“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ماه شعبان و گریز به درگاه الهی

ماه شعبان منتسب به حضرت رسول اکرم(ص) می‌باشد و ماهی است که در فضیلتش احادیث بسیاری وارد شده است، ماه آمرزش و ماهی است که اعمال انسانها بالا میرود و جایگاه می یابد.
شیخ صدوق روایتی را نقل می‌کند که علت نامگذاری ِ این ماه به «شعبان» را برایمان توضیح می‌دهد:

«و انما سمّی شعبان لانه یتشعب فیه ارزاق المومنین لرمضان»

«…این ماه به شعبان نامگذاری شد چون در آن، رزق مومنین شعبه شعبه شده و بین آنها پخش می‌شود…»

و باز در روایت آمده است که

«…فیه تزاد ارزاق المومنین لرمضان…»

« … در این ماه، ارزاق مومنین زیاد میشود برای رمضان… ».
از اعمال مهم این‌ ماه صدقه دادن و استغفار و روزه بوده، روزه‌ای که بهشت، ارمغانش است.
از دیگر اعمالی که در این ماه به آن سفارش شده است، مناجات شعبانیه، می‌باشد. این مناجات هم حاوی فرازهای بسیار پر مفهوم توحیدی و معرفتی است و هم سیاق و محتوایش مناجات عاشقانه حضرت پیامبر(ص) با خدای احدیت است. در اوایل این مناجات حضرت بعد از درخواست توجه از خدا، خطاب به پروردگار متعال چنین ندا می‌دهد:

«الهی… فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیکَ… »
« خدایا … من به سوى تو گریختم و پیش رویت ایستادم… »
در این فراز، گریز به سمت خدا و‌ توقف کردن پیش روی مطرح است، که برای تحقق این گریز و توقف، در ابتدا باید دانست که از چه چیز باید فرار کرد؟ و از چه مواردی باید وحشت نمود و به درگاه الهی گریخت؟ چراکه تا وحشت نباشد، گریز و فرار معنایی نخواهد داشت.
قرآن در سوره ذاریات فرار از هرچه غیر خدا را برای انسان توصیه فرموده است: « فَفِرُّوا اِلَی اللّه»، که برای توضیح بیشتر، در این قسمت نمونه ای از موارد وحشت که به فرار انسان باید بینجامد، اشاره میشود:
✓ وحشت و فرار از منیّت (خودخواهی که اصلی‌ترین سد بین انسان و پروردگارش است.)
✓ وحشت و‌ فرار از اسارت ( همان تعلقات و علایقی که انسان را از یاد پروردگارش باز میدارد.)
✓ وحشت و فرار از معصیت
✓ وحشت و فرار از کسالت
✓ وحشت و فرار از جهالت
✓ وحشت و فرار از فرصت سوزی و بطالت و ….
و موارد دیگری که همه و همه زنجیری بر پای انسان است و فرار به سمت معبودش را مانع میگردد.
پس این مناجات ،اول انسان را دعوت به وحشت از اغیار و فرار به تنها مفرّی می‌کند که در آنجا هیچ ترسی و وحشتی و ناراحتی نیست.
اما یک سوال: خدا کجاست، تا بعد از وحشت بسمت او فرار کرد؟
خداوند متعال حجّتها و پناهگاههایی برای بندگانش تعریف کرده و کهف حصینی برای فراری‌ها از خود و خودخواهی‌ها قرار داده است که همانا وجود مقدس امامان(علیهم السلام) در هر عصر و دوره از زمان میباشد، و امروز نیز حضرت ولیعصر (عج) تنها کهف و پناهگاه گریزپایان است وحمایت و پناهندگیش همیشه آماده پذیرش هاربین و‌ وحشت کنندگان می‌باشد.
تنها مکانی که دلهای رمندگان در آنجا می آرمد و تنها در آنجا بیقراریها به قرار میرسد.
چه حس زیبایی است قرار بعد از فرار و امنیت بعد از وحشت، آنهم ظل سایه اربابی که عاشقانه رعیتش را دوست دارد و‌منتظر فرار آنها بسوی خود است، تا بهترین جایگاه‌ها را برایشان هدیه کند.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا
Those who deny and transgress will not be forgiven by God, nor be shown the way

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 152
  • بازدید دیروز: 218
  • بازدید هفته: 1,966
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 788,115
  • کل نوشته‌ها: 907