اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

منتظر کوفی صفت !!!

دو سویه بودن هرنهضت حقیقتی است که به نظر می رسد برای تحلیل و واکاوی آن ، باید هردو سوی آن نهضت مورد بررسی قرار گیرد، چرا که اگر سهم وسیعی از تحقیقات و بررسیها ی مربوط به یک وجه نهضت باشد ، نتیجه ی مطلوب نخواهد داشت.
بررسی نهضت عظیم امام حسین (علیه السلام) نیز مستثنی از این رویکرد نیست.
این مقاله می تواند پاورقی مختصری برای مقالاتی باشد که نهضت حضرت را از بعد شناخت ویزگیهای اصحاب و یاران امام حسین (علیه السلام) مورد تحلیل قراردادند، زیرا قصد این بیان، ارائه سر فصل های خاصی از صفات مثبت و منفی کوفیان است.
چنانکه می دانپم به تناسب موقعیتهای مختلف ، هر ملت و قوم و جمعیتی ،صفات مختلفی را از خود نشان می دهند که ممکن است این صفات ، صفات دیگر را هم تحت الشعاع قرار داده و حوادثی را پایه ریزی کند و موجب ملقب شدن دائمی به این صفت گردد.
اینکه مردم کوفه تشکیل یافته از چه ترکیبی بودند ، حاشیه ای برای این موضوع است که فقط به ذکر نام این ترکیب چیده میشود: 1-عرب 2-غیر عرب 3- مسلمان 4- غیر مسلمان 5- اشراف 6- جماعت عادی که متعدد بودن گروههای این شهر و ناهمگونی آنها خود دلیلی بر بد نام شدن آنهاست.
مردم کوفه در مواجهه با سه امام معصوم علیه السلام چنین نمود یافتند که ویژگیهای زشت و معصیت بار آنها بر ویژگیهای مثبت آنان غالب شده و موجبات تباهیشان را فراهم کرد، که این خود هشداری است تا انسان هیچگاه به دلیل داشتن صفات ممدوح خود را از اشتباه مصون نداند و همیشه هوشیاری خود را حفظ نماید که این هم میسر نیست مگر با توسل به دامان پاک ائمه اطهار(علیهم السلام).
با این مقدمه نخست چند ویزگی مثبت کوفیان را از نظر میگذرانیم:
الف) شجاعت: این ویزگی در کلام امام علی علیه السلام هم بصورت مدح و هم بصورت گلایه در قبال عکس العملهای نامناسب آنها در مقابله با شامیان و ترس از آنها آمده است، اما چون شجاعت آنان به معنای حقیقی کلمه نبود که عبارتست از “اعتدال بین جُبن و تهور” یا “مدیریت عقل در هنگام خشم و غضب”، بنا بر این کارآیی شجاعت آنان در جریان عاشورا از بین رفت و باعث تنها گذاشتن جناب مسلم سفیر امام و بعد نیز خود امام علیه السلام شد. ولی بعد ها این عنصر در قیام توابین و مختار دوباره بروز نمود که خود تحلیلی دیگر می طلبد.
ب)حمییت دینی : این صفت نقش مهمی در عزل فرماندار شراب خوار و فاسق کوفه “ولیدبن عقبه” داشت و نیز باعث عزل عثمان شد.آن زمان که کوفیان شاهد زیر پا گذاشتن مقررات اسلام از جانب وی شدند. لکن این صفت نیز به دلیل عدم تفقه صحیح و نیز گرایش آنان به دنیا طلبی کم رنگ شد و باعث اضمحلال حکومت حق حضرت علی علیه السلام شدند.
ج) علم کوفیان: با آنچه از کتب تاریخی بر می آید، کوفه مملو از عالمان به قرآن و احادیث نبوی بود.عالمانی که قرآن در سینه ی آنان حک شده بود و صدای تلاوتش همیشه به گوش میرسید. اما باز به دلیل سطحی نگری ، یکسو نگری ، تندروی،عدم حساسیت دینی و کینه توزی در بزنگاه ایمان و عقل باختند و اکثرییت خوارج را این قاریان و عالمان تشکیل دادند.و این هشداری است بس مهم بر منتتظرانی که عنصر شجاعت ، محبت و علم برای آنها بخوبی تفهیم نشده و این کلمات بصورت بسته بندی شده و در شکل بسیار زیبا به آنان هدیه شده است، صرف نظر از معنی و مفهوم به عبارت دیگر سیر شدن قبل از تشنگی …
در آخر مطالب به چند ویژگی بازر و منفی کوفیان که آنها را ملعون ابدی نمود اشاره می گردد:
1) گرایش به رفاه و راحتی
2) عدم پذیرش نظم و سخت بودن قبول نظم و انسجام در آنان
3) توقف در برداشتهای عقلی شخصی و صاحب نظر دانستن خود ( اجتهاد ناصحیح)
4) تحت تأثیر احساسات قرار گرفتن ( عزم یافتن با احساسات و سستی با فروکش شدن احساسات )
5) غَدًر و فریبکاری ( ضرب المثلهایی چون : الکوفی لا یوفی « کوفی وفا ندارد» و اَغدرُ مِنَ الکوفی « فریبکارتر از کوفی» برگرفته از این خصلت شوم کوفیان است ) ( غدر : نقض عهد و خیانت)
چه زیبا گفت آن دردمندی که :
هشدار امام حسین علیه السلام را منتظرانش کشتند !!!

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا كَانَ غَرَامًا
Who say: "O our Lord, avert from us the torment of Hell: Its punishment is surely continuous.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 46
  • بازدید دیروز: 146
  • بازدید هفته: 969
  • بازدید ماه: 3,859
  • کل بازدید ها: 837,187
  • کل نوشته‌ها: 930