“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نو عروس پرده نشین …

آرزو واژه ای است که برای مطلوب های خارج از دسترس افراد و آن دسته از خواسته هایی که ابزار و عوامل تحقق آن ممکن نباشد، اطلاق می شود.


و طبیعتاً آرزوی هر فرد به نسبت دیدگاه ها و عقیده و ارزش هایش متفاوت می باشد. معمولاً آرزو کننده یا برای خود مطلوب هایی در سر می پروراند یا برای عزیزترین کسانش، و این آرزومندی به میزان عاطفه و دیگر خواهی از خویشتن آرزو کننده کم و در مورد دیگران نام برده می شود.

 
در فرازهای دعای زیارت آل یس که زیارتی است کاملاً حالی و خودمانی، و فقراتش گویای نهایت انسیت با امام عصر(عج) می باشد، نمایانده شدن آرزوهای آل محمد(ع) توسط زائر درخواست می شود:

« الّلهمَّ …أَرِنِی فِی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مَا یَأْمُلُونَ…»
«…خدایا به من بنمایان آنچه مورد آرزوی آل محمد(ع) می باشد…»

قطع یقین آرزوهای پیشوایان و بزرگان دین، آرزوهای شخصی نبوده و همه برای امت و به خاطر رشد و کمال امت موجودیت پیدا می کند، و این آرزوها را در لابلای کلام و وصایا و سفارشات بزرگواران می توان احصاء و در محقق شدنشان تلاش کرد، چون در قسمت دعای زیارت نیز این مورد از خداوند مطالبه می گردد، لذا بر دعاکننده است که برای اجابتش حرکتی از خود نشان دهد.

 
حضرت علی(ع) در طی خطبه ای چنین می فرماید:
« ای مرد نمایان نامرد! ای کودک صفتان بی خرد که عقل های شما به عروسان پرده نشین شباهت دارد! چقدر دوست داشتم که شما را هرگز نمی دیدم و هرگز نمی شناختم به خدا سوگند که آشنایی با شما جز پشیمانی حاصلی نداشت و اندوهی غم بار سرانجام آن شد. خدا شما را بکشد که دلم را خون کردید و سینه ام لبریز از خشم شماست و کاسه های غم و اندوه را جرعه جرعه به من نوشاندید تا آنجا که قریش در حق من گفت: “پسر ابی طالب مردی دلیر است ولی دانش نظامی ندارد” ».

 
با دقت در جمله جمله غمین و محزون و آکنده از خون دل حضرت، آرزوهای آن مظلوم تاریخ اسلام نیز روشن می گردد.
مرد بودن دوستان و داشتن یارانی چشم و دل سیر از لذایذ دنیوی و عاری از خصلت های نو عروس پرده نشین، از آرزوهای آن بزرگوار بود،چراکه جهاد، تقوا، سداد و ورع، که حضرت، امت را امر به آنها می فرمود، با صفت عروس پرده نشین داشتن، هیچ همخوانی ندارد، زیرا عروس حجله نشین معمولاً دارای چنین ویژگیهایی است:
در اوج هیجان و بی تفاوت به اطراف
به فکر عیش و نوش و زر و زیور
بی صبر و غیر مقاوم
تمایل به جلوه گری
بهانه گیر و بهانه جو
حساس به ظواهر
اهل قیاس
زود رنج و شکننده
طالب نقد بجای نسیه، و تعریف توصیف
مخفی در پرده و حجاب
آرمیده در بستر غرایز
وابسته و نیازمند به تکیه گاه
خودبین
میل به ناز پروردگی
به دور از هیاهوی آن سوی پرده
بی تفاوت به مسائل و واقعیت ها
امنیت خواه
اهل بده بستان
عدم وسعت دید و شریک ران
و چنین افرادی به دلیل داشتن چنین ویژگی های دائمی، مورد نکوهش حضرت بوده و برعکس این ویژگی ها یعنی:
مرد بودن و مردانگی داشتن
فارغ و از زر و زیور دنیوی
عدم بی تفاوتی به واقعیت های پیرامونی
عدم ناز پروردگی و عافیت طلبی
عدم بهانه جویی و بهانه گیری
عدم وابستگی به تعلقات
عدم تصمیم های هیجانی که ریشه در غرایز داشته باشد
و…
که همه و همه به نوعی آرزوهای حضرت است که تاکنون نیز جز در عده ی قلیلی محقق نشده، و ظهور و فرج آخرین فرزند از ذریه ی طاهرین علی(ع) را به تأخیر انداخته است، و روی همین اصل است که زائر بعد از زیارت آل یس این خواسته ی مهم را از خدا مطالبه می نماید:

«…أَرِنِی فِی آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ مَا یَأْمُلُونَ…»

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ
And a crowd of the later.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 63
  • بازدید دیروز: 93
  • بازدید هفته: 1,079
  • بازدید ماه: 8,886
  • کل بازدید ها: 794,699
  • کل نوشته‌ها: 909