واژگونی واژه ها | سحاب اندیشه
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

واژگونی واژه ها

از خصوصیاتی عصری که در آن بسر میبریم، واژگونی واژه ها و پندار غلط و برعکس از کلمات و لغات و اصطلاحات و معکوس شدن موارد از استفاده از آنها می باشد ؛

 که در اثر این کج فهمیها و بکارگیری ناصحیح و نابجای عبارات ، باورها هم تغییر یافته و در اثر روند نامطلوب ، بایدها و نبایدها و ارزشها و ضد ارزشها هم بتدریج مورد هجوم واقع گردیده که در کل فرهنگ و دین اسلامی مورد تعرض قرار می گیرد و آسیبهای جدی بر این مکتب آسمانی وارد می شود.
از جمله مفاهیمی که امروزه برداشت غلط از آن شده و به تعبیری مورد سوء استفاده قرار گرفته، عنوان مهم دینی بنام “زهد” است، در نظر بیشتر افراد کم عمق و علی الخصوص قشر جوان که معارف دینی بخوبی برایشان تفهیم نشده و انتقال پیدا نکرده، این صفت به مانند درویشی و ژولیدگی و ژنده پوشی و نا آراستگی و بی تلاشی و خانه نشینی و انزوا معنا یافته و هرکس با چنین خصوصیاتی بعنوان زاهد شناخته میشود، و بدین ترتیب زهدی که اسلام آنرا منشأ سعادت و کمال بشر معرفی می کند بدلیل فهم غلط و معرفی مصادیق کاملا متباین با این عنوان، موجب دین گریزی و یا بعبارتی عامل دیندار گریزی شده است.
در حالیکه زهد از دیدگاه حضرت علی(ع) یعنی:

عدم دلبستگی و وابستگی به تعلقات دنیای مادی در عین دارابودن آنها

یا در تعبیر دیگر حضرت امیرالمومنین علی(ع) می فرماید:زهد یعنی:

۵۷_۲۳
به آنچه از دست می دهی متاسف و مأیوس نباشی و از آنچه بتو رسیده فرحناک نشوی
«…لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ…»(مبارکه حدید/۲۳)

اشیاء و آنچه در پیرامون انسان می باشد اگر برایش بعنوان مملوک مطرح باشند آن شخص دارای زهد است اما اگر مالک بر انسان باشند، این ضد زهد می باشد؛ بعنوان مثال: اگر انسان با از دست دادن پول و مال و مقام و موقعیت دچار فشار روحی و سکته و امراض مختلف نگردد؛ آن شخص به صفت زهد ملبس است امام اگر با این اتقاقات خود را ببازد و آسایش و آرامشش را سلب کند زهدی در کار نیست.

پس روشن است که زهد صفتی است که در حالت دارا بودن و مالک بودن باید اتفاق بیفتد نه با ممنوع الاستفاده کردن خود از نعمتهای دنیا و پرهیز و منزوی شدن که مورد نکوهش اسلام می باشد.

لذا برای یافتن معرفت صحیح در مورد مفاهیم و تعابیر دینی، باید بسراغ خود معارف و منابع معتبر دینی رفت و در فهم صحیح و درست آنها از عالمان و متخصصان دینی کمک و یاری طلبید، چراکه درک حقایق دین اسلام، تلمذ و زانو زدن در مکتب و مجالس تذکر ائمه اطهار(علیهم السلام) می طلبد که اگر این تعابیر از کلام خود آن بزرگواران نقل شود قطعا بی هیچ انحراف و تحریف و تکلّفی مورد پذیرش واقع خواهد شد.

مطالعه بیشتر

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ
I swear by God I will do something to your idols when you have turned your backs and gone."

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 449
  • بازدید دیروز: 315
  • بازدید هفته: 2,847
  • بازدید ماه: 12,213
  • کل بازدید ها: 761,701
  • کل نوشته‌ها: 904