“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

هلاکت دو سویه …

عمر به شتاب در گذر است و لحظه ای درنگ برای آن غیر قابل تصور . بی محابائی و بی تدبری در زندگی ، سالهای پر برکت را به آسانی از دست دادن و محروم نمودن خویش از راه سعادت است.
هر روز که می گذرد اگر در اطوار و اخلاق و عملکرد انسان در نبرد با حیات دنیا ، تفاوتهای واضحی حاصل نگردد، کوس رحیل نواخته شد ، به ناچار باید کوچ کند اما در چه حالی ؟ در چه وضعیتی ؟! و با چه زاد و توشه ای ؟ !
“غفلت” یکی از عناصر هلاکت انسان است که اگر متذکر نگردد ، طعمه صیادان عقل و روان خواهد شد، غفلت نوعی محجوبیت از حضور مطلوب است؛ به عبارت دیگر غفلت ، بی توجهی فرد به مسائل مهم در زندگی و شیفتگی به امور لهو دنیاست،که از هر صنف و از هر طبقه ای ممکن است به این بیماری خطرناک مبتلا شوند،حتی دیندارانی که شیفته ی دینداری و عملکرد خود شده است و در یک مقطع از دین در جا میزنند .
در مبحث غفلت عناوین و بحثهای مهمی وجود دارد که باید برای درمان این بیماری ، به همه آنها آشنایی یافت و دقیق شد . یکی از این سرفصل ها که به نظر میرسد خود این موضوع بیشتر مورد غفلت قرار گرفته ، موضوع مورد غفلت واقع شده هاست،که چه بسا انسان با احصاء این موارد و دقت به آنها در کاهش این عنصر مهلک ،قدمی بر دارد.
پس بهتر است چنین سوالی طرح شود:
انسان از چه چیزی ممکن است غافل شود؟!
1. غفلت از حقیقت دنیا
2. غفلت از مرگ و ناگهانی بودن آن
3. غفلت از گذر زمان
4. غفلت از دزدان زمان
5. غفلت از شادیها و اندوه های روی آورده
6. غفلت از موجودیها
7. غفلت از استعداد ها
8. غفلت از ضعف ها
9. غفلت از فراغت ها
10. غفلت از جمع ها
11. غفلت از جهل ها
12. غفلت از نوع نیاز ها
13. غفلت از محرومیت های خود خواسته
14. غفلت از آسوده خیالی ها
15. غفلت از خوراک ها
16. غفلت از سخن ها
17. غفلت از بی سؤالی ها
18. غفلت از سکوت ها
19. غفلت از پوشاک ها
20. غفلت از بی مسئولیتی ها
21. غفلت از مقصد ها
22. غفلت از روابط بی اساس و معلق
23. غفلت از دشمن های قسم خورده (شیطان و نفس)
24. غفلت از نماز بی خوف و خشیت
25. غفلت از دعاها و زمان و شرایط دعا ( قبل از اقدام به کار یا حین عمل و تلاش)
26. غفلت از ارزش گذاری ها
27. غفلت از امانتهای سپرده شده به انسان
28. غفلت از نوع نگاه
29. غفلت از نوع حرکت و عمل
30. غفلت از رد امانتها و نقض تعهدها
باید دقت کرد که اگر حسابی برای این غفلتها باز نشود و تقدیری صورت نگیرد و بنای انتباهی در وجود غفلت زده نباشد هلاکتی دو سویه انسان را فرا خواهد گرفت!
از یک سو غفلت و از سوی دیگر غرور به عملکرد آلوده به غفلت ، که خداوند متعال در در قرآن می فرماید :

 

« وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ( اعراف / 179 )

«اللهم لا تجعلنا من الغافلین »

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ
Abraham was kind, compassionate, and penitent.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 378
  • بازدید هفته: 2,311
  • بازدید ماه: 10,212
  • کل بازدید ها: 779,082
  • کل نوشته‌ها: 906