“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نشاط در خانواده علوی

نشاط عنصر اصلی برای رسیدن به هدف زندگی مشترک و داشتن خانواده موفق می باشد، و این موضوع علی الخصوص در خانواده های شیعی و مذهبی باید بیشترین جلوه را داشته باشد.

سه عامل اساسی در ایجاد این نشاط وجود دارد، بعبارتی نشاط مثلثی است که سه ضلع آن متشکل است از:

mosalas
در توضیح ضلع نخست توجه به ویژگیهای “حلوی بودن” لازم می باشد، دو ویژگی برای این ضلع قابل ذکر است:

 
۱_ حلوی بودن یعنی اعضای خانواده بتوانند براحتی خواسته ها و علایق خود را برای هم بازگو کنند.
۲_ ولوی بودن یعنی حل مشکلات بوجود آمده و اختلاف را به تفاهم رساندن.
( قابل ذکر است که اختلاف هیچگاه قابل نفی نمی باشد، بلکه اختلاف خود عامل رشد بوده و بایست با درک توانایی طرف مقابل انتظاری هم سطح با آن توانایی داشت، تا بدین صورت میزان اختلاف به پایین کشیده شده و تفاهم حاصل گردد).
ضلع دوم “ولوی بودن” نیز چند ویژگی خاص دارد که دو مورد اصلی آن به فرمایش حضرت علی(ع) به شرح زیر می باشد:
۱_ ولوی بودن یعنی داشتن “سداد”، بعبارتی تشخیص اولویتها در خانواده توسط اعضای خانواده
۲_ صدق و صداقت، بعبارت دیگر همخوانی و همراهی و هماهنگی قلب و زبان.

 
در مورد ضلع سوم این مثلث یعنی “فدوی بودن” باید گفت که خانواده بانشاط خانواده ای است که سالاری از طرف هیچکس مطرح نباشد، بعبارتی نفی پدر سالاری و مادر سالاری و فرزند سالاری و بجای آنها حاکمیت شریعت در خانواده و دین سالاری در آن.
اما شایان ذکر است که یک آفت بزرگی بنام محیط مجازی امروزه این نشاط خانواده را شدیداً تهدید کرده و آنرا از حیّز انتفاع ساقط می کند، که اهل فن و متخصصان آنرا مثلث “شکنجه خاموش” نام نهاده اند.
اضلاع این مثلث شوم عبارتند از:

mosalas1jpg

امروزه محیط های مجازی و مطالب مورد تبادل در کانالهای اجتماعی این سه ویژگی مخرب را داشته و درقالب شکنجهء خاموش تک تک اعضای خانواده را از نشاط و هدفمندی دورساخته و بدست اعضای خود خانواده به سردخانه ای تبدیل می شود که هر لحظه امید زندگی به ناامیدی و شکر ، استفاده از فرصتها به فرصت سوزی مبدل می شود و به تبع آن کارکرد خانواده که رسیدن به آرامش و آسایش و نتیجتاً در خانواده های مذهبی عبودیت و قرب به خدا و اولیای الهی است، حاصل نمی شود.

 
پس نشاط خانواده و تامین این عنصر بایست ضرورت تک تک اعضای خانواده بوده تا از پوچی و افسردگی و دوری از سستی ایمن شده و یک جامعه کوچک پر از شادی و نشاط با اعضای جدی و با روحیه، ایجاد شود.

چراکه چنین خانواده هایی می توانند افراد موفق و موثری در جامعه شده و فراتر از آن به کمک هم در راه فراهم کردن شرایط ظهور نیز سهمی عمده داشته باشند.

 

برگرفته از برنامه اردوی غدیر مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا ۚ أُولَٰئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَىٰ رَبِّهِمْ وَيَقُولُ الْأَشْهَادُ هَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَىٰ رَبِّهِمْ ۚ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
Who is more wicked than he who invents lies about God? Such men shall be arraigned before their Lord, and the witnesses will testify: "These are those who imputed lies to God." Beware! The scourge of God will fall on the unjust,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 62
  • بازدید دیروز: 93
  • بازدید هفته: 1,078
  • بازدید ماه: 8,885
  • کل بازدید ها: 794,698
  • کل نوشته‌ها: 909