“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

 فلسفه ازدواج (۳)

تشکیل یک خانواده الهی با خطبه عقد شروع می شود که عبارت از: “متَّعتُ، زوَّجتُ، و انکحتُ” بوده و سه ۳ مرحله مهم و اساسی را برای زوجین شکل میدهد.

مرحله اول “متَّعت” می باشد که همان تمتعات جسمی و غریزی(جنسی) است. یعنی زن و مرد در آغاز زندگی فارغ از هرگونه گرفتاری از لذتهای این بخش استفاده می کنند و در ادامه زندگی هم برای شکل دهی یک زندگی محبت آمیز به همدیگر در وادی تمتع قدم برمیدارند. اگر این قسمت به هر دلیلی از طرفین با مشکل روبرو شود مراحل بعدی هم دچار اشکال خواهد شد که در این زمینه رجوع به مشاوره های مناسب کارگشا خواهد شد.

مرحله دوم “زوّجت” می باشد که همان شریک بودن و شریک ماندن است  تا آخر زندگی، که زیربنای این بخش یعنی بخش زوجیت، در تفاهم زوجین مستحکم میشود. تفاهم یعنی:

انتظار از یکدیگر به اندازه توانایی طرفین

در معنای تفاهم این نکته وجود دارد که دو طرف به دقت حرف یکدیگر را گوش بدهند و بعد از فهم درست و درک متقابل و مشترک سازی، به برداشت یکسان از اهداف یکدیگر برسند و بعبارت دیگر قصد همدیگر را خوب بفهمند.

برای حفظ و تقویت نظام زوجی خانواده و برقراری تفاهم، بایستی ارتباط و گفتگویی سالم شکل گرفته و طرفین با در نظر گرفتن سه مورد :

  • جایگاه (پدر، همسر، فرزند…)
  • روحیه ( افسرده، مضطرب، اهل ظنّ و…)
  • تیپ و حالات همدیگر(آرام، نا آرام، تن، غمگین ، شاد و دمق….)
  • قبول تفاوتهای ساختاری زن و مرد

و چون در این خانواده خدا شاهد و ناظر می باشد تمامی مراحل فوق با پناهنده شدن به خداوند و کمک گیری از عنایات حق امکانپذیر خواهد بود و سوءتفاهمات پیش آمده که اموری طبیعی می باشندبه سرعت رفع خواهد گردید. نکته مهم در این موضوع کنترل و خودداری از مچ گیری و شماتت و مخالفت در برخوردها می باشد که باعث تقویت تفاهم می شود.

مرحله سوم انکحت است که :

از توجه به آداب تمتع بحث نکاح مطرح میگردد. نکاح ماحصل سنت ازدواج و توجه به ارحام و اصلاب است.

بعبارتی مرحله نسل سازی و تربیت فرزندان صالح می باشد که با حوصله و دقت و رها شدن از اختلافات و درگیری، زوجین به این امر خواهند رسید.

درنهایت جا دارد یادآوری گردد که زوجین در یک خانواده الهی دینی باید با بکار بستن آنچه که خداوند می خواهد و دوری از نفاق و دورویی و بهره گیری از اصل صداقت که شمشیر برنده ای در پیشبرد اهداف زندگی میگردد، به سعادت و نیکبختی در زندگی دنیوی و اخروی و بهره مندی از عمل خواهند رسید.

برگرفته از جلسات مشاوره بخش خواهران سحاب اندیشه

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ
You have been conveyed the Qur'an from One all-wise and all-knowing.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 46
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,385
  • بازدید ماه: 7,817
  • کل بازدید ها: 787,023
  • کل نوشته‌ها: 907