“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نکات غیرقابل تحمل در فرهنگ نبوی

انتظار عالم خلقت به سر رسید و در ۱۷ ربیع بزرگ عصاره خلقت و برگزیده عالمیان، پا به عرصه نهاد. «رحمه للعالمین» دو جهان رحمت خدا را چون باران نثار زمینیان کرد، و در شهرى که شرافتش را از و لادت او دریافت کرد، چشم به جهان گشود:

«لا اقسم بهذا البلد* و انت حل بهذا البلد»
«اى پیامبر چون تو در این شهر هستى به این شهر قسم مى خورم»
….***….


یک نگاه متفاوت در عمل به سنت و فرهنگ پیامبر(ص) این است که این فرهنگ با دلایلی، غیر قابل تحمل و غیر قابل اجرا برای همه، معرفی شود.
این حقیقتی است که تاریخ شاهد و گواه بر آن است، و بارزترین این شاهدان، کربلای حضرت اباعبدالله(ع) است که حضرت خود فرمودند:

«و أسیر بسیره جدی و أبی علی بن أبی طالب علیه السلام».

که اجرای این سیره آنقدر بر مردم گران آمد که حضرت را با آن وضعیت بشهادت رساندند.
با کمی دقت در واقعه کربلا به چند دلیل دیگر نیز به این عنوان مقاله میتوان اضافه کرد.
اگر کربلا صرفنظر از زندگانی امام حسین(ع) امروز بار دیگر بوجود آید، قریب به یقین اکثر مومنین به کمک و نصرت حضرت خواهند شتافت، اما اگر درخواستی برای پیاده شدن روش زندگانی در این کربلا بیان شود، چه ریزشهایی که اتفاق نمی افتد، چنانکه خود حضرت بخاطر عمل به سیره جدش قیام فرمود و در همین مسیر هم خود و عزیزانش را تقدیم اسلام نمود.
این جمله حضرت چند پیام عمده دارد:
*مهربانی پیامبر را متذکر شدن با بکار بردن عبارت “سیره جَدّی
* قاطعیت در اجرای سیره پیامبر حتی به قیمت قطعه قطعه شدن
* سهل نبودن عمل به سیره نبوی (کربلا دیدن و به مدینه فاضله رسیدن)
لذا سیره پیامبراکرم(ص) سختیهایی نیز دارد که برای هر کس قابل تحمل نیست، از جمله این سختیها:
»فاش نکردن نفاق افراد منافق
»ادای حق و عدم تجاوز از حق حتی به قیمت تخریب وجهه در جامعه
» خوشرویی و عیادت از دشمن
» برگزیده و مصطفی بودن اما در کنار مردم و با اقشار مختلف مردم معاشرت کردن
» قبل از ساعت مقرر در قرار حاضر شدن
» در عصبانیت تنبیه و در خوشحالی تشویق نکردن
و….
عمل به فرهنگ نبوی، تنها دانستن موارد سیره و فرهنگ نیست، بلکه فهم زمانِ آن روش پیامبر مهمتر از خود سیره است، که عمده مشکل مومنین در این امر، ندانستن محل مناسب عمل مورد نظر است، برای مثال:
ندانستن جای عفو و بخشش
ندانستن جای قصاص
ندانستن محل انفاق
ندانستن محل تشویق و…
و چنین مواردی که بسیار ظرافت خاصی دارد، سختی اساسی در عمل به فرهنگ نبوی میباشد.
و ناگفته نماند که این ظرایف در سیره نبوی، عظمت روحی پیامبر اکرم(ص) راهم برای بشریت متذکر میشود.
نتیجتاً می بایست همراه با علم به سیره پیامبر اکرم(ص) علم به چگونگی و شرایط و مقتضای آن سیره نیز وجود داشته باشد، و از همه مهمتر ظرفیت سازی خود و بالابردن تحمل خود به تبعات این الگوگیری و عمل به سیره هم در این مقوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ که اگر با چنین ظرفیتی سیره نبوی عملی شود غیبت به طول نکشیده و ظهور آنی تاخیر نخواهد داشت، چراکه حضرت حجت(ع) دین جدش حضرت پیامبر(ص) را احیاء خواهد فرمود.

«…مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکَامِ کِتَابِکَ وَ مُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ…».

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ ۖ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
Is not God sufficient for His devotee? Still they frighten you with others apart from Him. Whoever God allows to go astray has none to show him the way.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 133
  • بازدید دیروز: 201
  • بازدید هفته: 2,299
  • بازدید ماه: 7,848
  • کل بازدید ها: 825,877
  • کل نوشته‌ها: 927