“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

مثلث توسعه کارگروهی و دشمنی بنام تعارض

کار‌گروهی مقوله ای است که در رسیدن به اهداف مهم بسیار موثر است و برای تشکیل یک کار گروه منسجم دقت بیشتری باید نمود و باید توجه داشت که صرف جمع کردن یک عده افراد به دور هم، یک گروه ساخته نمی‌شود بلکه اعضای گروه برای پیشبرد کارو هدف تعیین شده، ضمن اینکه باید بدانند چرا دور هم جمع شده‌اند، به کجا قرار است برسند و ‌چطور به آنجا برسند باید سه عنصر تفاهم، تعاون و تداوم را در جمع خود حاکم نمایند. که در این مجال به تعریف مختصری از این سه عنصر اکتفا می شود:
تفاهم: یعنی درک وضعیت و قبول شرایط در لحظه مناسب و قبول تفاوت ها و توانائیهای مختلف و بکارگیری مناسب آنها، انجام وظیفه مطابق با معیار های تعیین شده، عدم توجه به نظر و سلیقه شخصی و فعال و هماهنگ شدن گوش و قلب و زبان و اعضاء.
تعاون: یعنی اجتماع اختیاری افراد با شخصیتهای حقوقی و جمع آوری منظم اطلاعات و امکانات و تلاش در رفع نیازمندیهای مشترک گروه برای رسیدن به هدفی خاص با مدیریت دموکراتیک در شرایط عادی و بحرانی، که از اثرات آن افزایش اعتماد و اطمینان، شفاف تر شدن هدف و مشخص گشتن اشتباهات،آموزش و تهیه ی طرح های کاری، توسعه و تحکیم مشارکتها در کار گروهی و پیشگیری از انحصار و تکروی و جلوگیری از ضررهای این نوع امور.
تداوم: یعنی افزایش انعطاف پذیری اعضای گروه و حل و رفع اختلافات و تضاد ها، درک بهتراز قبل وظایف و مسئولیتها، بکارگیری همه انرژی همه ی افراد، افزایش تاثیر بخشی فعالیتهای گروهی و افزایش ناباورانه فعالیت اختیاری اعضاء.
با توجه به سه عنصر فوق دشمنی که باعث تخریب کارگروهی و از بین رفتن این مثلث میگردد تعارض می باشد. تعارض یعنی تضادهای درونی افراد که موجبات تزاحم و درماندگی در جمع را فراهم آورد؛ به عبارت دیگر مطرح شدن مقوله های شخصی و اختلاف برانگیز، وبروز و ظهور گرایش و انگیزه های فردی به حدی که جمع را از یکپارچگی و عمل کارآمد بازدارد.که بهترین سیستم دفاعی در برابر این دشمن، بالابردن آستانه ی حلم و صراحت گویی و انتقاد و بازنگری به سیر کار و پیش بینی و راهکارهای از پیش تعیین شده ای مانند مدیریت در تعارض و بحران می باشد.

رضایت و خشنودی اعضا از کار گروهی، درک رشد فردی و جمعی، رفتارهای مناسب اعضاء با یکدیگر، نقد وانتقادها و پیشنهادهای بجا و متناسب با جمع، حمایت و اعتماد و ارتقای توانائیها و مهارتها از مشخصه های بارز گروههای موفق است.

حال با توجه به مطالب فوق خود به این سوالات پاسخ دهید:

  1. آیا اهداف و علقه های شخصی در کار گروهی جایگاهی دارند؟
  2. آیا کنار گذاشتن علایق و انگیزه های شخصی به نفع گروه در کارگروهی لازم و ضروری است؟
  3. آیا روحیه همراهی با جمع تا محدوده تامین علایق و نیازهای شخصی مناسب با کارگروهی است؟
  4. آیا داشتن همّ و غمّ رشد فردی و خواستن تضمین برای آن لازمه کار جمعی است؟
  5. آیا درصدد یافتن هویت فردی بجای هویت جمعی در کار گروهی مناسب است؟
image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ۖ وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ
But if your Lord had pleased He could have made all human beings into one community of belief. But they would still have differed from one another,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 46
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,385
  • بازدید ماه: 7,817
  • کل بازدید ها: 787,023
  • کل نوشته‌ها: 907