“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

غربت دین (۱)

اساسا هر چیزی که دارای ارزشی خاصی باشد، بهره ای از غربت دارد، در کلام شریف پیامبر(ص) چنین آمده:

«بدأ الإسلام غریباً وسیعُود غریباً کما بدأ فطوبى للغرباء».

در این روایت به عنصر اسلام و غربت آن، وزن مخصوصی بخشیده و پرداخت ویژه ای به آن شده است و این نشان دهنده آن است که هم خود غربت سنگین است و هم مقام غرباء بسیار والا، چرا که در آخر روایت، “غرباء” با قید “طوبی” ارزشگزاری شده است.
امام علی (ع) در معنای غربت میفرمایند:

«الغَریب، مَن لَمْ یَکُن لهُ حَبیب» (حکمت ۶۲) 


غریب یعنی نبود حبّ و محبتی برای کسی، بعبارتی غربت یعنی کم شدن و فقدان علاقه.” نسبت به چیزی یا کسی.
نکته اول در این موضوع این است که غربت دین مساوی با غربت اولیای الهی میباشد، و بحث مکمل آن، ذکر دلایل غربت است، که عوامل بسیاری در غربت ماندن اسلام و اولیاء اسلام دخالت دارد، از جمله:
»عدم شناخت
»حسادت
»نفاق
»کینه
اما آنچه بیشتر از هرچیز در غریب ماندن دین تاثیر دارد، “تعریف نادرست از دین” است.
“دین” توسعه همان احساسات و عناصر فطری است که انسان را بسوی درستکاری و رشد و تعالی هدایت میکند».
دین عنصر و قدرتی است که جهت آبادی و بهبود زندگی دنیوی انسان وضع شده است. راه و رسم زندگی همراه با امنیت و آرامش، که در سایه همین دین در دنیا، آخرت برای انسان شکل میگیرد.
اما دشمنان دین با تعریف اخروی از دین و آخرتی کردن احکام آن و سخت جلوه دادن راه و روش آن، دین اسلام را از کسوت خود خارج و در کسوت قلابی ارائه دادند و آن موهبت و نعمت بزرگ را در غربت نگهداشتند.
علیرغم تلاشهای چندین ساله پیامبر اکرم(ص)، دشمنان اسلام بعد از شهادت آن بزرگوار بیشترین ظلم را در حق اسلام اعمال کرده و آنرا غریبتر نمودند.
و چنانچه گفته شد غربت دین مساوی با غربت اولیاء الهی هم میباشد، که امروز عمده دلیل غیبت حضرت ولیعصر(عج) هم بدلیل غربت دین اسلام است.
لذا، از یکطرف شناخت صحیح دین و معرفت به اصول و مبانی آن و تبلیغ و ارائه بی غل و غش آن، در رفع غربت دین، گامهای موثری خواهد بود.
واز طرف دیگر، تحمل غربت و عدم متاثر شدن از بی علاقگی ها و دوست نداشتنها “طوبای” پیامبر را شامل حال غریبان کرده و آنها را در پایان بردن این مراحل سخت، یاریگر میباشد، چون غربت در غیبت برای حق پویان، حقیقتی اجتناب ناپذیر است.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيمًا
And no friend inquires after friend

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 378
  • بازدید هفته: 2,311
  • بازدید ماه: 10,212
  • کل بازدید ها: 779,082
  • کل نوشته‌ها: 906