نقش دعا کننده در اجابت دعا

دعا علمی است که همه ی اهل ایمان از آن سر رشته داشته و هر کس به فراخور حال و نیازش از این علم استفاده و بهره می برد. در اهمیت دعا و جایگاه آن در دین اسلام، در منابع و کتب معارفی روایات بسیاری از حضرات معصومین (ع) نقل گردیده است.

به عنوان مثال، پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

«دعا مخ عبادت است»

«عاجزترین فرد کسی است که از دعا کردن کوتاهی نماید»

یا با نگاه به دیگر روایات روشن می شود که

دعا کلید عطاء و وسیله ی قرب به خدا و حیات روح و روح حیات است…
دعا کوبه باب رحمت خداست…
دعا موجب رسوخ حبّ ذکر الهى در دل، و منزّه ساختن نفس از غیر خداست…
دعا یاد دوست در دل راندن و نام او به زبان آوردن و در خلوت با او جشن ساختن و در وحدت با او نجوى گفتن و شیرین زبانى کردن است…
دل بى‏ دعا، بها ندارد، و دل بى ‏بها، بها ندارد…

«قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ‏ »
«بگو اگر دعاى شما نباشد پروردگار من شما را چه وزن نهد و به شمار آورد؟!»

دعا چرخه ایست که انسان موحد را که معتقد به توحید افعالیست در حالی نگه می دارد که همه چیز را به اذن خدا و موثر از خدا می داند.

صادق آل محمد(ص) فرمودند:

«علیکم بالدّعاء فإنّکم لا تقرّبون بمثله‏»

و اهمیت دعا چنان است که زمانیکه از حضرت پیامبر (ص) سوال شد که دعا بخوانیم یا قرآن؟ حضرت چند بار تأکید بر دعا کردن فرمودند.
«دعا کردن» مانند دیگر کارها بر اساس شرایط و اصولی است که اگر به کار بسته شود هم به اجابت نزدیک خواهد بود و هم برای حال انسان پسندیده می باشد، که این اصول و مراتب عبارتند از:
۱- خواسته
۲- طلب
۳- عمل و اقدام (به دنبال ابزار و وسایل جهت اجابت دعا رفتن).
به عبارت دیگر دعاکننده ابتدا باید خواسته ی خود را یافته سپس آن را از خدا مطالبه و در وجه سومش، خود وارد عمل برای رسیدن به خواسته اش شود. لذا دعای بدون خواسته، خواسته بدون طلب، و طلب بدون اقدام نیازی کاذب و هوسی بیش نمی باشد.

چنانچه حضرت امیر المومنین (ع) فرمودند:

«الدّاعی بلا عملٍ کالرّامی بلا وتر»
«داعی بدون عمل مانند تیر بدون کمان است»

از جمله دعاهای ماثوره ای که برای ماه مبارک رمضان ذکر گردیده دعای معروف زیر می باشد:

اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
اى خدا تو بر اهل قبور نشاط و سرور عطا کن

اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ‏
خدایا هر فقیر را بى‏ نیاز گردان خدایا هر گرسنه را سیر گردان

اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدِینٍ‏
خدایا هر برهنه را لباس بپوشان خدایا دین هر مدیونى را ادا فرما

اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ ،اللَّهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسِیرٍ
خدایا هر غمگینى را دلشاد ساز خدایا هر غریبى را به وطن باز رسان، خدایا هر اسیرى را آزاد گردان

اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ‏
خدایا مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما

اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ ،اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ‏
خدایا هر مریض را شفا عنایت کن خدایا به غناى خود جلو فقر ما را ببند ،خدایا بدیهاى حال ما را به خوبى صفات خودت تغییر ده

اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
خدایا دین ما را ادا فرما و فقر ما را بدل به غنا و بى ‏نیازى گردان که تو اى خدا بر هر چیز توانایى.

که برای اجابت هر فراز از این دعا باید اقداماتی انجام داد:
اول فهم دعا

مثلاً: فقیر کیست و سپس دانش یافتن به اینکه مدل رفع فقر چیست؟ اسیر کیست؟ و مصادیق اسارت چیست؟کدام فراز خواسته و نیاز من است؟دعاکننده چگونه و چه نقشی در اجابت این فراز می تواند داشته باشد؟ و چه راههایی برای رسیدن به این خواسته وجود دارد؟

مثلاً در فراز «اللّهم فکّ کلّ اسیر»، از این دعا، باید توجه داشت مصداق اسارت، فقط اسارت جسمی و منظور آنهایی که پشت میله های آهنین زندانی هستند را شامل نمی شود، بلکه:

«اسیر آن است که اختیار و آزادی عمل و اراده و قدرت انتخاب از او سلب شده باشد و دیگران برای آن تصمیم بگیرند».

و این اسارت انواع مختلفی دارد، از جمله اسیرهایی که در جنگ نرم به دست دشمن متجاوز افتاده و آنها را رهایی به آسانی ممکن نیست.

آماری که اهل مطالعه و تحقیق در این رابطه ارائه داده اند، حاکی و مؤید این مطلب است.

در آماری چنین بیان شد که یک استراتژیک آمریکایی بر روی ایران طرحی به نام طرح دلتا ارائه داد که سه ضلع این طرح:

تحریم ایران، نبرد رسانه ای با ایران و سازماندهی نافرمانی های مذهبی ایرانیان است…

برای اجرای این طرح توسط ۱۶۵ شبکه ی ماهواره ای حدود ۳۹۰۰ ساعت فیلم در روز برای ایران پخش
می شود.

مجریان این طرح اظهار داشتند که باید برنامه ای تدارک دید و پیام های خود را به صورت پیشرفته ترین تکنولوژی دنیا به ایرانیان القاء کرد.
آنها با این طرح به اضافه ۹ بند دیگر، روی ایرانیان کار خود را آغاز کرده اند:
۱_ زندانی کردن ذهن
۲_ بی حس گرایی
۳_ مدگرایی
۴_ ترویج خشونت
۵_ دامن زدن به اهداف پوچ (نهیلیسم)
۶_ بی خدایی(آته ایسم)
۷_ خود محوری (اومانیسم)
۸_ بی عفتی
۹_ نیازهای کاذب
 اینان در قالب مدیریت، رسانه ایران را مدیریت می کنند، تا قدرت تفکر را از مخاطبان ایرانی بگیرند و به اهداف شوم خود برسند.
یا در یک تحقیق دیگر ثبت شد که معاون سازمان cia اظهار می کند که: ۱۲ میلیون دلار خرج هیئت های تشیع ایران کرده است، اما در حقیقت هیئت هایی بنا نهاده اند که کل اعتقادات را به سوال می برد.
اینان بیشترین آسیب های دینی، سیاسی، هنری، فرهنگی، قومیتی،یا اعتقادی و مذهبی توسط تلگرام که از یک شرکت روسیه ای پخش می شود و صاحب آن یک فرد یهودیست را به ایران زده که بیشترین انحرافات و قربانیان و اسیران از این جنگ نرم به وجود می آید. که حال، اقدامات علیه این شبکه ها، همان تلاش برای اجابت فراز «اللهم فُکَّ کلَّ اسیر» خواهد بود.
دیگر مثال در این رابطه فرازی از دعای شریف جوشن کبیر می باشد، در قسمتی از این دعا خدا را با رحمتش وصف کرده و با این عبارت «یا راحم من استرحمه» طلب رحمت از خدا می شود، اما اگر صرفاً در این خواندن خلاصه شود، به اجابت و هدف اصلی نخواهد رسید، چرا که در روایات راه هایی برای جلب رحمت خدا بیان شده است، که:
»تشکیل جلسات ذکر
»به دیدار همدیگر رفتن
از جمله این راهها می باشد.
“مدگرایی” اسارت دیگر است، به عبارتی تنوع طلبی و مدپرستی و مدگرایی بیشترین اسارت ها را در حوزه ی خود دارد.

برای نمونه: برداشته شدن دیوارها از اتاق ها در معماری اسلامی راه ندارد بلکه در اثر مدگرایی داخل در افعال و افکار دینداران شده است و نوعی اسارت را برای برخی ها رقم زده است.
پس با توجه به مطالب فوق روشن می شود که برای اجابت هر دعا ضمن امیدواری به اجابت سریع یا اعتقاد به حکمت خداوند در صورت عدم اجابت، باید وارد مرحله ی اقدام و عمل شده، تا در برآورده شدن خواسته ی خود و اجابت بخشیدن به آن سعی و تلاش نمود.

 برگرفته از برنامه ی هیئت مشتاقان ظهور در شب نوزدهم ماه رمضان سال۹۵

images.jpg1