در آن است و چه بسا چيزها كه دوست مى‏داريد در حالى كه شر شما در آن است و خدا خير و شر شما را مى‏داند و خود شما نمى‏دانيد».

علت یابی و دلیل و برهان خواستن در احکام به خودی خود ایرادی نداشته و چه بسا یقین و ایمان فرد در سایه این برهانها افزایش یابد؛ اما در کنار آن، شناخت ومعرفت نسبت به خدا و اولیای او عنصر نخست، محبت به خدا و اولیای خدا عنصر دوم، اطاعت از ایشان عنصر سوم، و سپس معیّت، عناصر چهارگانه برای حیات معنوی انسان می باشد که همگی برای افزایش عبودیت انسان در حیات معنوی وضع گردیده است. هریک از احکام و فرایض الهی فلسفه و حکمت خاص خود را دارند که انجام و ترک آن فواید و آثار قابل توجه و موثری برای انسان خواهد داشت و تماماً در رسیدن به مرحله ی “معیت” و همراهی با امام معصوم (ع) نقش دارند.
رهایی از فتنه ها و گردابهای آخرالزمان و درسایه این 4 عنصر امکان پذیرمی باشد. جریان تنور و دستور رفتن به داخل تنور از طرف امام صادق(ع) و اطاعت بی درخواست ادله و برهان از طرف یکی از اصحاب ایشان و مثال سیب و پذیرش حکم امام مبنی برحلال بودن نصف آن و حرام بودن نصف دیگر ، همه و همه حاکی از اطاعت محض و تمکین نسبت به ولیّ زمان است. لذا تبعیت و اطاعت و معیت با حضرت ولیعصر(عج) در دوران ظهور که آرزوی همه مشتاقان می باشد با ممارست و تمرین اطاعت باید در دوران غیبت شکل بگیرد که آن جز با معرفت و محبت و عمل به واجبات و ترک محرمات حاصل نخواهد شد.
در ادامه با یک روایت جالب به فلسفه چند عمل اشاره می شود:
ابو صلت هروى مى‏گويد: از امام رضا (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: خداوند به يكى از پيامبرانش وحى كرد كه چون صبح كردى اولين چيزى را كه با آن برخورد نمودى بخور و دومى را پنهان كن و سومى را بپذير و چهارمى را نااميد مكن و از پنجمى فرار كن. گفت: چون صبح كرد و به راه افتاد با كوه سياه بزرگى رو به رو شد و ايستاد و گفت:پروردگارم به من دستور داده كه آن را بخورم و متحير ماند. سپس با خود گفت:پروردگارم مرا به چيزى كه توانايى ندارم فرمان نمى‏دهد، پس به سوى آن رفت تا بخورد. هر چه به آن نزديك شد آن كوچك‏تر شد و وقتى به آن رسيد آن را لقمه‏اى يافت و خورد و ديد كه آن گواراترين چيزى بود كه تا به حال خورده است. سپس به راه افتاد. با تشتى رو به رو شد و گفت: پروردگارم به من فرمان داده كه آن را پنهان سازم پس حفره‏اى كند و آن را داخل آن قرار داد و رويش خاك ريخت و به راه خود ادامه داد ولى ديد كه تشت بيرون آمد و با خود گفت: من آنچه را كه پروردگارم فرمان داده بود انجام دادم و به راه افتاد، ناگهان پرنده‏اى را ديد كه بازى به دنبال آن است، پرنده در اطراف او دور زد و او گفت: كه پروردگارم فرمان داده كه آن را بپذيرم، پس آستين خود را باز كرد و پرنده وارد آن شد، باز به او گفت: شكارم را گرفتى و من چند روز است كه به دنبال آن هستم، او با خود گفت كه پروردگارم به من فرمان داده كه من اين را مأيوس نكنم پس قطعه‏اى از ران خود را بريد و به آن انداخت، سپس رفت و ناگهان گوشت مردار گنديده كرم افتاده‏اى را ديد با خود گفت: پروردگارم به‏ من فرمان داده كه از اين بگريزم پس از آن گريخت و برگشت.در خواب ديد كه به او گفته مى‏شود: تو آنچه را كه به آن مأمور بودى انجام دادى، آيا مى‏دانى كه اين‏ها براى چه بود؟ گفت: نه، به او گفته شد:
آن كوه “غضب” بود، وقتى بنده‏اى غضب مى‏كند خودش را نمى‏بيند و از شدت غضب ارزش خود را نمى‏داند پس چون خودش را حفظ كند و ارزش خود را بداند و خشم او فروكش كند، سرانجام آن همان لقمه گوارايى مى‏شود كه تو خوردى.
و اما “تشت”، آن همان عمل صالح است كه وقتى بنده آن را پنهان كند خداوند راضى نمى‏شود مگر اينكه آن را آشكار سازد تا آن بنده را با آن زينت بخشد و ثواب آخرت را نيز براى او ذخيره كند.
و اما “پرنده”، كسى است كه نصيحتى به تو مى‏گويد، پس آن را با نصيحتش بپذير.
و اما “باز”، مردى است كه حاجتى به تو دارد او را نوميد مكن.
و اما” گوشت گنديده” غيبت است، از آن فرار كن.

image_pdfimage_print

2 دیدگاه درباره عناصر چهارگانه حیات معنوی قابل نمایش است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
When We cancel a message (sent to an earlier prophet) or throw it into oblivion, We replace it with one better or one similar. Do you not know that God has power over all things?

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930