“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

غربت دین و ولیّ دین…

غربت چیست و به معناست؟ آیا فقط برای شخصی که از شهر خود دور افتاده غریب می گویند و غربت برای او معنا دارد؟ آیا غربت یعنی تنهایی و بی کسی؟ نشانه های غربت چیست؟
در این آشفته بازار روزگار آنچه کمترین توجه ها را بخود جلب می کند و آنچه که کمترین سخن از آن بمیان می آید، “غربت دین” و والیان دین است:
قال رسول‌الله:«إنّ الاسلام بدأ غریباً و سیعود غریباً فطوبی للغرباء، فقیل: و من هم یا رسول‌الله؟ قال: الذین یصلحون إذا فسد الناس… »
پیامبر اکرم (ص) فرمود:«اسلام با غربت آغاز شد و در آینده نیز غریب خواهد شد؛ خوشا به حال غریبان! گفته شد: ای رسول خدا، غریبان چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که وقتی مردم فاسد شوند، به اصلاح بپردازند…».
نخستین مفهوم و معنایی که ممکن است از “غربت” در ذهن متبادر شود، “ناشناس” بودن است، که در عین غربت، حزن و غمی نیز در خود دارد. در معانی دیگر از غربت که از معانی طوفانی بر این اصطلاح است، بی توجهی بر اساس عدم شناخت صحیح به فرد یا چیز مورد نظر است. و در یک معنی غصه دار، غربت یعنی مجهول القدر بودن و بیتفاوت شدن به موقعیت و کارآیی و منزلت آن چیز یا یک شخص.
در حدیث فوق پیامبر اکرم(ص) آغاز اسلام را غریب، و ادامه اش را همراه با غریت معرفی فرموده است، غربتی که تا امام عصر(عج) کشیده شد. اما باید دید چه عواملی موجب غربت اسلام میشود و چه موانعی باعث میشود علیرغم اینهمه مجالس دینی و افراد مذهبی، غربت باقیمانده و این حقیقت تلخ بر اسلام سایه افکند. سه مورد اساسی اسلام را غریب و اولیای الهی را در کنار خود به غربت کشیده است:
 جهل مردم و برخورد آزاد منشانه وعدم برخورد جبری اسلام
 عادت به غربت اسلام و پیامبر اسلام و جانشین پیامبر اسلام(ص)
 ترس از غربت توسط بیشتر مبلغان اسلام
با تحلیل اجمالی از شروع اسلام تا حداقل دوران امامت امام حسن(ع) این مسئله روشن میشود که در مرحله اول مجهول القدر بودن و جهل مردم نسبت به امام از یکطرف و از طرف دیگر جبری نبودن اسلام و عدم دعوت جبری هادیان دین، و سپس عادت کردن مردم به غریب بودن اسلام، و مظلوم کردن اسلام و ولایت و انعطاف پذیر فرض کردن اسلام و ولایت ودر وحله آخر که مرحله پست در علت غریب ماندن دین و مقام ولایت میباشد، ترس از غربت از طرف کسانی است که نقشی در تبلیغ و رساندن پیامهای دینی دارند که این ترس، از بیان حقایق و یاری دین خدا و ولیّ خدا باز میدارد و در نهایت موجب غریب ماندن دین، آنهم دینی که بدست توانای آخرین ولیّ دین جهانی خواهد شد. لذا این سه مورد از عوامل اصلی نشستن غربت بر روی اسلام و کشیده شدن پرده غربت بر والیان و اولیای الهی است.
اما در ادامه حدیث حضرت خطاب “طوبی” به آنهایی کرده است که غریبند و این غریبان کسانی هستند که در زمان فساد مردم به اصلاح می پردازند. و در حقیقت این روایت وظیفه ای ظریف و سنگین برای مبلغان و معلمان در عرصه دین میگذارد تا با اصلاح مفاسد اجتماعی، و رفع غربت از واژه های کلیدی دین و اثرات مغفول دین، این غبار را از چهره اسلام و داعیان اسلام بزدایند و غربت پیامبر و امام را به قدرت اسلام و قدرت ولایت و حاکمیت عدالت تبدیل نمایند.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَمَا أَدْرَاكَ مَا سَقَرُ
What do you think Hell-fire is?

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 65
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,404
  • بازدید ماه: 7,836
  • کل بازدید ها: 787,042
  • کل نوشته‌ها: 907