“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

هدایت امام معصوم(ع)

یکی از مباحث مهم در حوزه امامت موضوع هدایت می باشد که بعنوان شأنی از شئون امام مطرح میگردد. هدایت امام معصوم بمانند هدایت خداوند متعال بر دو مدل هدایت خاصّه و هدایت عامّه بوده و هدایت یافتگان در این دو گونه ، قطعا تفاوتهایی باهم خواهند داشت.

هدایت عامه از طرف امام ریشه در رسالتی دارد که امام معصوم مکلف بوده و آن رسالت خطیر را درباره عموم بندگان ایفا می نماید؛ اما هدایت خاصه مخصوص کسانی است که خود را از مرحله امام باوری و امام یاوری به مراحل امام باوری کشانده و خود را در معرض انوار هدایت امام قرار می دهند و امام نیز با رعایت کرامت و حریت این بندگان هدایت خاصه خود را شامل حال اینان می فرماید.

هر امام در دوران امامت خویش این امر و مسئولیت مهم را بر عهده داشته و امام حسن عسگری(ع) نیز در زمینه هدایت، تلاشهایی را در طول ۲۸ سال امامت خود بر مردم و پیروان زمان خود انجام فرمودند که در یک تقسیم بندی دیگر می توان به دو بخش: «هدایت در حوزه داخل نظام ولائیها و اصلاح در حوزه خارج از نظام ولائیها» تقسیم کرده و درسهائی از این فعالیتها اخذ نمود.
هدایت افراد داخل در نظام ولائی آن زمان از اصلی ترین فعالیتهای امام عسگری(ع) بود که آن بزرگوار می کوشید با ارائه ابزار مهم به افراد درون نظام، بنیان دینی جامعه را حفظ فرماید. از جمله این ابزارها در این مسیر پیاده سازی و ارتقاء و ترویج فرهنگ ” تولّی و تبرّی” بود.
تولی در حوزه امامت جزو ضروریات مذهب شیعه است اما به معنی محبت و علاقه از فروع دین می باشد، بعبارت دیگر بمعنای قبول امامت و ولایت در حد ضروری دین در مذهب شیعه است که اظهار آنها ونشان دادن دوستی و یا دشمنی در حال اختیار و آزادی، هم با قلب وهم با عمل، ولی در حال تقیّه فقط قلباً سفارش شده است و در احکام دوستی با دشمنان دین در غیرحال تقیّه نهی شده است.
این دو امر مهم در حقیقت ابزاری است برای پر کردن دلهای مومنان از حبّ و دوستی اولیای الهی و دوستداران آنها و سرشار کردن دل از کینه و برائت از دشمنان آن بزرگواران، که این دو اصل در واقع بازوان قدرتمند در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر می باشند که بقاء و استحکام دین اصیل نیز به تبع آن در جامعه اتفاق می افتد.
حداکثر تلاش امام عسکری (ع)این بود که شیعیان به این دو اصل عنایت ویژه داشته باشند؛ که دو جریان زیر حاکی از این امر است: در روایات آمده است که امام حسن عسگری(ع) در پاسخ شخصی که بدلیل ناتوانی سرمایه اش را ولایت و بیزاری از دشمنان ائمه در خلوت، ذکر کرد، فرمود:
«مَن ضَعفَ علی نُصرتِنا اهل البیت و لعن فی خلواته اعداءنا بلغ اللّه صوتَه الی جمیع الملائکه فاذا بلغ صوته الی الملائکه اِستَغفروا لَه و أثنوا علیه: الّلهمّ صلّ علی روح عبدک هذا الذی بَذل فی نُصرَهِ أولیائه جُهْدَه و لو قَدَر علی اکثر من ذلک لَفَعَل…»

؛«هر کس از یاری ما اهل بیت ناتوان باشد و در خلوت، دشمنان ما را لعن کند، صدایش به همه ملائکه می رسد. وقتی صدایش به فرشتگان رسید، برایش طلب آمرزش می کنند و او را چنین می ستایند: خدایا! بر روح این بنده ات درود فرست که در یاری اولیایش تلاشش را کرد و اگر توان بیش از آن داشت، انجام می داد در این حال، از سوی خداوند ندا می شود که: «ای فرشتگان! دعایتان را در حقّ این بنده پذیرفتم و به روح او درود فرستادم و در ردیف ارواح ابزار و از بهترین بندگان برگزیده ام قرار دادم».

ونیز روایت است که شخصی به حضرت نامه ای نوشت و پرسید: کسانی را که در مورد امامت موسی بن جعفر توقّف کرده، دوست داری یا از آنها بیزاری می جویی؟ امام در نامه اش تبرّی از منحرفان را گوشزد و به او توصیه کرد: آیا برای عمویت رحمت میخواهی؟ خدا به او رحم نکند. از او بیزاری بجوی، من در پیشگاه خدا از آنها بیزاری می جویم؛
با آنها سر دوستی نداشته باش
از بیمارانشان عیادت نکن
در تشییع جنازه های مردگانشان حاضر مشو
هرگز بر جنازه های امواتشان نماز نخوان، خواه امامی را از ناحیه خداوند انکار کرده، یا پیشوایی را که امامتش از سوی خدا نیست، بر امامان افزوده و یا قائل به تثلیث باشند؛
کسی که امامت آخرین ما را انکار کند، گویی امامت نخستین ما را انکار کرده است. و کسی که بر تعداد ما بیفزاید، مانند کسی است که از تعداد ما کاسته باشد و امامت ما را انکار نماید. سپس آن شخص از حال آن افراد پرسید، امام فرمود: «در نمازت آنان را لعن کن».
آری امام حسن عسگری(ع) طالبان هدایت را با نور بیانات خود، بمسیر ولایت و تبری راهنمائی فرموده و با آگاهی دادنشان، تنفس در نظام ولائی را برایشان بقاء می بخشید.
روز نه ربیع نیز نمادی از این اصل دینی مهم و سفارش شده یعنی “برائت” است که امیدست با استمداد از امام عصر(عج) آن جانشین صالح امام حسن عسگری(ع) این روز عظیم شمرده و سفارشات ائمه اطهار(ع) در پاسداشت این روز بزرگ رعایت گردد.

 

مطالعه بیشتر

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ ۗ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ
You may worship what you will apart from Him." Say: "Surely the greatest losers will be those who will lose their own selves and their people on the Day of Resurrection." Remember, this will be an all-too-evident loss.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 152
  • بازدید دیروز: 218
  • بازدید هفته: 1,966
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 788,115
  • کل نوشته‌ها: 907