“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

فلسفه ازدواج ۲

خانواده دینی و الهی

یکی از ممیزه های خانواده الهی، شادی و نشاط و دوری گزیدن از پرخاشگری میباشد، بعبارت دیگر تمامی لذتهای مشروع  برای داشتن یک زندگی بانشاط در چنین خانواده ای موجود و تمام آنچه آنها را نشاط و هدف زندگی دور کند در عدم و نیستی است.

۸۲_۱۷۵۶۸۷

دلیل این شادابی توجه به این نکته می باشد که چون بستر خانواده و نیتها خدایی می باشد، تمامی اعمال حتی ناچیزترین آن مثل پاک کردن آب بینی کودک هم الهی شده و هر کار و عملی افراد خانواده را صاحب اجر و فضیلت می کند. و همچنین چون اعضای خانواده خداوند را شاهد و ناظر اعمال خود می بینند دیگر گرفتاریها و مشکلات و درگیریها را سدّ راه خود ندیده و ابتهاج و شادابی بیشتری در زندگی بروز و ظهور پیدا میکند، چنین خانواده ای مقابله و مبارزه با اینگونه درگیریها را هم عامل رشد و پیشرفت خود خواهند دید و هم مشکل و آزمایش را وسیله رشد فردی و خانوادگی خود می انگارند، چراکه انسان در سختی خلق شده است:

« خُلق الانسان فی کَبَد»؛

یا حضرت امام سجاد(ع) در قالب دعا میفرماید:

«…لا یقول: اللهم انی اعوذبک من الفتنه بل یقول: من مضلات الفتن…»« نگویید: خدایا پناه میبرم به تو از فتنه، بلکه بگویید:خدایا پناه میبرم بتو از گمراهیهیای فتنه»

با توجه به این نکته که خانواده الهی  و فرزندان چنین خانواده هایی مورد ترفند و آسیب از بیرون می باشد، بایستی زوجین توجه داشته باشند که روابط و برخوردهای آنها در خانواده چگونه شکل بگیرد که رنگ خدایی داشته باشد و خدا را نشان بدهد تا تفاوت یک خانواده غیر مذهبی با خانواده مذهبی مشخص شود، یعنی هر فردی از بیرون داخل این خانواده میشود متوجه تفاوت شده و انرژی مضاعفی بگیرد و و الگویی برای خود و خانواده اش قرار دهد.

در چنین خانواده ای است که  زوجین به نکته ضعفها توجه نمی کنند و به همدیگر ایرادگیری مستمر نداشته ودر حکم لباس همدیگر می باشند که در قرآن نیز بدان اشاره شده است:

«هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ » (بقره/۱۸۷)،

لباس که بعد از اکسیژن و غذا، سومین نیاز بشر است ،خاصیت آن پوشانندگی رفع عیب و ایراد، زیبا نشان دادن، احساس راحتی و آرامش کردن و … است که اگر این لباس  معیوب یا آلوده شود، آنرا اصلاح و آلودگی آنرا برطرف می کنند، نه اینکه فریاد زنند و آنرا بزرگ و گسترش دهند. در واقع اگر یکی از زوجان عیب داشت، در فکر برطرف کردن آن با مهارتهای لازم باید می بود، نه فاش کردن و آبروریزی و تبدیل خانه به دادگاه.

از بُعد دیگر با توجه به جریان حضرت یوسف(ع)،  یک لباس چندین نقش میتواند بازی کند: لباس فریب و نیرنگ، لباس تهمت و افتراء و لباس شفای دردها وناراحتی ها. و اگر قرآن  برای همسران نسبت بهم تشبیه لباس را بکار برده است همسر برای همسر باید شفای دردها و ناراحتی هایش باشد. در چنین خانواده ای فرهنگ لج و لجبازی جای خود را به فرهنگ جبران عیبها و ایرادها می دهد و برای اینکه محبتها به نفرت ها تبدیل نشود از منیتها عبور می کنند که منیت و دلبخواهی عمل کردن مرز بین محبت و نفرت است، و اگر دلخوری پیش آمد درصدد جبران بر می آیند. پس در سایه زندگی الهی نشاط و شادی در خانواده حاکم و پرخاشگری و افسردگی از آن خانه رخت برمی بندد.

برگرفته از جلسات مشاوره بخش خواهران سحاب اندیشه

ادامه در مطلب آینده …

ازدواج۸

 

image_pdfimage_print

یک دیدگاه برای فلسفه ازدواج ۲ قابل نمایش است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَزَيْتُونًا وَنَخْلًا
Olives and dates,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 152
  • بازدید دیروز: 218
  • بازدید هفته: 1,966
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 788,115
  • کل نوشته‌ها: 907