“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

هشدار یک مربی دلسوز…

در بیشتر آیات تربیتی و آیاتی که صحبت از گناهان می شود خداوند متعال وعده جهنم و آتش و عذابهای مختلف داده و مردم را انذار و تهدید فرموده است، اما در موضوع ارتباط با نامحرم و نگاه به نامحرم خداوند متعال جور دیگری سخن فرموده است:

 

«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ … ذَلِک أَزْکی لهُمْ…»(۳۰/ نور)

مفهوم این آیه یعنی ای پیامبر به بندگانم بگو:

اگر رعایت نگاه هایشان را بکنند، این برای دلشان بهتر است؛ دل آنها پاک می ماند؛ دل پریشان

و افسرده نمی شوند.۹۸
یا میفرماید:

بگو اگر رعایت سخن گفتن با نامحرم را نکنند، «فیطمع الذی فی قلبه مرض»؛ آدم های مریض، نسبت به آنها به طمع افتاده و به آنها ضرر میرسانند و من خدا راضی به این ضرر از ناحیه افراد مریض نیستم….
«غض بصر» یعنی « عدم نگاه خیره به نامحرم» خیره نشدن و تماشا نکردن و به اصطلاح نظر استقلالی نیفکندن، و یا به معنای کاهش نگاه…
برای روشن شدن موضوع به این مثال توجه کنید:
اگر از شما در مورد حاشیه یک صحنه ای که برای دیدن انتخاب کردید سوال کردند که دوروبر آن صحنه چه بود قطعا خواهید گفت که من توجهم به همان نکته بود که نگاه میکردم، لذا دقت نکردم، منظور از غض بصر نیز یعنی اینکه ببیند اما دقت نکند و زل نزند…
خداوند خود آفریننده جاذبه های دو جنس مذکر و مونث است اما اینکه فرموده رعایت کنید و خود را بپوشانید و نگاهتان را کنترل کنید بدلیل فریب نخوردن از لذتهای خالی از ملاک عقلی است چراکه:

نه تنها: هر آنچه دیده بیند، دل کند یاد؛ بلکه: ویران کند خود را ز بنیاد…

خدا می خواهد نشاط و سلامت روح و روان انسان حفظ شده و آرامش درونی انسان حفظ شود و در نهایت امنیت و سلامت زندگی خود را ادمه دهد و از راه مشروع به لذتها دست یابد… لذا خداوند متعال و مهربان از اثرات سوء لذتهای غیر شرعی بر بنده نگران و دلسوز است و هشدار می دهد…“ذلک ازکی لکم”

مطالعه بیشتر

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ
He will then send him to death and have him laid in the grave.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 64
  • بازدید دیروز: 93
  • بازدید هفته: 1,080
  • بازدید ماه: 8,887
  • کل بازدید ها: 794,700
  • کل نوشته‌ها: 909