“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

فاطمه مظلوم دیروز و امروز

چه غم بزرگی است که بزرگترین غم حضرت زهرا(س) را “مسمار در”، “سقط محسن” یا “توهین اهانت” و “غصب فدک” فرض کرد و چنین جلوه داد، چنین کاری امروز، بی شک مظلومیت دوم برای آن بزرگوار است.

اعتراض به غصب فدک، سمبل احیا و طلب حقوق و عدالت اجتماعی است؛ اما اگر عمیق بیان نشود و اینها ذکر و ورد مجالس فاطمیه و موضوع روضه ی فاطمی باشد، باید اذعان نمود که فاطمه نشناسی در طول تاریخ بر فاطمه شناسی غلبه داشته است و همگی ما اگرچه در عزایش می گرییم، در مظلومیت ایشان سهیم هستیم.
شخصیتی که خنده و گریه و اعتراض و قهر و آشتی و شهادتش برای خداست، و ظرف اراده و رضایت و غضب خدا لحاظ شده را نباید با ظرفیت های افراد عادی قیاس و سپس در آن مقیاس توصیف نمود.
برای بانویی مثل حضرت زهرا(س) سقف شخصیتی تعریف نشده است، و دنیا در نظر ایشان متاعی نبود، بلکه این دنیاست که به خاطر وجود گرانبهای ایشان خلق شده است.
درد حضرت زهرا(س)
»حاکمیت عدالت
»بازگشت انسانها به فطرت پاک
» رشد عقلانیت
» و افزایش ظرفیت روحی بشر بود.
درد حضرت درد ظالمان و منافقانی بود که در کسوت دین بر مردم عوام سوار شده و آنها را در راستای منافع خود به کار می گرفتند.
درد حضرت زهرا(س) آزادی بشر از طوق تکبر و خودخواهی و ذلّت بود.

 

درد ایشان مهجوریت قرآن بود که ۲۳ سال پدر بزرگوارش بخاطر این کلام آسمانی از مردم کج فهم، طعنه ها و سرزنش ها و تمسخرها دیده بود.
درد فاطمه مردان منافق صفت و بزدلان و ترسویانی بود که حضرتش به دندان زده و همه آنها را دور انداخته بود.
دردش زنانی بود که هریک به بهانه ای زهرا (س) را تنها گزارده و به نصرت خواهیش پاسخی ندادند.
و امروز هم اگر بشریت بزرگترین دغدغه اش شهرت و قدرت و تجمل و ریاست و مدپرستی باشد، فقط به فاطمهٔ بین در و دیوار نیاز دارند، نه به فاطمه ای که کوثر در حقشذنازل شده است و آن بزرگواران هم هیچگاه بدون طلب و درخواست، انسان را وادار به کاری نمیکنند، چنانچه حضرت در آخر خطبه هایشان فرمودند:

«…انلزمکموها و انتم لها کارهون»

و این چنین فاطمه هرسال توسط فاطمه دوستان، مظلومیتش افزایش خواهد یافت و دردش را فقط حضرت حجت به دوش خواهد کشید و زمان انتقام به تأخیر خواهد افتاد.

index

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
O Lord, make us not an example of punishment for infidels, and forgive us, O Lord. You are all-mighty and all-wise."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 76
  • بازدید دیروز: 114
  • بازدید هفته: 2,110
  • بازدید ماه: 6,736
  • کل بازدید ها: 744,817
  • کل نوشته‌ها: 901