اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

مصلح بودن و اصلاح گری

یکی از بحثهای اخیر در دعای ندبه هیئت مشتاقان ظهور، بحث داشتن روحیه اصلاح و اصلاحگری بود. چنانچه می دانیم و مشاهده می کنیم بازار غربال گری امروز بسیار گرم و نوع عقاید و علایق و نیازها و درخواستها در حال غربال کردن صاحبانش است، و با توجه به سنت پروردگار متعال تا مردم وضعیت خود را تغییر ندهند قطعا خداتغییری در وضعشان بوجود نخواهد آورد و دوران سخت غیبت به پایان نخواهد رسید. آری طبق روایات در آخرالزمان بازارهای حُقه رونق گرفته و دین و بازارهای حَقّه از رونق خواهد افتاد و مشتریانش بسیار کم خواهد بود، لذا وظیفه سنگین تر شده و قدر و منزلت خود باید بیش از پیش شناخته شود تا در امتحانات آخرالزمان بتوان موفق و سربلند بیرون آمد. در اینراه هستند کسانی که حتی با کهولت سن در صدد خدمت هستند و این مسیر را عاشقانه و با شوق و ذوق ادامه می دهند که می باید بدون شخصیت زدگی از این افراد الگو گرفت و در این راستا از وجودشان بهره برد و راهنمایی خواست.

دولت کریمه و دوران ظهور دورانی است که آنچه از برنامه های انبیاء و اوصیاء عقیم مانده، در آن دولت بدست توانای حضرت بقیه الله(عج) اجرا و بوقوع خواهد پیوست؛ لذا از جهت زمانی برهه خاصی است و باید برای رسیدن به آن دوران، وظیفه را امروز و در این مقطع مشخص نمود که چه باید کرد؟ مبادا با گذر سریع عمر کاری از پیش نبرده و در روز ظهور، حسرت ما را گرفته و خسارت دیده باشیم.آنچه مسلم است اینکه دنیا و مافیها در این دنیا باقی خواهد ماند، آنچه باید در پی اش بود ودرخواست کرد دنیا بهمراه آخرت است و امور باقی، که یکی از این امور که امروز باید در اولویت خواسته ها و برنامه ها قرار گیرد خدمت به آستان مقدس حضرت ولیعصر(ع)می باشدآن هم با تمامی توان و امکانات وعرق خدمت و از همه مهمتر که موضوع مورد نظر در این بحث است، خدمت با داشتن روحیه اصلاح گری است.
با این دیباچه آنچه محوریت پیدا می کند سنجش روحیه اصلاح گری خود است که پاسخش، مشخص کننده بودن و نبودن درمسیرخدمت به حضرت میباشد. اگر انسان خود را به محک نکشد و به احوالات خود رجوع نکند، ممکن است روزی امام را دوست بدارد اما طولی نکشد در چالشهای پیش بینی نشده ببازد و با حضرت به مخاصمه برخیزد، چراکه با وجود پیچیدگی انسان ، هیچ اعتباری به تغییر حال او نیست، و معلوم نیست با این فتنه های عجیب و ظریف، انسان دراین مسیر استقامت داشته و پایداربماند یا نه، اکتفا به رفت و آمدها به جلسات و برنامه های مذهبی درست نیست و تعیین کننده سرنوشت نهایی نمی باشد، هرازگاهی باید با عناوین مختلف خود را به آزمایش و امتحان کشید.
اما در اینکه روحیه اصلاح چگونه است و به چه کسی مصلح گفته میشود؛ طبق استفاده از آیات و روایت اینگونه باید گفت که شخصی که فاصله بین وضعیت موجود و وضع مطلوب و بعبارت دیگر فاصله میان واقعیت و حقیقت را درک کند این فرد دارای “روحیه اصلاح” است و “مصلح” نام دارد. چنین فردی بهرکاری با هدف اصلاح نظر کرده و بی تفاوتی در این اصلا فرد بروز و ظهور ندارد. برای مثال اگرکسی در یک برنامه حس کند که وضعیت امروز چگونه است و وضعیت مطلوب چگونه باید باشد؛ این همان روحیه ای است که بودن یا نبودن طرف را درمسیر و صراط حضرت به فرد می نمایاند و باید اذعان داشت که این روحیه در هربُعدی قابل سنجش است. با این روحیه است که انسان به وضع موجود قناعت نکرده و از کنار مسائل براحتی عبور نخواهد کرد. در هر برهه و در هر برنامه بازیگری خواهد بود که در صدد ایفای نقش منحصر به فردش است و طبق روایت اینگونه افراد دلسوخته خدمت بوده و گویا در خانه یا خیمه حضرت بسر میبرند. حضرتی که بنابه روایت پدر معنوی است که در روایتی دیگر از اصبغ چنین پرسیده شده: بگو با مادر(حضرت زهرا(س) ) و پدرت (امامان (ع))چه کردی؟
اگر در فقره ای از دعای ندبه می خوانیم:« وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلْ بِهَا الْكَرَامَةَ عِنْدَكَ» نظر رحیمه حضرت با داشتن روحیه اصلاح شامل حال انسان میگردد، واین کار بسیار ساده و سهل می باشد بطوریکه اگر در مسائل پیرامونی دقت و توجه شود حتما وضع موجود و مطلوب قابل تشخیص خواهد بود و برای فرد قابل ترسیم می باشد؛ که چه کند تا بدانها رسد. برای نمونه در سنجش دعای ندبه خود با روحیه اصلاحگری باید چنین پرسید که مطلوبترین دعای ندبه چگونه است و اکنون به چگونه است؟ و این سوال مبسوط را با پارامترهای دعای ندبه مطلوب ، باید چنین پاسخ گفت:

ندبه مطلوب اینست که از روی عادت خوانده نشود!
هنگام خواندن باید متوجه معنای آن بود!
باید آنرا با نشاط و شور و شعور خواند!
باید فارغ از برنامه ها و با اولویت در دعای ندبه حاضر و ندبه خوان شد
و….

مشخص شدن این شرایط مطلوب وسنجش با وضع موجود، نشان دهنده وجود روحیه اصلاح گری در فرد است؛که اگر نباشد این موضوعات این وضع تشخیص داده نشده وفرد به فاصله موجود و مطلوب معتقد نمیشود و حال و وضع موجود را با تمام معایبش مطلوب فرض میکند و هیچ تغییر و رشدی در او اتفاق نخواهد افتاد. اما چرا و چگونه این روحیه در فرد بوجود نمی آید، وجود عنصری بنام “خطا” است؛که این خطا توسط استکبار با انواع و اقسام وسایل دیجیتالی و ارتباطات مجازی، روحیه اصلاح گری را از انسان گرفته و بیشترین تاثیر را از حیث بی تفاوتی بر محیط اطرافش در انسان میگزارد و انسان به این معتقدقد میشود که وضعیت مطلوب همین است که موجود است، و این همان خواسته دشمن است تا انسان به دولت جهانی نرسد و خود به نقشه های شوم خود جامه عمل بپوشاند و گرفتار شدگان این برنامه ها، بدون فکر و نظر و بصیرت در زندگی و جامعه خود رفت و آمد کرده و هرچه در مورد دین و خدمت و ظهور گفته و شنیده می شود بی توجه از آن رد شده و در صدد اصلاح و تغییر برنمی آیند، اما آنچه این وضع را روشن میکند و روحیه اصلاح گری در فرد بوجود می آورد، “رفع خطا” است که با عناصر”نظر” و بصر” و “رأی” این خطا، قابل رفع بوده وانسان بسمت اصلاح گری و مصلح بودن میتواند جهت گیری نماید و در راه رسیدن به رضایت حضرت و تشکیل دولت کریمه ایشان سهیم باشد.

پس خلاصه مطلب اینکه از یک بُعد، امروز در مسیر امام زمان(ع) بودن، با” رفع خطاها” و داشتن “روحیه اصلاح گری” در سایه تقویت دقت و نظر و بصیرت امکانپذیرمی باشد و در واقع قدم نخست این مرحله بحساب می آید. که از خداوند متعال عاجزانه توفیق داشتن روحیه اصلاح گری و مصلح بودن را در جهت فراهم نمودن شرایط ظهور خواهانیم؛ چرا که بسیار دردناک است ظهور به تاخیر افتد و توفیق حضور و خدمت در دولت کریمه حضرت حاصل نشود.

مراحل و راهکارهای بعدی در صورت ارائه در دعای ندبه حتما بصورت مکتوب در سایت نمایش داده خواهد شد.

image_pdfimage_print

یک دیدگاه برای مصلح بودن و اصلاح گری قابل نمایش است.

  • منتظر:

    در اهمیت عمل صالح توجه به این آیه خیلی راهگشاست: خداوند در آیه 46 سوره هود درباره پسر حضرت نوح(ع) چنین میفرماید:«…انه عمل غیر صالح…» «…همانا او عملی غیرصالح داشت…»؛ پس: عمل غیر صالح مساوی هلاکت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
(But the unbelievers will persist) until when death comes to one of them he will say: "O Lord, send me back again

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 128
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,044
  • بازدید ماه: 3,997
  • کل بازدید ها: 837,123
  • کل نوشته‌ها: 930