اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

وحشت و اُنس

ریشه تمام گرفتاری های مردم در دوران غیبت به عدم دسترسی به امام معصوم (ع) و بی ارتباط ماندن با آن وجود نازنین بر میگردد. گرفتاری های دوره غیبت و برکات حکومت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دعای افتتاح وارد شده است، آنجا که می خوانیم:

 

«اللهم انا نرغب الیک  فی دوله کریمه تعزُّ بها الاسلام و اهله و تذل  بها النفاق و اهله…اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا صلواتک علیه و آله و غیبه ولینا و کثره عدونا و قلّه عددنا …»؛ « پروردگارا ما رغبت داریم بسوی تو برای دولت کریمه ای که بوسیله آن اسلام  و اهلش را عزیز کنی و نفاق و اهلش را خوار نمایی …پروردگارا به تو شکایت می کنیم از نبود پیامبرمان که درود تو بر او و  آلش باد و از غیبت ولیّ مان و از فزونی دشمنانمان و از قلت و کمی نفراتمان… » .

لذا برای سپری نمودن این ایام تاریک و مخوف باید چاره ای اندیشید و موانع دوری از آن بزرگوار و عوامل توسل و توصل و انس به ایشان را یافت و با نزدیکی به آن هدایتگر الهی از این دوران وانفسا، ایمان سالم به دربرد، ودر فراهم کردن شرایط ظهور آن امام غریب قدمی برداشت.
ظرافت بحث انس با امام معصوم در «وحشت» و آشنا به موانع انس و الفت می باشد؛ انس حالتی است که بعد از وحشت از چیزی، با چیز دیگر بوجود میآید. پس انس با امام زمان(ع) صرف زدن نوشته ی یا مهدی ادرکنی و …حاصل نمی شود. هر کسی که در عرصه خدمت به امام زمان(ع) تلاش می کند باید بداند که بدون وحشت از موارد خطرناک و بازدارنده، نمی توان این انس را ایجاد نمود. که موارد وحشت و موانع ریز و درشت انس در 101 مورد احصاء شده است که با توجه و دقت در اعمال و رفتار و روحیات خود، شاید افزون بر این شماره نیز احصاء گردد.
مصادیق وحشت (موانع انس)

1- وحشت از غفلت
2- وحشت از رخوت
3- وحشت از نخوت
4- وحشت از ثروت
5- وحشت از قدرت
6- وحشت از مکنت
7- وحشت از شهوت
8- وحشت از شهرت
9- وحشت از ریاست
10- وحشت از لذت کثرت نعمت
11- وحشت از تبدیل نعمت به نقمت
12- وحشت از لذت کثرت عبادت
13- وحشت از لذت کثرت اجابت
14- وحشت از لذت کثرت موفقیت
15- وحشت از کثرت محبوبیت
16- وحشت از کثرت فراغت
17- وحشت از توجه به کمیت
18- وحشت از بی توجهی به کیفیت
19- وحشت از دزدان وقت
20- وحشت از تبدیل فضل خدا به عدالت
21- وحشت از حُسن جلوت و سوء خلوت
22- وحشت از خیال راحت و روح بی مسئولیت
23- وحشت از نفس بی ملامت
24- وحشت از اشک بی ندامت
25- وحشت از علم بی منفعت
26- وحشت از نماز بی خشیت
27- وحشت از تجارت در عبادت
28- وحشت از عمل بی ولایت
29- وحشت از معاش بی زحمت
30- وحشت از سیرت بی سنت
31- وحشت از حلاوت جهالت
32- وحشت از توبه بی ملالت
33- وحشت از فراق نجابت و عفت
34- وحشت از زیارت بی معرفت
35- وحشت از سستی غیرت
36- وحشت از نظر خیانت
37- وحشت از نگاه بی عبرت
38- وحشت از خیانت در امانت
39- وحشت از سوزش فرصت
40- وحشت از طول غیبت
41- وحشت از عادت به غیبت(غیبت کبری)
42- وحشت از ذلت بعد از عزت
43- وحشت از شر عاقبت
44- وحشت از خدمت با منت
45- وحشت از خدمت بی همت
46- وحشت از انتظار خدمت
47- وحشت از حیات بدون بصیرت
48- وحشت از کلام بدون حکمت
49- وحشت از رغبت بدون همت
50- وحشت از دین مصلحت
51- وحشت از نصیحت با اذیت
52- وحشت از قلب بی رأفت
53- وحشت از دل با قساوت
54- وحشت از من و منیت
55- وحشت از تشک راحت
56- وحشت از نرمی رخت
57- وحشت از محرومیت ازرحمت
58- وحشت از ضلالت بعد از هدایت
59- وحشت از شقاوت و قساوت
60- وحشت از بی نصیبی از مغفرت
61- وحشت از فریب مادیات
62- وحشت از اثر سوء متعلقات
63- وحشت از سوء ظن و اوهامات
64- وحشت از قصور در واجبات
65- وحشت از خطر خطورات
66- وحشت از شب بی مناجات
67- وحشت مقدم شدن مستحبات بر واجبات
68- وحشت از رها کردن خدا و واگذاری امورات
69- وحشت از عدم تشخیص فریب شیطان از نفسانیات
70- وحشت از کاهلی در دعا و درخواست
71- وحشت از درخواست بی نیاز
72- وحشت از ممات بدون شفاعت
73- وحشت از شکست در مصیبت
74- وحشت از عمل از روی عادت
75- وحشت از شکستن حرمت
76- وحشت از کار بی مشورت
77- وحشت از نادانی دوست
78- وحشت از نذر بجای حرکت
79- وحشت از انحراف از جهت سعادت
80- وحشت از عدم مدیریت در محبت
81- وحشت از افزودن رنج امام و رسیدن به شنائت
82- وحشت از عشق زمینی و دنیای پست
83- وحشت از شور بدون شعور و کیاست
84- وحشت از تأیید نظریات
85- وحشت از سیستم بی اخبات
86- وحشت از کسب مقام و وجاهت با دیانت، بجای درد دیانت
87- وحشت از صرف توسل در مشکلات
88- وحشت از عدم شکایت از فقدان نبی و غیبت ولی
89- وحشت از سرعت بی سبقت
90- وحشت از عزلت امامت
91- وحشت از تعارض واقعیت و حقیقت
92- وحشت از عدم افتقار و عدم اضطرار
93- وحشت از بی توجهی به بیّنات
94- وحشت از حدیث«صعب مستعصب»
95- وحشت از نداشتن لباس آخرت
96- وحشت از نداشتن وصیّت
97- وحشت از وحشت قبر
98- وحشت از برزخ بی شفاعت
99- وحشت از﴿یا لیتنی﴾ قیامت
100- وحشت از حسرت قیامت
101- وحشت از رسوایی در روز قیامت
.
. .

وحشت از توقف در تفکرات (فقط بارش افکار)

«اللّهم ارنی الطَّلعه الرّشیده …وعجِّل فرجه و سهِّل مخرجه»

image_pdfimage_print

بازگشت به ابتدا

یک آیه تصادفی

فَرَاغَ إِلَىٰ أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ
So he hurried to the house and brought a fatted calf,

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 123
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,039
  • بازدید ماه: 3,992
  • کل بازدید ها: 837,118
  • کل نوشته‌ها: 930