نقش معنویت خادمان هیئت ها و فعّالان فرهنگی در تاثیرگذار شدن برنامه ها | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نقش معنویت خادمان هیئت ها و فعّالان فرهنگی در تاثیرگذار شدن برنامه ها

یکی از فلسفه های تکرار تقویم و مناسبت ها، نمودار شدن شخصیت انسان برای خود انسان است که در مناسبتی مثلاً غدیر و محرم، خود را در آن فضا دیده و نوع برخوردها و رفتارها و عمل و عکس العمل هایش را ببیند و به عللش بیندیشد و از تاریخ درس های خود را بیاموزد و عبرت های لازم را کسب کند. چرا که با رجوع به تاریخ و وقایع و نوع برخورد مردمان آن زمان، بی شک هیچکس اطمینان صددرصد به ثبات قدم خود در جناح الهی و صحیح ندارد، و با توجه به پیچیده بودن ساختار انسان و صاحب قدرت و اختیار بودنش، نمی تواند ثباتش را پیش بینی کند، علی الخصوص کسانی که در عرصه ی مستقیم خدمت قرار دارند، همیشه دل نگران آنند که مبادا خداوند متعال جایگزینی برای این شخص در عرصه ی خدمت، به جا گذارد و توفیقات خدمت از او سلب شود.
لذا جهت پابرجایی و استقامت در این مسیر، تقویم ناگزیر از چرخه است و تذکر، و این خود رحمت الهیست که درس ها را برای موفقیت انسان ها برای انسان ها مرور می کند.
برای اینکه اهمیت خدمت در عرصه ی ولایت و نظام ولایی بیشتر روشن شود و نیز این اتفاق شوم “جایگزین شدن” پیش نیاید، توجه به نقش و موضع و وضعیت خادمان با توجه به نوع خدمتشان، ضروریست.

فعّالان در عرصه ی خدمت لازمست هم جهت رشد فردی خود در برنامه ها و هم رشد مخاطبان خود، به این باور برسند که هر چقدر در بالابردن سطح معنویت خود و انس بیشتر یافتن با ولی ّ زمان و مولایی که برایش مجلس ترتیب می دهند، موفق تر باشند، تأثیرات آن، خود را در مراحل زیر به وضوح، نشان خواهد داد:
۱_ کمک وافر در برنامه ریزی بر اساس نیاز
۲_ افزایش میزان نورانیت و حال معنوی جمع در سایه ی معنویت خادمین
۲_ موفقیت در مصونیت از کبر و غرور حین کار و استقبال مخاطبان
۳_ موفقیت در کنترل و خویشتنداری در اتفاقات ضمنی برنامه ها
۴_ موفقیت در عامل مؤثر شدن در انتقال اهداف مجالس به مخاطب
۵_ موفقیت در رفتار مناسب و سنجیده پاسخ گفتن در برابر نقدهای منتقدان
۶_ موفقیت در توجه صددرصد به روند صحیح برنامه ها و ایجاد انتظار بالا از خود نسبت به برنامه‌های قبلی در خوب ارائه دادن برنامه
۷_ موفقیت استفاده حداکثری از زمان تعیین شده برای برنامه
۸_ موفقیت در محبت و جذب افراد تازه وارد به جمع
۹_ موفقیت در تربیت یافتن منتقمان خون اولیای الهی در سایه برنامه های هیئت های عزاداری علی الخصوص در ماه محرم، که یکی از فلسفه ی مجالس عزاداری، ایجاد حس خون خواهی در رکاب امام عصر(عج) و یارگیری برای خدمت و نصرت آن بزرگوار هست.
۱۰_ موفقیت در تسلای قلب محزون و پر از غصه و تقلیل دردهای روحی امام غریب و مضطر ّ و معزای اصلی ایام شهادت حضرت اباعبدالله (ع).
امید است که خادمان لذت اثرات دهگانه ی خدمت رسانی به ساحت پربرکت حضرت مهدی (ع) را بیش تر از قبل درک و لمس کنند.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقًا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
Thus Iblis found his supposition about them to be true; and except for a section of believers they follow him.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 121
  • بازدید دیروز: 209
  • بازدید هفته: 1,939
  • بازدید ماه: 10,946
  • کل بازدید ها: 759,184
  • کل نوشته‌ها: 904