اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

لا تَزِرُ وازِرَةً وِزرَ اُخری!

من هم مثل همه این ضرب المثل قدیمی رو از بزرگترهام شنیده بودم که میگفتن« هیچ کس رو تو قبر کس دیگه ای نمیذارن» ولی همیشه فکر میکردم که مثل بقیه ی ضرب المثل های فارسی از قدیم دهن به دهن چرخیده و امروز هم به ما رسیده!
راستش رو هم بخواین تا به حال زیاد به عمق مفهومش فکر نکرده بودم، تا اینکه یه روز تو جلسه استادمون بهم تکلیف کرد که در مورد یه عبارت قرآنی مطالبی رو آماده کنم. عبارت این بود که:« …لا تزر وازرة وزر اخری …». وقتی سری به ترجمه این آیه زدم به این شکل ترجمه شده بود که” کسی بار گناه دیگری را بر دوش نمیکشد”.

اینجا بود که فهمیدم اون ضرب المثل از ضرب المثل های کهن فارسی نیست، بلکه از این عبارت قرآنی ریشه گرفته وقتی یه کم بیشتر جستجو کردم دیدم این عبارت در 4 سوره از قرآن کریم اومده و اینجا بود که کنجکاو شدم بیشتر به تفسیرش دقت کنم.

به تفسیر المیزان که نگاه کردم دیدم یه جمله جالب در تفسیر این عبارت نوشته شده که وضعیت بت پرستای اون موقع رو بیان میکنه:
اونایی که فکر میکردند اگر در ضلالت و گمراهی و بت پرستی باقی بمونند و به روش پدراشون عمل کنند عمل ناثوابی انجام ندادن و اگر هم گناهی داشته باشن گردن پدراشونه سخت در اشتباه بودن چون که طبق این عبارت قرآنی هیچ گس بار گناه دیگری رو به دوش نمیکشه و هرکس مسئول کارای خودشه.
این روزا هم زیاد مد شده که بعضی ها بهم میگن تو فلان کار رو بکن گناهش مال من ثوابش مال تو !
منم بعضی اوقات این حرف خیلی برام جالب به نظر میومد و با خودم میگفتم حتماً یه چیزی میدونه که اینقدر با اطمینان حرف میزنه.ولی حالا میفهمم که نباید به این قبیل حرفا زیاد اعتنا کرد چون یه روز جزایی هست که تو اون روز انسان به سختی میتونه پاسخگوی اعمال خودش باشه چه برسه به این که گناه کس دیگه ای رو هم گردن بگیره و اگه من به حرف این دسته از آدما گوش کنم؛ یه کاری رو بدون عاقبت اندیشی و از روی تقلید انجام بدم، تو روز جزا باید خودم به تنهایی پاسخگوی اون عملم باشم و نمیتونم گناه اون کار رو به گردن کس دیگه ای بندازم.چون خدا تو کتابش این هشدار رو بهمون داده که «لا تزر وازرة وزر اخری» و خیلی هم رو این جمله تاکید کرده چون که تو چهار تا از سوره های قرآن از این عبارت استفاده کرده.(اسرا 15/ انعام 164/ فاطر 18/ الزمر79)
پس من از امروز تصمیم گرفتم که دیگه با طناب کس دیگه ای به چاه نرم و تو انجام دادن همه ی کارهام اعم از دینی و غیر دینی عاقبت اندیشی کنم تا گمراه نشم.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِذْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَالْفُرْقَانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
Remember, We gave Moses the Book and Discernment of falsehood and truth, that you may be guided.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 50
  • بازدید دیروز: 146
  • بازدید هفته: 973
  • بازدید ماه: 3,863
  • کل بازدید ها: 837,191
  • کل نوشته‌ها: 930