اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نوروز با عطر یاس

امسال در نخستین روزهای سال ۹۴ میهمان ویژه ای داریم که تا سه دهه ی دیگر در این ایام از سال ظاهراً در خدمتش نخواهیم بود، میهمان بسیار عزیز و گرانقدر و در حقیقت مجهول القدر که همسنگ نبوت و امامت است و رمز بقای وحی و ولایت.

images

اینکه در فکر”تحویل” گرفتن بحق این میهمان بوده و حقشان را بتوان ادا نمود، بسیار مهمتر از این است که به صورت عادی و تکراری در فکر دید و بازدید و مسافرت و گذراندن ایام تعطیلات باشیم که اگر افکار فاطمی در امور جریان یابد، ناخودآگاه به این موارد هم پاسخ گو خواهد بود و همه ی برنامه ها حتی تفریح و مسافرت هم به بهترین وجه ممکن ردیف خواهد شد چرا که این زهراست که خود در خطبه ی فدکیه، فلسفه ی برخی از احکام و فروضات و مسائل از جمله صله ی ارحام را بیان فرمودند و اظهار داشتند که:

«… صِلَهَ الأرحَامِ مِنسَاهً فِی العَمرِ و مِنماهً للعَدَدِ…»

« … صله ی ارحام عامل ازدیاد و افزایش عمر و وسیله ی کثرت عدد می باشد…».

لذا پرداخت به فرهنگ فاطمی و پیاده سازی آن در متن زندگی، در حقیقت پرداخت به کلیه ی اموری است که لازمه ی زندگی موفق دنیوی و اخروی است.

در این راستا و در جهت رنگ و لعاب فاطمی دادنِ افزون تر به نوروز امسال و فرهنگ سازی نمودنِ توجه به فرهنگ فاطمی، در چند حوزه، مواردی به صورت مدل پیشنهادی برای به کارگیری در این ایام ارائه می گردد:

◄عنوان نخست،محتوای پیامک های ارسالی تبریک نوروز می باشد که قبل و مقارن و بعد از آغاز سال شاهد ارسال و دریافت های این گونه پیام ها هستیم، با توجه به مطالب فوق و مضاعفاً اینکه امسال ولیّ نعمت، آنکه آمدن بهار به خاطر وجودش می باشد، سال جدید را محزون و داغدار از شهادت مادرشان، شروع خواهند فرمود، بهتر است از سر ادب و تسلای خاطر ایشان و احساس و ابراز همدردی، از عبارت هایی که نماد شادی نداشته اما در عین حال ابراز محبت در آنها به چشم می خورد استفاده گردد و یا جنبه ی “فذکر بایام الله” در آن به چشم بخورد که نمونه هایی از این سیاق پیامک ها تقدیمتان می گردد:

  ♠ این بهارها “فقط” می آیند اما، آغازشان با آمدن توست…. بهارتان فاطمی
  ♠ کاش امسال عیدیمان ظهور تو باشد ای آمال و آرزوی مشتاقان…
  ♠ در دو عالم جلال ما با زهراست، رمز تغییر حال ما با زهراست…
  ♠ عید با فاطمیه می آید، ذکر تحویل سال ما “یا زهرا”ست….
  ♠ بهار یعنی ذوب شدن یخ ها و جریان یافتن آب، یعنی حیات، سلام بر تو ای آب حیات… جاری باش بر زندگی تا حیات از سر گیریم… حیات فاطمی روزیتان
  ♠ تو خود بهاری که یاد و نامت را همیشه “تحویل” می گیرم چه رسد به آمدنت، که خاک پایت طوطیای چشمم باد…
  ♠ و……

◄در حوزه ی محتوای گفتگوها می توان برای قدم برداشتن در پیاده کردن فرهنگ فاطمی، از سخنان خود حضرت در مکالمات و دید و بازدیدها استفاده نمود، مثلاً گفتگو در مورد عبارتی که در بالا ذکر شد :

«… صِلَهَ الأرحَامِ مِنسَاهً فِی العَمرِ و مِنماهً للعَدَدِ…»« … صله ارحام عامل ازدیاد و افزایش عمر و وسیله کثرت عدد میباشد…»

اینکه منظور از فراز یعنی چه و چگونه این اثرات به وجود می آید؟ یا طرح نمودن یافته های اعتقادی و احکامی خود را در قالب پیامدهای روز، به عنوان مثال اگر بحث سیاسی را دوست داریم در مورد روایت “عدم امر به معروف و نهی از منکر سبب حاکمیت و تسلط کسانی خواهد شد که رحم نمی کنند” نظر خواهی و گفتگو شود، یا اگر مباحث مهدویت را می پسندیم، گفتگویی کوتاه در رابطه با تغییر و یا تجدید نظر در سبک زندگی و سوال از همدیگر در پذیرش یا رد این موضوع داشته باشیم. یا اگر دغدغه ی ازدواج برای جوانان را داریم برای رفع معضلات و موانع ازدواج راهکارهایی مطالبه نموده و راهکارهای خود را در دید و بازدید ها به هم ارائه داده تا هم مفید واقع شده و هم از بروز رفتارهای خشک و تصنعی و لبخندهای زورکی جلوگیری گردد. و یا اگر مسائل زناشوئی و ارتباطات را ضرورت می دانیم در رابطه با نوع معاشرت و ارتباطات، صفحه ی گفتگو را باز کرده و تجربه های تلخ و شیرین از ارتباطات صحیح و ناصحیح فردی و اجتماعی خود بیان گردد.

◄در حوزه ی گذران وقت های فراغت در منزل که هرچند همیشه باید دقت کرد، اما علی الخصوص برای حفظ حرمت ایام، در استفاده از رسانه ها، از شبکه های ماهواره ای و یا ضد شئونات دینی و هر شبکه ای که لهو و غفلت را به انسان بار می کند، پرهیز و به جای آنها از شبکه های آموزشی استفاده شده و یا گفتگوهای خانوادگی جایگزین این برنامه ها شود.
و این ها همه کمترین کاری است که می توان در قبال مادر دو گیتی و فرزند غریبش که همه ی وجودمان حتی اسلام و دینداریمان مدیون وجود اوست ، انجام داد، اگر قبول داریم امام عصرمان محزون و معزّاست، شریک غمش با رعایت گفتار و پوشش و خوردن و خوابیدن و توجه به وقت و اقامه نماز و عدم تجملات بوده و سعی شود رضایت آن بزرگوار را در متن روزهای آغازین سال داشته تا به لطف ایشان و مادر گرامی و بزرگوارشان تا آخر سال هم نه تنها همین توجهات استمرار یابد، بلکه هر روز بیشتر و حساستر از روز قبل باشد، تا جائیکه بتوان با افزایش ظرفیت وجودی و آمادگی برای ظهور، برای همیشه غم و درد و رنجش را پایان داد.

به امید سالی فاطمی

images
سحاب اندیشه/بخش خواهران

(حضرت زهرا(س) در خطبه ی فدکیه خود در مسجد فرمودند: «به برکت روسفیدها و شکم گرسنه ها شما کلمه اخلاص را بر زبان جاری نمودید» که مقصود از این دو ،حضرت پیامبر و اهل بیت گرامیشان می باشد.)

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ۚ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَهُ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
And there (in the Torah) We had ordained for them a life for a life, and an eye for an eye, and a nose for a nose, and an ear for an ear, and a tooth for a tooth, and for wounds retribution, though he who forgoes it out of charity, atones for his sins. And those who do not judge by God's revelations are unjust.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 123
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,039
  • بازدید ماه: 3,992
  • کل بازدید ها: 837,118
  • کل نوشته‌ها: 930