“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ندبه‌ای برای ظهور منتقم (۱)

منتظران دلسوخته هر جمعه صبح در قرارگاهی آکنده از الفت و شکوه و همدلی، هم صدا و هم نوا کلام مولایشان امام صادق(ع) را ندبه کنان سر داده و خود را برای حضرتش آماده تر ساخته و بدینوسیله به دردهای قلب جراحت دیده ی حضرت حجت بن الحسن(عج) مرهمی می‌نهند….


در فقراتی از این دعا، چنین آمده:

«… این المرتجی لازاله الجور و العدوان… »

«…کجاست آنکه امید است ظلم و دشمنی را ازاله کند .‌..».

«… این قاصم شوکه المعتدین …»

«…کجاست بر هم زننده شوکت تعدی کنندگان…».

«ازاله» یعنی از بین بردنی که با نهایت نفرت و خفت و ذلت همراه باشد.
«قاصم» یعنی شکننده‌ای که در آن ذلت وجود دارد.
در مکتب تشیع برای حضرت حجت(ع) رسالت انتقام از دشمنان اسلام و اولیای الهی نهاده شده آنهم به شکل ازاله کردن و قاصم گونه عمل نمودن، بعبارتی مکتب اسلام، ظهور را در ورای «حب و بغض» قرار ‌داده، تا منتظران هم با این فقرات روحیه خودشان را در این دو حوزه به نهایت کمالش برسانند.
در اهمیت این موضوع همین بس که از دیگر سو دشمنان سعی دارند بغض و خشم مقدس را از اهل ایمان بگیرند، چرا که اگر بغض‌ نباشد محبت هم معنا و مفهوم خود را از دست خواهد داد، که دشمنان این چنین قصد دارند به هدف خود برسند.
بغض و خشم، حصار محبت است و برای ماندگاری و ثبات محبت، بغض و غضب لازم است، بعبارتی حفظ رحمت و پویایی و صلابت محبت به کسی،‌ در بغض و خشم و انتقام نسبت به دشمنان آن فرد است.
خلیفه دوم مظهر خشم نامقدس که همان خشم نفسانی هست بود، اما خشم مقدس، خشم نفسانی نیست، بلکه خشم در حوزه دین است‌ و آمادگی برای ظهور با ایجاد روحیه انتقام میسر و ممکن است.

انتقام بمعنای به نقمت کشاندن شخصی از طریق گرفتن نعمت از اوست.

انتقام سرزتش همراه با تنفر است، در معنی دیگر نفرت شدید همراه با استحقار، که سه‌ عنصر اصلی را در خود به همراه دارد:
عقوبت، عداوت و عدالت‌.
عقوبت، به مجازات سخت اطلاق میشود، و فردی را که سزاوار تنبیه است عقوبت می‌کنند.
عداوت، به معنای نفرتی که در رفتار شخص اثر خارجی داشته باشد، که برای ایجاد آن، سه عنصر خشم، کینه، نفرت، نقش دارد.
خشم: عصبانی مقطعی و آنی است که با کمک کینه به مدت دار تبدیل میشود.
ضلع سوم خشم مقدس یا روحیه انتقام داشتن، عدالت میباشد، عدالت یعنی هرچیزی را سرجایش گذاشتن، بعبارتی معنی عدالت در انتقام، یعنی عقوبت و عداوت به اندازه کار زشت.
اما نتیجه این انتقام با این عناصر چیست، باید گفت: انتقام عقوبت به قصد تشفّی دل، التیام و تسکین است، با عنایت به اینکه در انتقام یک عنصر بنام «شکست ناپذیری» هم وجود دارد، لذا نتایج انتقام را میتوان چنین شمرد:

۱_ التیام قلب
۲_ جبران ضرر
۳_ اصلاح
که اگر این عناصر نسبت به دشمنان دین و مهدویت، در وجود منتظران باشد، میتوان گفت بی شک برای معیت با امام زمان(عج)، در قبل و بعد از ظهور آمادگی کافی وجود دارد.
اما در فرهنگ مهدویت چه کسانی مستحق عقوبت هستند، در آینده ارائه خواهد شد.

ادامه دارد …

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ
And string him to a chain seventy cubits long.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 61
  • بازدید دیروز: 93
  • بازدید هفته: 1,077
  • بازدید ماه: 8,884
  • کل بازدید ها: 794,697
  • کل نوشته‌ها: 909