اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نقش رشد عقل در رسیدن به ظهور

عقل موجودی است که تنها برای تشخیص خوب و بد و فرار از جهنم و رسیدن به بهشت و یا دفع ضرر نیست و صرفاً برای این امور خلق نشده است، بلکه این مخلوق که در اختیار انسان قرار داده شده، قرار بر این است که «بهترین و عالیترین و باقی ترین» منفعتها را شناسایی و انتخاب کند که نه تنها هیجان آور و لذت آور هم خواهد بود بلکه در حرکت به سوی آن بالاترین ها، همهء سختی ها را سهل می کند و همیشه لذت های باقی و مدت دار را پیش روی انسان می نهد.

 
پس عقل مخلوقی است که با انتخاب بهترین ها انسان را در داشتن زندگی موفق یاری و مساعدت می کند.

 
این مخلوق که در لسان دین به عنوان حجت درونی از آن یاد می شود، کاملاً با حجت بیرونی یعنی نبوت و امامت هماهنگ بوده و در مراتب بالاتر، از وحی مدل گیری می کند و به عبارتی در سطح بالا، کار خود را به وحی می سپارد.

 
این مخلوق نیز مانند سایر مخلوقات مراتب و منزل های رشد و توقف دارد، که در هر کدام یک از منازل سکنی گزیند به همان سمت رشد و یا توقف می کند.
حتی این مخلوق از برخی خوراکی ها و مناظر هم متاثر بوده و رشد و زنگار گرفتنش به نوع استفاده صاحب عقل از آنها برمی گردد، مثلاً: در روایت هست که خوراک کدو موجب رشد عقل است، یا مسکرات و سرگرم شدن به چیزهای فرعی، موجبات کندی رشد عقل و یا تعطیلی آن را فراهم می آورند.

 
آنچه که بیشتر در رشد عقل می تواند موثر باشد، کنترل برخی تمایلات و خواهش های نفسانی است و از جمله تمایلات و هوس ها، مواردی است که با وحدت چشم و دل، عقل را در هاله ای از پوشش قرار داده و نور تشخیص و تمیز را به انسان نمی رساند.
چشم ابزاری است که ارتباط مستقیم در جواب گویی انسان به تمایلات دارد. به عبارتی هر آنچه دیده بیند دل کند یاد ….. .
و از جمله مصادیقی که مستقیماً از مسیر چشم به دل نفوذ کرده و تمایلات را افزایش می دهد، فیلم ها و تصاویر مستهجن و نامناسب، و نیز فکر و خیالات در اموری است که انسان بدان دسترسی ندارد، این موارد عامل زنگار گرفتن عقل و از دست دادن نورانیتش در انتخاب هاست.

 

ولی چنانچه بیان شد با عقل و بکار گیری این مخلوق الهی می توان سریع به کوچه های بن بست هوس و جهل رسید و مسیر را تغییر داد، چرا که عقل دورترین و پایدارترین لذت ها را می بیند اما هوس لحظه را در برمی گیرد و خوشی آنی را؛ برای همین است که هوس همیشه با عقل در نزاع هست و درصدد آسیب رساندن به عقل می باشد، و هیچ شمشیری جهت ذبح هوس ها و تمایلات، برّنده تر از عقل نیست، به عبارتی به میزان کنترل تمایلات، عقل جایی برای فربه شدن داشته و رشد خواهد یافت، و برعکس هرچقدر که تمایلات بر انسان غلبه کند، عقل جلا و نورش را از دست داده و قدرت تشخیص انسان تضعیف شده و از رشد عقلی و حیاتی بازخواهد ماند.

 
با افزایش معرفت و علم، و به دنبال آن رشد عقلی، قبول مباحثی چون حجاب و عفاف و نماز و… در ابتدا، نه بخاطر خدا و ترس از جهنم بلکه بخاطر منافعی که برای انسان دارد، مورد پذیرش انسانها قرار خواهد گرفت.
عقل از ابزار پیاده کردن عدل الهی در جامعه است، اگر عقل رشد لازم را بکند عدل به معنای حقیقی اش در جامعه پیاده شده و عدالت در آن حاکم خواهد شد، لذا در روایت است که بعد از ظهور عقلها به یک نوازش دست مبارک حضرت مهدی(عج) بر سرها، کامل شده و اسباب عدالت گزینی و عدالت دوستی و اجرای عدالت فراهم خواهد شد.
پس بجاست که امروز با کنترل تمایلات و افزایش علم و معرفت و به سبب آن رشد عقل، در زمینه سازی دولت کریمه حضرت ولیعصر(عج) مجدانه و مصرانه، سعی و تلاش نماییم.

index

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

مِنْ وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ ۖ وَلَا يُغْنِي عَنْهُمْ مَا كَسَبُوا شَيْئًا وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
There is Hell before them; and whatever they have earned will not avail them in the least, nor those whom they take as friends apart from God. There is great chastisement for them.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 38
  • بازدید دیروز: 101
  • بازدید هفته: 1,333
  • بازدید ماه: 5,678
  • کل بازدید ها: 842,938
  • کل نوشته‌ها: 931