اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

مکانیسم عبادت در امامت امام سجاد(ع)

بررسی حیات ائمه اطهار و نقش آن در حیات دینی بشر و کسب معرفت به اهداف و مدلهای مختلف آن بزرگواران در رسیدن به آن اهداف، از برداشت سخیف و عقیم و نارس و ناقص از عملکردهای پیشوایان دینی در حیات شریفشان جلوگیری کرده و قدمی مناسب برای مقابله با تعرض افکار منحط و تفسیر به رأی و درنتیجه درک و فهم ناقص از مساله امامت امامان (ع)خواهد بود.
دوران امام سجاد(ع) از پر اختناق ترین دورانهای حیات امامان شیعه (ع) است دورانی است که به فرموده خود امام سجاد(ع) شیعه گری اتهام محسوب شده و دوستداران حضرات دراقلیت محض بودند. در این دوران امام سجاد(ع) عبادت محوری و گریه و زاری و نیایش را شیوه احیای دین جدشان حضرت پیامبر(ص) برگزیدند.
اگر عبادت به عنوان سجیه ی لاینفک امامت، فقط درامامت امام سجاد(ع) به این صورت بچشم می خورد و پررنگ قلمداد می شود، باید با منطق شیعی اینگونه عبادت را مکانیسم حرکت اصولی امام برای تحقق بخشیدن به اهداف عمیق امامت برشمرد. و تناقضی در روش ایشان با دیگر امامان فرض نکرد. قطعا عواملی در اتخاذ چنین رویه ای نقش قابل ملاحظه ای داشت که تاثیر سیاسی این حرکت و عدم حساسیت حکومت به این نوع حرکت در چنان زمانی رامیتوان از عوامل مهم انتخاب این شیوه برشمرد. و نیز اگر این نوع حرکت و اقدام را نتوان بالاتر از به خاک و خون تپیدن و با شمشیر در راه اسلام جان سپردن فرض کرد اما قطع یقین در برابری با آن، چون و چرایی نیست. چراکه نوشیدن جرعه جرعه ی زهر جور ستمگران و بازگویی دردهای نهانی در قالب نیایش، خود کار عظیمی است که شاید درکش ثقیل و تصورش سخت باشد؛ اما اثرات مهم این شیوه راهبردی امام سجاد(ع) مانند:

 

  • کاهش تاثیر فرهنگهای خداستیز با فرهنگ دعاهای امام
  • جلوگیری از افول انوار وحی
  • تقویت نیروهای شیعی بازمانده و حفظ پیوند معنوی آنها با امام
  • جرات بخشیدن به دلها و استوارشدن قلبها در سایه دعاهای امام
  • مراقبت و مدیریت بحرانهای داخلی
  • آماده سازی شرایط برای فعالیتهای علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع)

از تجلیات عینی و قابل درک و غیر قابل انکارمی باشند. و توجه به این نکته نیز بسیار اهمیت دارد که عبادتهای مستمر و شبانه روزی امام در تمامی ابعاد زندگی ایشان وهمراه دیگر مظاهر انسانی آن بزرگوارحاکم بود و با هر دوران از حیات ایشان ملازمت داشت چه هنگام عزلت و چه هنگام رهبری و این مرهون چگونگی به کارگیری این ابزار توسط امام (ع)است که علیرغم علایق مردم به این حد از راز و نیاز و عبادت، هیچ تاثیر سوء و ناگواری برای مردم جامعه به بارنمی آورد.
آری زندگی دنیایی آن بزرگوار گویای عابدانه زیستن و مجاهدانه سپری کردن وزاهدانه نگریستن به حیات مادی است،که با چنین احوالی هر که با ایشان انس گیرد خشنود گردد و بشاشت یقین و ایمان با گریه بر گناهان و تقصیرات، در وجودش پدیدارشود.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ
THE AVARICE OF plenitude keeps you occupied

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 47
  • بازدید دیروز: 146
  • بازدید هفته: 970
  • بازدید ماه: 3,860
  • کل بازدید ها: 837,188
  • کل نوشته‌ها: 930