“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

مژده!!! امتیاز ویژه

با رجوع به منابع و مدارک و کتبی که در باب نبوت و احوالات انبیاء و دوران نبوت آنها بیان شده این نکته را میتوان یافت که نبوت و رسالت حضرت پیامبر(ص) متفاوت از سایر انبیاء بوده و به تبع آن امت آن بزرگوار هم از امتیازات و عنایات ویژه ای برخوردار شده و تا قیام هم این عنایات وجو خواهد داشت. آیات آخر سوره بقره و دعای پیامبر بر امتش و استجابت دعا پیامبر شاید بتوانداهل تحقیق را در بیان این اقناع نماید.

شاید دلایل زیادی برای موجودیت تفاوتها وجود داشته باشد اما ازمهمترین و چشمگیرترین آن، شرافت و کرامت پیامبراکرم (ص) و جهانی بودن رسالت ایشان و مُهر و مدال خاتمیت داشتن این رسالت است و از طرف دیگر امتیازات ویژه ای که به امت پیامبر تعلق گرفته شاید به دلیل وجود افرادی از امت پیامبر در زمان فقدان آن بزرگوار است که شخص پیامبرآنها را برادر خطاب نموده و به آنها در زمان حیات شریفش سلام فرموده است. انسانهای شریفی که مصداق آیه”الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون “می باشند، اینان لایق سلام مولایشان حضرت محمد(ص) شدند چراکه حیات ایشان را درک نکردند تا مستقیما از ایشان کسب فیض نموده و مسائل مختلف را از ایشان بیاموزند و در ظل وجود مقدسش حیات سرکنند، بلکه با ایمان و عمل به قرآن و عترت و کلام الهی و نبوی که درروایت تعبیر به کاغذهای سفید شده، حیات دنیویشان را سپری می کنند. اما در مقام سنجش شاید آن کفه از ترازو که حاوی فضل و لطف و عنایت ویژه خدا به سبب وجود پیامبری که رحمه للعالمین نام گرفته، بسیار بسیار سنگین تر باشد از خصوصیاتی است که برای امت پیامبر شمرده شد. در هر صورت چون این مطلب قصد پردازش به مبحث نبوت را ندارد به این مقدمه اکتفا نموده و در ادامه به یکی از عنایات و امتیازات ویژه اشاره میگردد:
در اینکه”توبه” از گناهان از اول خلقت بوده و و تمام امتهای پیامبران توسط انبیاء زمان خود به آن توصیه شده اند، حرفی نیست اما مدل توبه و شرط قبولی توبه امت پیامبر(ص) متفاوت از سایر انبیاء است که دلایل تفاوت ذکر گردید. به نحوی که مثلا در امت حضرت موسی(ع) قرار بر این شد که مردم برای بخشش گناهان و رهایی از عذاب خداوند که در چند مرحله موفق به بازگشت نشده بودند، صورتهای خود را پوشانده وبا همدیگر بجنگند. و یا در امت دیگر رسم بر این بود که در مکانهای مخصوص رفته و بایست در آنجا توبه نمایند؛ اما به برکت وجود مقدس حضرت پیامبر عذاب استیصالی برداشته شده و امت ایشان از این سختیها نداشته و توبه آنها در هر زمان و مکان و با وجود بدترین گناهان پذیرفته است؛ جالب اینکه زمانهای مخصوصی هم مقرر گردیده که اگر فرد خاطی و گنهکار بخواهد و عزم بر توبه داشته باشد، در آن زمانها توبه اش رد خورنداشته و خداوند از او خواهد پذیرفت. از جمله این زمانها یکشنبه ای از ماه ذی القعده است که به این ماه شریف توفیق ورود پیدا کردیم. در روایتی بسیا زیبا چنین نقل شده است:

«در روز یکشنبه ای از ماه ذی القعده پیامبر اعظم(ص) رو به اصحاب کرده، فرمودند: ای مردم! کدام یک از شما می خواهید توبه کنید؟ اصحاب گفتند: همه می خواهیم توبه کنیم. حضرت فرمودند: پس غسل کنید و آن گاه وضو بگیرید سپس چهار رکعت نماز به جا آورید. (دو نماز دو رکعتی) در هر رکعت، یک حمد، سه قل هو الله و یک بار سوره ی ناس و فلق را بخوانید و پس از نمازها هفتاد بار استغفار نمایید (مثلاً استغفر الله ربی و اتوب الیه) و در پایان بگویید:«لا حول ولا قوه الا بالله»، «یا عزیز یا غفّار اغفرلی ذنوب و ذنوب جمیع المؤمنین و الؤمنات فانّه لایغفر الذنوب الا انت»؛ آن گاه حضرت فرمودند: بنده ای از امت من چنین عملی را انجام نمی دهد مگر آن که از آسمان به او ندا می رسد: بنده خدا! اعمالت را از نو شروع کن که توبه ات قبول و گناهانت بخشیده شد! فرشته ی دیگری ندا می کند: ای بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت! فرشتگان دیگر نیز صدا می زنند: … با ایمان از دنیا می روی، دینت از تو گرفته نمی شود».

پس این نماز بافضیلتی است که از حضرت ( ص) بیان شد امتیاز ویژه ای است که در این ماه برای امت حضرت عنایت شده و نسخه ای برای دردهای درونی امت است. ممکن است گاها این مطلب به ذهن برسد که ایکاش توبه ها پذیرفته شده و بتوان زندگی را بدور از آلودگیها و ظلمتهای گذشته ادامه داد و با خیالی آسوده برای آینده ای بهتر برنامه ریزی کرد که این روایت ، یکی از بهترین فرصت ها را پیش پای همه آرزومندان این واقعه می کندو چون این روایت مشخص کننده یکشنبه مورد نظر نیست میتوان د ر هر یکشنبه از این ماه و یا در تمامی یکشنبه های این ماه این روایت را عملی نمود. از دیگر اعمال این ماه سه روز روزه گرفتن است که در خاتمه برای موفقیت در بجا آوردنشان این مسئلت را داریم:
خدایا بر محمد و آلش درود فرست و حمد و شکرمان را بر این که ما را از امت حضرت پیامبر قرار دادی و صاحب امتیازات و موهبتهای ویژه نمودی بپذیر و برای بجا آوردن این نماز و سایر اعمال پر فضیلت ماه ذی القعده توفیق عمل برای همه ما روزی بفرما.

«الّلهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَ
For he had thought and calculated.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 191
  • بازدید دیروز: 220
  • بازدید هفته: 2,405
  • بازدید ماه: 10,310
  • کل بازدید ها: 779,397
  • کل نوشته‌ها: 906