“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

نگاهی به کتاب نفس خویش

حضرت علی (علیه السلام) در یکی از خطبه های خویش چنین میفرمایند :
«… أيها الصائم تدبر أمرك فإنك في شهرك هذا ضيف ربك انظر كيف تكون في ليلك و نهارك و كيف تحفظ جوارحك عن معاصي ربك انظر أن لا تكون بالليل نائما و بالنهار غافلا فينقضي شهرك و قد بقي عليك وزرك فتكون عند استيفاء الصائمين أجورهم من الخاسرين و عند فوزهم بكرامة مليكهم من المحرومين و عند سعادتهم بمجاورة ربهم من المطرودين… »
« .. اى روزه‏ دار! در كار خویش نیك بنگر، كه در این ماه، میهمان پروردگار خویش هستى. بنگر كه در شب و روزت چگونه ‏اى و چگونه اعضاى خود را از نافرمانى خدا حفظ مى‏ كنى. بنگر تا مبادا شب در خواب باشى و روز در غفلت؛ پس این ماه بر تو بگذرد و بار گناهت همچنان بر دوشت مانده باشد؛ پس آنگاه كه روزه‏ داران پاداش‏هاى خود را مى‏ گیرند، تو از زیانكاران باشى و آنگاه كه به كرامت فرمانرواى خویش نایل مى ‏شوند، از محرومان گردى و آنگاه كه به همسایگى با پروردگارشان سعادتمند مى‏ شوند، تو از طردشدگان باشى! »
با توجه به کلام مولای متقین حضرت علی (علیه السلام) ، بهتر است در فرصتهای باقیمانده تا پایان ماه رمضان بر احوالات خویش دقیق تر شده وشناختمان را نسبت به خود افزایش دهیم .ببینیم چه کم داریم و چه نقطه ضعفی داریم که باید تقویتش کنیم .
در اخلاق خود توجه کنیم که ابوذری است یا ابوجهلی ؟! عایشه ایی است یا زهرایی ؟!
به کتاب خود رجوع کنیم و ببینیم از چه کانالهایی ضربه می خوریم و کلیدهای موفقیت چیست و کلیدهای تنزل کدام ها هستند ؟
بنگریم و پیدا کنیم که چه چیزی باعث خود فراموشی می شود و چه چیزی باعث خدا فراموشی ؟ چه کاری باعث غرور می شود و چه کاری موجب تمرین اخلاص است ؟ نگاهی به آیه 105 سوره مائده داشته باشیم که انسان را به خودش سفارش فرموده « علیکُم انفسکم »
ببینیم و تفکری دوباره از بیرون آمدن داشته باشیم ، غرق غیر نباشیم و ندانیم که کیستیم و از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت .تفکری در مورد شبهای باقیمانده ماه مبارک که در پیش رو داریم، داشته باشیم .
می توان این مطالب را چنین خلاصه نوشت :
 تفکر در شناخت بیشتر حالات خود
 تفکر در نوع اخلاق عایشه ای – فاطمی و ابوذری – ابوجهلی
 تفکری دوباره در مورد به دنیا آمدن و زیستن و از دنیا رفتن
 تفکر در مورد چگونگی مخلص شدن
 تفکر در مورد دوری از غرور و تکبر
 تفکر در مورد کارهای شبهای قدر
 تفکر در مورد نوع رفتار بعد از شبهای قدر
 تفکر در مورد ترک قرآن بر سرگذاشتن از روی عادت
نفخه ای آمد شما را دید و رفت آنکه را می خواست جان بخشید و رفت
نفخه ای دیگر بیامد هوش باش تا در آن هم وانمانی خواجه تاش
امام حسن مجتبی (ع) می فرماید : « انَّ اللّهَ جَعَلَ شَهرَ رَمَضانَ مِضماراً لِخَلقِهِ، فَیَستَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلى مَرضاتِهِ، فَسَبَقَ قَومٌ فَفَازُوا، وَتخلَّفَ آخَرُونَ فَخابُوا.

خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یكدیگر سبقت می گیرند . پس سبقت جستند گروهی و رستگار شدند و تخلف کردند گروهی پس زیانکار شدند »
(بحارالانوار ، ج88 ،ص 199 )

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ
God had chosen Adam and Noah and the families of Abraham and 'Imran in preference to others.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 69
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,408
  • بازدید ماه: 7,840
  • کل بازدید ها: 787,046
  • کل نوشته‌ها: 907