“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

ندبه ای برای ظهور منتقم (۲)

بحث انتقام و طلب خونخواهی مظلومان تاریخ اسلام و جهان علی الخصوص انتقام به خونخواهی حضرت زهرا(س) و حضرت اباعبدالله(ع)، در دعاهای بسیار معروف با عبارت های مختلفی چون «طلب ثارک»،«این الطالب بدم المقتول»، و یا «این قاصم شوکه المعتدین» و …. دیده می شود و شیعیان، همراهی با آن امام منصور برای گرفتن انتقام خون از دشمنان دین و قرآن را آرزوی بزرگ خود می‌دانند. چرا که موضوع برائت و انتقام و امام مهدی(ع) یادآور یک حکایت دردناک ناتمام است؛ حکایتی که آغازگر آن سقیفه نشینان، اما پایان‌بخش آن مستضعفان و در رأس آنها حضرت بقیه‌الله الاعظم(ع) است.
موضوع مظلومیت اولیای الهی، موضوعی نیست که با سخنان و شبهات روشن فکرمآبانه ی افرادی دین فروش و کم عمق، از خشم و‌ کینه ی شیعیان کاسته و کم‌کم به بوته ی فراموشی سپرده شود، خشم مقدس منتظران تا قیام مهدی (عج) چون آتش زیر خاکستر است که ظهور آن را شعله‌ور ساخته و دشمنان را در خود خواهد سوزاند، لذا امروز دشمنان هر قدر با داستان های ساختگی، در پی توجیه جنایته ای آن خون‌آشامان تاریخ برآیند، نمی‌توانند ذره‌ای از حرارت این خشم را بکاهند.
در مطلب شماره (۱) همین موضوع، در مورد برائت و روحیه ی انتقام داشتن، مطالبی بیان شد،‌ و چنین طرح گردید که انتقام همراه با عقوبت، و عداوت و عدالت باید باشد و عقوبت در انتقام، همراه با استحقار است و همه ی اینها جهت التیام قلب، جبران ضرر، و اصلاح، صورت می گیرد.
اما در فرهنگ مهدوی چه کسانی مستحق عقوبت و چنین انتقامی هستند، باید گفت: سه گروه از ظالمین در دایره ی انتقام حضرت حجت(عج) و منتظرانش، اسیر شده و به شدت تمام قصاص خواهند شد، این سه گروه عبارتند از:
✓ تبدیل کنندگان
✓ تکذیب کنندگان
✓ عصیان کنندگان آیات الهی هستند و مصداق اصلی این سه گروه، اهل سقیفه هستند که ولایت علی (ع) را «تکذیب»، و با تبدیل “ولایت” علی(ع) به “دوستی” ولایت را «تبدیل»، و با آتش زدن خانه ی زهرا در مقابل ولایت «عصیان» کردند، و این سه گروه مصداق صریح ظالمین می‌باشند.
ریشه ی بسیاری از نابسامانی‌های اخلاقی و تبعیض نژادی و طبقاتی و اجتماعی به این ظالمان تاریخ علی الخصوص دو ملعون اول باز می گردد، بطوریکه حضرت علی (ع) چنین آنها را شرح می‌دهد:

ملعون دوم تند حرف میزد و معذرت هایش زیاد بود و در اثر حاکمیت فکر این خلیفه، مردم به سه ویژگی مبتلا شدند:
۱_ تلوّن مزاج
۲_ اشتباه و نادرست آرامی
۳_ ناسپاسی در برابر نعمتهای الهی
که فقط مورد سوم (ناسپاسی) برای خسران و عاقبت به‌ شری انسان، کافیست، چرا که اگر انسان شکر نعمت را بجا نیاورد و حق آن را ادا نکند، سنت خدا براین تعلق می گیرد که آن نعمت را از دستش بستاند، و وجود امام معصوم که بزرگترین نعمت می‌باشد امروز به خاطر ویژگی «ناسپاسی» که مردم را تاکنون به خود مبتلا کرده، خداوند نعمت ظهور حضرت مهدی(ع) را گرفته و آنها را به مجازاتی سخت و آزمونی عظیم و دردی جانکاه، گرفتار نموده است‌.
که امید است با تلاش های منتظران و منتقمان، این دوران عن قریب به سر آید.

امام جعفرصادق(ع) می‌فرماید: اگر در آخر الزمان مرکبی آماده کنید که آن مرکب دشمنان ما را به خشم آورد، به نتایج و اثرات بزرگی دست خواهید یافت:
۱_ فراوانی روزی
۲_ برآورده شدن آرزوها
۳_ شرح صدر
۴_ رفع نیازها
و این بشارت بیشتر شبیه به ظهور و دوران حکومت عدل جهانی حضرت مهدی(ع) می باشد، لذا به میزان کاهش روحیه ی انتقام و نفرت و برائت، محبت به امام و بی‌قراری از دوری آن امام غریب هم کم رنگ تر شده و شرایط ظهور به مراحل بسیار سختی خواهد رسید که جز عده ی قلیلی، از آن شرایط سالم بیرون نخواهند آمد؛ و برعکس هر چقدر روحیه ی تنفر و کینه و عداوت با دشمنان و ویژگی های منفور آنها در منتظران و‌ زدایش و تزکیه ی روح و جسم و عمل بیشتر باشد، آمادگی برای ظهور نیز بیشتر خواهد شد.

برگرفته از سخنرانی مناسبتی ۱۷ ربیع جلسات سحاب اندیشه

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَلْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا
Let people fear the day when they leave small children behind them unprovided, and how concerned they would be for them. So fear God and say the right things to them.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 2
  • بازدید دیروز: 249
  • بازدید هفته: 1,642
  • بازدید ماه: 8,443
  • کل بازدید ها: 834,402
  • کل نوشته‌ها: 929