“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نقش آیین های مذهبی در زمان غیبت

زمان غیبت زمان آزمونی عظیم، دردی جانکاه و مجازاتی سخت و سنگین است، دورانی است که تمامی ناشکری ها و گناهان امت از بدو خلقت موجب این غیبت شده، و خدا آخرین ذخیره و حجتش را پشت پرده ی غیبت نگهداشته و تا آمادگی ایجاد نشود، ظهور را به تأخیر خواهد انداخت و تا ظهور نشود،در جهان مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد…

لحظه به لحظه وضعیت انسان ها عوض خواهد شد، شب مؤمن، صبح بی ایمان و برعکس…

درارتباطات دچار مشکل و سوء تفاهم شده و اخوان دینی با آب دهان همدیگر را استقبال خواهند نمود…

در دل ها شدیداً فاصله خواهد افتاد اما ظاهراً و به دروغ کنارهم خواهند بود…

قتاده، خار مخصوصی است که در دست هم نمی‌توان نگهداشت، در زمان غیبت، نگهداشتن ایمان به منزله ی نگهداشتن این خار در دست خواهد بود.

با این اوصاف در می یابیم که ظهور اختیاری است و تا آمادگی نباشد، ظهور اتفاق نخواهد افتاد.

آیین های مذهبی و تشکل ها که ‌‌همان هیئت ها و برنامه های جمعی و کانون های فرهنگی هستند، نقش مهمی در زمان غیبت دارند و در ایجاد آمادگی برای ظهور بسیار تأثیر گزارند.

 
اما این نهادها سه کارکرد باید داشته باشند تا در جایگاه خود ایستاده و نقش خود را ایفا کرده و باعث نتایج مثبت و خیر و ارزنده باشند که از دیدگاه قرآن و روایات اولین ویژگی این گروه ها از جهت رتبی «انظباط و نظم بخشی» می‌باشد.

در دین مبین اسلام، آیین هایی جمعی تعریف شده تا در هر زمان به وسیله ی آنها نظم فردی تقویت شود.
یکی از این آیین‌ها نماز جماعت می‌باشد؛ پیامبر(ص) که صاحب خلق عظیم و رحمت و‌رأفت فراوان است، دراین رابطه بسیار سختگیری نموده و با صلابت و قاطعیت رفتار کرده است، چنانچه حضرت وقتی وارد مسجد می شد صف‌های جماعت را با عصای خود مرتب می‌نمود، در این «آیین»، در صدر اسلام هرکس جای مخصوص خود را داشت تا تأخیر و تعجیل هر فرد مشخص شود و خود جوابگوی رفتارش باشد و اگر کسی نیز غایب بود، شناسایی شده و بعد از نماز، دسته جمعی برای جویای احوالش روند.

این آیین، فرد را به خاطر خواندن نماز در اول وقت، نظمش را تقویت کرده و مشمول رحمت و سزاوار دوری از لعنت خدا می کند، چرا که در روایت چنین آمده:

«ملعون و ملعون و‌ملعون است آنکه بعد از درآمدن ستاره ها نماز مغربش را بخواند و ملعون و ملعون و ملعون است آنکه نماز صبحش را بعد از رفتن ستاره ها بخواند»

این آیین الهی در عین نظم بخشی به کار افراد، آنها را به کارهای جمعی و باهم بودن دعوت و از بی نظمی و خود محوری، که از آفات زمان غیبت می باشد، می‌رهاند. که متأسفانه، امروزه تشکل ها و‌ بیشتر هیئت ها، این کارکرد خود را از دست داده اند، و بیشتر، بی‌نظمی در این برنامه ها تقویت می‌شود.

در اهمیت کارجمعی همین بس که یکی از سوره ها «صفّ» نامیده شده یا حتی اقامه ی نماز خوف هم به دسته جمعی خواندن سفارش شده‌ است.

۲- کارکرد دوم آیین‌ها و تشکل های مذهبی «انسجام بخشی» بین افراد است و موجب افزایش پیوند و‌الفت افراد نسبت به همدیگر می‌شود و از دوری و گسست و‌ پراکندگی مانع می گردد. این انسجام به خاطر «یدالله مع الجماعه» بودن، باعث غلبه بر دشمن و پیروزی در جنگ‌هایی چون جنگ احزاب در صدراسلام شده است.

موضوع انسجام نیز به قدری مهم است که قوم حضرت یونس به خاطر رسیدن به این انسجام، عذاب الهی از آنها برداشته شد و یونس نبی برای هدایتشان به نزد آنان بازگشت.

این مورد نیز امروزه از لیست کارکردهای هیئات مذهبی و تشکل ها به خاطر منیت و خودخواهی‌های دست اندرکاران، تقریباً حذف شده و از همدلی و همراهی و انسجام، چندان نشانی نیست و بیشتر تشکل ها مصداق آیه ی «کُلُّ حزْبٕ بمٰا لدیْهِم فٙرِحُون» قرار گرفته اند.

نکته ای که در این راستا و با توجه به زمان حاضر بایست به آن توجه داشت، اینکه: قبل از ایجاد هیئت ها و نهاد‌های مذهبی باید شکل و مدل انظباط و انسجام بخشی و عوامل موفقیت در این کار، توسط متولیان فراگرفته شود تا از طریق آنها، به برنامه ها و ارتباطات فردی و جمعی استحکام و انسجام بخشیده شود، نه اینکه با غیر تخصصی عمل کردن و عدم آشنایی و معرفت به این امر مهم، موجبات تفکیک و گسست در میان افراد به وجود آید.

دوران غیبت دوران پراکندگی است لذا باید با دقت بیشتری از به وجود آمدن این آفت ها ممانعت کرد،
انسجام هم به قدری مهم است که شیطان از جمع های منسجم، دوری می گزیند و برای تداوم انسجام ، سفارش خواندن سوره والعصر در هنگام خداحافظی اعضا از هم شده است.

سومین کارکرد جمع‌های مذهبی «حیات بخشی» است. یعنی لازمست در چنین جمع هایی به قدری سرزندگی و نشاط در جمع، توزیع و تزریق شود که افراد بعد از ترک جمع، باخود نشانی از حیات برده و در خلوت نیز بهره ای از آن داشته باشند.

حیات، ارمغان رشد و پیشرفت و‌کمال است، حیات، دوری از خمودگی و رخوت و فشلی و دلمردگی را سبب می شود، دوران غیبت دوران وازدگی و‌ سستی و دلمردگی است و جمع های مذهبی بیشتر از نظم و انسجام و حیات، بی نظمی و تفرقه و کسالت را انتقال می دهند، لذا بهترین راه مبارزه با این عناصر مخرب، ایجاد جمع های مذهبی منضبط، منسجم و حیات آفرین و شرکت در آن جمعها می باشد، تا در سایه ی این سه ویژگی مهم، آمادگی برای ظهور در آحاد مردم جامعه ی اسلامی ایجاد و‌ظهور عن قریباً اتفاق افتد‌.

برگرفته از سخنرانی مراسم دعای ندبه هیئت مشتاقان ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ
When the graves are overturned,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 118
  • بازدید دیروز: 169
  • بازدید هفته: 2,061
  • بازدید ماه: 6,443
  • کل بازدید ها: 737,802
  • کل نوشته‌ها: 898