“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

لهویّات عاشورا (۱)

الا که صاحب عزای تمام غم هایی
تو را طلب کند این دیده های دریایی
کجا سیاه به تن کرده ای غریبانه
کجا به سینه ی خود می زنی به تنهایی
……….

زندگی انسان بر اساس مفاهیم و باورهای دینی و اصول فرادینی، کاملاً لحظه ای است و تمامی حرکات و رفتارها و عمل و عکس العمل ها، زاییدهٔ انتخابات لحظه ای انسان است، که اگر بر اساس اولویت باشد، مهر موفقیت خواهد خورد و اگر غیر اولویت باشد مهر لهویات به آن زده و خسارت در پی خواهد داشت.


تاکنون در دلایل ایجاد بزرگترین جنایت و اعظم مصیبت تاریخ یعنی عاشورای ۶۱ هجری، سخن ها و مباحث بسیاری شده است، اما واقعاً دلیلش چه بود و چه باعث به وجود آمدن چنین اتفاق و حادثه ی فجیع شد، از یک منظر دیگر هم می توان تحلیل نمود، و آن بحث “لهویات” و “اهل لهو” است. بدین ترتیب که در عاشورا دو گروه در مقابل هم قرار گرفتند:
۱_اهل اولویت
۲_ اهل لهو و لهویات
باید توجه کرد که اگر عاشورا “حسین (ع)” را شناختن و هویت حسینی و مرام حسینی یافتن است، لازم است تا گروه مقابل و ضد حسینی هم شناسایی شوند.
“لهو” به معنای ترک اولویت است، لذا اگر کار اولویت دار ترک شود و کار غیر اولویت دار انتخاب شود، اگر آن کار، خواندن قرآن، و یا عمل حجّ، یا شرکت در مراسم عزاداری هم باشد، لهو محسوب می شود.

“اولویت” عملی است که جبرانش محال باشد. و شناخت اولویت یعنی شناخت وظیفه بر اساس سه عنصر زمان، مکان، نقش.
لذا می توان گفت آنانکه اولویت ها را ترک کردند، امام را در کربلا به قتل رساندند.
اصحاب امام و شهدای کربلا همگی اهل تشخیص و عمل به اولویت بودند، و برعکس جبهه ی مقابل، اهل لهویات و کارهای بیهوده، (اما ظاهراً دینی).
و نکته ی مهم اینکه، تزاحم و تضادّ این دو مقوله، در مباحث دینی که سرنوشت سازترین مباحث است، و در اشخاص دینی، بیشترین بروز و ظهور را دارد.

آری اگر انسان خداشناس در کاری نتواند مبنای عملش را اولویت قرار دهد و اهم و مهم، خوب و خوبتر و بد و بدتر را ازهم بازنشناسد و نتواند تفکیک و سپس انتخاب کند، امام معصوم (ع) را هم به قتلگاه می کشاند.
از تبعات و اثرات بی توجهی به این امر مهم یعنی عدم تشخیص و عمل به اولویت، به وجود آمدن سه پدیده در فکر و قلب و عمل انسان است:
۱_ اگر اولویت ترک شود، هوا و هوس میدان داری خواهند نمود.
۲_ اگر اولویت ترک شود تلقین و القاء کارهای لهوی انجام خواهد یافت.
۳_ اگر اولویت ترک شود، با قاعده “استحسان” _ که همان توجیه شرعی هوا و هوس است_ به اعمال لهوی صورت و وجهه ی شرعی بخشیده خواهد شد.
که هر سه عامل نگونبختی و به شقاوت کشیده شدن انسان است.
اما مباحثی از قبیل:
۱_ عوامل تشخیص اولویت
۲_ آیا بعد تشخیص داده شود حتما انتخاب اولویت دار صورت می گیرد یا تعمداً هم به سراغ غیر اولویت ها رفته می شود؟
۳_ علل انتخاب کار غیر اولویت دار
۴_ اثرات و پیامدهای انتخاب لهویات
۵_ و متدهای تشخیص اولویت و لهو،
عناوینی است که در مطالب بعدی پرداخت خواهد شد.

برگرفته از سخنرانی برنامه هیئت مشتاقان ظهور_ محرم ۹۶

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ ۖ رَبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ
You have an excellent model in Abraham and those who were with him, when he said to his people: "We are through with you, and those you worship other than God. We reject you. Enmity and hate have come between you and us for ever, unless you believe in God the One," -- except for what he said to his father: "I shall ask forgiveness for you, but I have no power to prevail with God for you." "O Lord, we place our trust in You, and turn to You in penitence, and to You is our returning.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 36
  • بازدید دیروز: 492
  • بازدید هفته: 1,497
  • بازدید ماه: 9,065
  • کل بازدید ها: 795,731
  • کل نوشته‌ها: 909