“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نقش دعا کننده در اجابت دعا

دعا علمی است که همه ی اهل ایمان از آن سر رشته داشته و هر کس به فراخور حال و نیازش از این علم استفاده و بهره می برد. در اهمیت دعا و جایگاه آن در دین اسلام، در منابع و کتب معارفی روایات بسیاری از حضرات معصومین (ع) نقل گردیده است.

به عنوان مثال، پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

«دعا مخ عبادت است»

«عاجزترین فرد کسی است که از دعا کردن کوتاهی نماید»

یا با نگاه به دیگر روایات روشن می شود که

دعا کلید عطاء و وسیله ی قرب به خدا و حیات روح و روح حیات است…
دعا کوبه باب رحمت خداست…
دعا موجب رسوخ حبّ ذکر الهى در دل، و منزّه ساختن نفس از غیر خداست…
دعا یاد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شیرین زبانى کردن است…
دل بى‏ دعا، بها ندارد، و دل بى ‏بها، بها ندارد…

«قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ‏ »
«بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگار من شما را چه وزن نهد و به شمار آورد؟!»

دعا چرخه ایست که انسان موحد را که معتقد به توحید افعالیست در حالی نگه می دارد که همه چیز را به اذن خدا و موثر از خدا می داند.

صادق آل محمد(ص) فرمودند:

«علیکم بالدّعاء فإنّکم لا تقرّبون بمثله‏»

و اهمیت دعا چنان است که زمانیکه از حضرت پیامبر (ص) سوال شد که دعا بخوانیم یا قرآن؟ حضرت چند بار تأکید بر دعا کردن فرمودند.
«دعا کردن» مانند دیگر کارها بر اساس شرایط و اصولی است که اگر به کار بسته شود هم به اجابت نزدیک خواهد بود و هم برای حال انسان پسندیده می باشد، که این اصول و مراتب عبارتند از:
۱- خواسته
۲- طلب
۳- عمل و اقدام (به دنبال ابزار و وسایل جهت اجابت دعا رفتن).
به عبارت دیگر دعاکننده ابتدا باید خواسته ی خود را یافته سپس آن را از خدا مطالبه و در وجه سومش، خود وارد عمل برای رسیدن به خواسته اش شود. لذا دعای بدون خواسته، خواسته بدون طلب، و طلب بدون اقدام نیازی کاذب و هوسی بیش نمی باشد.

چنانچه حضرت امیر المومنین (ع) فرمودند:

«الدّاعی بلا عملٍ کالرّامی بلا وتر»
«داعی بدون عمل مانند تیر بدون کمان است»

از جمله دعاهای ماثوره ای که برای ماه مبارک رمضان ذکر گردیده دعای معروف زیر می باشد:

اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
اى خدا تو بر اهل قبور نشاط و سرور عطا کن

اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ‏
خدایا هر فقیر را بى‏ نیاز گردان خدایا هر گرسنه را سیر گردان

اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدِینٍ‏
خدایا هر برهنه را لباس بپوشان خدایا دین هر مدیونى را ادا فرما

اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ ،اللَّهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسِیرٍ
خدایا هر غمگینى را دلشاد ساز خدایا هر غریبى را به وطن باز رسان، خدایا هر اسیرى را آزاد گردان

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‏
خدایا مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما

اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ ،اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ‏
خدایا هر مریض را شفا عنایت کن خدایا به غناى خود جلو فقر ما را ببند ،خدایا بدیهاى حال ما را به خوبى صفات خودت تغییر ده

اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
خدایا دین ما را ادا فرما و فقر ما را بدل به غنا و بى ‏نیازى گردان که تو اى خدا بر هر چیز توانایى.

که برای اجابت هر فراز از این دعا باید اقداماتی انجام داد:
اول فهم دعا

مثلاً: فقیر کیست و سپس دانش یافتن به اینکه مدل رفع فقر چیست؟ اسیر کیست؟ و مصادیق اسارت چیست؟کدام فراز خواسته و نیاز من است؟دعاکننده چگونه و چه نقشی در اجابت این فراز می تواند داشته باشد؟ و چه راههایی برای رسیدن به این خواسته وجود دارد؟

مثلاً در فراز «اللّهم فکّ کلّ اسیر»، از این دعا، باید توجه داشت مصداق اسارت، فقط اسارت جسمی و منظور آنهایی که پشت میله های آهنین زندانی هستند را شامل نمی شود، بلکه:

«اسیر آن است که اختیار و آزادی عمل و اراده و قدرت انتخاب از او سلب شده باشد و دیگران برای آن تصمیم بگیرند».

و این اسارت انواع مختلفی دارد، از جمله اسیرهایی که در جنگ نرم به دست دشمن متجاوز افتاده و آنها را رهایی به آسانی ممکن نیست.

آماری که اهل مطالعه و تحقیق در این رابطه ارائه داده اند، حاکی و مؤید این مطلب است.

در آماری چنین بیان شد که یک استراتژیک آمریکایی بر روی ایران طرحی به نام طرح دلتا ارائه داد که سه ضلع این طرح:

تحریم ایران، نبرد رسانه ای با ایران و سازماندهی نافرمانی های مذهبی ایرانیان است…

برای اجرای این طرح توسط ۱۶۵ شبکه ی ماهواره ای حدود ۳۹۰۰ ساعت فیلم در روز برای ایران پخش
می شود.

مجریان این طرح اظهار داشتند که باید برنامه ای تدارک دید و پیام های خود را به صورت پیشرفته ترین تکنولوژی دنیا به ایرانیان القاء کرد.
آنها با این طرح به اضافه ۹ بند دیگر، روی ایرانیان کار خود را آغاز کرده اند:
۱_ زندانی کردن ذهن
۲_ بی حس گرایی
۳_ مدگرایی
۴_ ترویج خشونت
۵_ دامن زدن به اهداف پوچ (نهیلیسم)
۶_ بی خدایی(آته ایسم)
۷_ خود محوری (اومانیسم)
۸_ بی عفتی
۹_ نیازهای کاذب
 اینان در قالب مدیریت، رسانه ایران را مدیریت می کنند، تا قدرت تفکر را از مخاطبان ایرانی بگیرند و به اهداف شوم خود برسند.
یا در یک تحقیق دیگر ثبت شد که معاون سازمان cia اظهار می کند که: ۱۲ میلیون دلار خرج هیئت های تشیع ایران کرده است، اما در حقیقت هیئت هایی بنا نهاده اند که کل اعتقادات را به سوال می برد.
اینان بیشترین آسیب های دینی، سیاسی، هنری، فرهنگی، قومیتی،یا اعتقادی و مذهبی توسط تلگرام که از یک شرکت روسیه ای پخش می شود و صاحب آن یک فرد یهودیست را به ایران زده که بیشترین انحرافات و قربانیان و اسیران از این جنگ نرم به وجود می آید. که حال، اقدامات علیه این شبکه ها، همان تلاش برای اجابت فراز «اللهم فُکَّ کلَّ اسیر» خواهد بود.
دیگر مثال در این رابطه فرازی از دعای شریف جوشن کبیر می باشد، در قسمتی از این دعا خدا را با رحمتش وصف کرده و با این عبارت «یا راحم من استرحمه» طلب رحمت از خدا می شود، اما اگر صرفاً در این خواندن خلاصه شود، به اجابت و هدف اصلی نخواهد رسید، چرا که در روایات راه هایی برای جلب رحمت خدا بیان شده است، که:
»تشکیل جلسات ذکر
»به دیدار همدیگر رفتن
از جمله این راهها می باشد.
“مدگرایی” اسارت دیگر است، به عبارتی تنوع طلبی و مدپرستی و مدگرایی بیشترین اسارت ها را در حوزه ی خود دارد.

برای نمونه: برداشته شدن دیوارها از اتاق ها در معماری اسلامی راه ندارد بلکه در اثر مدگرایی داخل در افعال و افکار دینداران شده است و نوعی اسارت را برای برخی ها رقم زده است.
پس با توجه به مطالب فوق روشن می شود که برای اجابت هر دعا ضمن امیدواری به اجابت سریع یا اعتقاد به حکمت خداوند در صورت عدم اجابت، باید وارد مرحله ی اقدام و عمل شده، تا در برآورده شدن خواسته ی خود و اجابت بخشیدن به آن سعی و تلاش نمود.

 برگرفته از برنامه ی هیئت مشتاقان ظهور در شب نوزدهم ماه رمضان سال۹۵

images.jpg1

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

فَذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ ۖ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ ۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ
Such then is God, your true Lord; and when truth is gone what is left but error? So why do you turn away?

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 378
  • بازدید هفته: 2,311
  • بازدید ماه: 10,212
  • کل بازدید ها: 779,082
  • کل نوشته‌ها: 906