“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

پروژه ظهور(۱)

اولویت
«اولویت» بمعنای مقدم قرار دادن موردی بر مورد یا موارد دیگر، و در اول و ابتدا انجام دادن یک کار نسبت به کارهای دیگر، و چنین امری در تمامی ابعاد زندگی میتواند بروز یابد. چه در طول روز در برنامه های عادی که یک مورد بر سایر موارد اولویت پیدا میکند و پیش از همه انجام میگیرد یا در برنامهٔ کاری هرکس کاری اولویت دار وجود دارد که در ابتدا سعی میکند آنرا انجام دهد و تا آنرا انجام نداده به دیگر کارهایش نمی تواند برسد، مثلا فردیکه سرکار میرود در ابتدا در برنامه خود میگذارد که در اول فلان امضاء را از فلان مسئول بگیرد و سپس به بقیه کارها پرداخت کند که تا اینکار انجام نیافته فکر و ذهن مشغول آن شده تا بالاخره به انجام رسد، که این امضا گرفتن اولویت آن فرد در آنروز و در آنکار فرض میشود، یا در برنامه مسافرت و تفریحی و …. خلاصه در هرجا، معمولا مورد و کاری اولویت دار پیش می آید که از ابتدا تعریف شده و تلاش در انجام سریع و پیش از دیگر امور در باره آن اتفاق می افتد. این یک مدل اولویت است که کاری پیش از همه انجام یابد. اما معنی دیگر از «اولویت» اینکه در هر برنامه و در هر امری از امور، انسان بدنبال نظر و رأی کسی باشد و سعی نماید نظر آن شخص را در کارها پیاده و طبق رضایت آن فرد امورش را به سرانجام برساند.
اما اولویتی که در مورد ظهور و امر ولایت و ولایت پذیری مطرح بوده و بایست در زندگی منتظران بروز و ظهور یابد، ترکیب این دو اولویت فوق است که بصورت اجمالی توضیح داده شد.
یعنی اگر منتظران بدنبال ظهور و فرج و فراهم کردن شرایط ظهور هستند، راهی بجز در اولویت قرار دادن برنامه ها و تاکتیکها و رفتن بسمت راههای نزدیک ساختن و رسیدن به ظهور نیست، بعبارتی اولویت قرار دادن امر ظهور یعنی هربرنامه دیگر در زندگی با برنامه هایی که برای خدمت به ساحت حضرت جهت فرج ایشان پایه ریزی میشود، باید وفق پیدا کند، تا در این مسیر وقفه ای ایجاد نگردد، زیرا تمامی ابعاد زندگی یک مومن متاثر از ولایت است و تا در مسیر صحیح ولایت قرار نگیرد و به راه نیفتد، در دیگر امورهم به جهت خلاف و انحراف سوق داده خواهد شد یا حداقل نتیجه اش عقب افتادن در مسیر رشد و کمال خواهد بود.
برای مثال: یک منتظر که ولایت حضرت و امروز ظهور آن یگانه منجی عالم در اولویت کاریش هست ضروریست که ضمن اینکه شغل، ازدواج، فرزند آوری، برنامه های تفریحی و مسافرتی و همه و همه تحت رضایت حضرتش اتفاق افتد، افزون بر آن با اموری که جهت فراهم کردن شرایط ظهور برنامه ریزی شده تطبیق یافته تا خللی در آنها ایجاد نشود، بطوریکه اگر در یک مقطع فردی بطور موقت در این روند نمیتواند حضور داشته باشد، فردی دیگر را بجای خود گماشته تا او در انجام کارها فعالیت نماید تا حتی کوچکترین موردیاز این امر مهم در زمین نماند.
بعبارتی تا امر ظهور اتفاق نیفتاده همه منتظران اولین و آخرین کارشان رسیدن به این هدف بوده و لازمست دیگر برنامه هایشان را با این کارها تنظیم نمایند. مثل یک فردی که مسئولیت انجام کاری را در پروژه ای عهده دار شده و سایر امورش را طوری تنظیم میکند که کوچکترین خللی در پیشرفت پروژه بوجود نیاید و تا پروژه تمام نشده بدین روال برنامه اش ادامه خواهد یافت. بحث ولایت و در راس آن امروز موضوع وصال و باریابی به “ظهور” حضرت ولیعصر(عجل تعالی فرجه الشریف) و آغاز دولت کریمه آن بزرگوار هم پروژه ای است که برای رسیدن به آن می بایست که تمامی منتظران و مشتاقان حضرتش هرچیز و هرکارشان را با این پروژه وفق داده و با آن میزان و ردیف نمایند، که اگر چنین باشد تاخیر در ظهور و به درازا کشیدن غیبت نیز به عنایت خداوند متعال از میان خواهد رفت و عن قریبا چشمان منتظران به ظهور حضرتش روشن و شوق و امید در دیدگانشان برق خواهد زد.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ مِنْ وُجْدِكُمْ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ ۚ وَإِنْ كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنْفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّىٰ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ۖ وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ ۖ وَإِنْ تَعَاسَرْتُمْ فَسَتُرْضِعُ لَهُ أُخْرَىٰ
House the (divorced) women where you live, according to your means; but do not harass them so as to reduce them to straitened circumstances. If they are pregnant, then spend on them until they give birth to the child. And if they suckle the child for you, then make the due payment to them, and consult each other appropriately. But if you find this difficult, let some other woman suckle (the child) for her.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 119
  • بازدید دیروز: 107
  • بازدید هفته: 1,394
  • بازدید ماه: 7,254
  • کل بازدید ها: 810,976
  • کل نوشته‌ها: 913