اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نمودی از اربعین در زیارت اربعین

زیارت اربعین جزء زیارات ماثوری است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره)در کتاب شریف مفاتیح الجنان و مرحوم علامه مجلسی(ره) در زاد المعاد آنرا آورده اند. این زیارت از جانب امام صادق(ع) نقل گردیده که میتوان علل اهميت روز اربعین و اینکه  جزء نشانه های مومن ذکرگردیده را در محتوای این زیارت جستجو نمود.
محتوای زیارت در برگیرنده نکته های ظریف اعتقادی و اخلاقی است. قسمتی از این زیارت اختصاص به اصل برائت در فرهنگ شیعی دارد که در حقیقت بیانگر اهمیت دادن به برائت و موضع آگاهانه داشتن در برابر دشمنان می باشد بطوریکه حتی سکوت کنندگان و راضی شوندگان به این امر در این زیارت مورد لعن قرار ميگیرند:

«…اَشْهَدُ اَنَّكَ وَفَيْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِهِ حَتَّي اَتَاكَ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّه سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ…»

«…همانا شهادت مي دهم تو به عهد خداوند وفا كردي و در راه او جهاد كردي تا اين كه به مقام يقين رسيدي پس خداوند لعنت كند كساني را كه تو را كشتند و به تو ظلم كردند؛ وخداوند لعنت كند كساني را كه اين موضوع را شنيدند و به آن راضي شدند…».

نکته قابل توجه دیگر اینکه: زیارت اربعین نه فقط اختصاص به خواندن این زیارت از مفاتیح است و نه صرف رفتن خالی از معرفت به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلای معلی. چراکه در توجه به فراز “بذلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادِکَ مِنَ الْجَهاله وَ حَیْرَهِ الضّلاله” این نتیجه حاصل میگردد که فلسفه زیارت اربعین کسب معرفت و نجات یافتن از جهالت و حیرت ضلالت و گمراهی و باریابی به حیات و مماتی است که حضرت ابا عبدالله با شهادت خود آنرا برای اهل زمین بذل وهدیه کرد که به جرات می توان گفت بزرگداشت اربعين و اهمیت به زیارت اربعین با چنین رویکردی به اندازه عاشورا مهم می باشد، چراکه حیات تفکر شیعی و زنده ماندن روح عاشورا ازاربعین آغاز شد و جریان یافت و این نوع زیارت درکلام امام حسن عسگری(ع) از نشانه های مؤمن شمرده شده است.
تعظیم اربعین و زیارت اربعین را به عنوان يكي از اصلي ترين معيارهاي دينداري میتوان نام برد. اربعین، بستر مهم تاریخی است که هر سال باید در پرتو آن اصول بنیادین شیعه تقویت یافته و با پیامی تازه، قیام و حرکتی تازه در راه اعتلای فرهنگ عاشورا در بُعد فردی و اجتماعی رقم بخورد. اربعین آغاز بروز اخلاق متعالی چون: ایثار و شجاعت، سلم ورضایت، برانگیختگی روحیه مبارزه جویی، بعد از واقعه کربلاست، اربعین مروری بر عاشورا و ظهور برآورده نشده است. و نکته پایانی این مجال اینکه در بیانی دیگر با این دیدگاه و بینش نسبت به اربعین می توان نصرتی را که در فراز دیگری از زیارت اربعین بیان شده به منصه ظهور رساند:

«…بِإِيَابِكُمْ‏ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِينِي وَ خَوَاتِيمِ عَمَلِي وَ قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ اَمْرِي لِاَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّه حَتَّي يَاْذَنَ اللَّهُ لَكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ…»

«…به رجعت شما ايمان دارم؛ شريعت من و ختم كارهاي من به هدايت شما است و خواسته قلبي در مقابل خواسته قلبي شما تسليم است و در تمام امور پيرو شما هستم و براي ياري دادن شما آماده ام تا خداوند اذن دهد پس من با شما هستم و نه همراه دشمنان شما…»

که این یعنی:

اربعین، حلقة اتصال عاشورا و ظهور

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ
When you tell them: "Come, let the Apostle of God ask forgiveness for you," they turn their heads, and you see them turning away with arrogance.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 21
  • بازدید دیروز: 101
  • بازدید هفته: 1,316
  • بازدید ماه: 5,661
  • کل بازدید ها: 842,921
  • کل نوشته‌ها: 931