اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

پنج اقدام فرهنگی

امام حسن عسگری (ع) در دوران امامت خویش که بدلیل اختناق شدید شیعیان و موضوع امامت چون یک شهروند عادی زندگی میکرد ولی با اینحال حکومت وقت نیز محتاطانه اعمال و حرکات ایشان را زیر نظر داشت و آخر سر نیز به سامرا تبعید و در کنترل شدید روزگار بسر بردند بطوریکه از طرف حکومت وقت بالاجبار دو روز از هفته را در دارالخلافه حضور می یافتند. و این کار ظاهرا محترمانه نسبت به شخص امام در حقیقت وسیله کنترل ایشان توسط حکومت بود.

این کنترل بقدری شدید میبود و شیعیان حضرت طوری زیر نظر بودند که در یکی از این حضورهای امام در دارالخلافه که جمعیتی منتظر دیدار با امام بودند امام توقیعی به این مضمون به آنها فرستاد:

«الّا یُسلمنَّ علیَّ احدٌ و لا یُشیرَ الیَّ بیدهِ و لا یُؤمی فانّکم لا تؤمنون علی انفسکم»

«کسی بر من سلام و حتی اشاره هم بطرف من نکند زیرا که در امان نیستید»

و این دوران امام عسگری بی شباهت به دوران امام رضا(ع) در زمان مامون نبود، که ظاهرا احترام و حرمت امام را نگهداشته اما باطنا تمامی اعمال و حرکات ایشان را تحت نظر گرفته بودند.

اما با این وضعیت امام حسن عسگری (ع) پنج اقدام مهم فرهنگی را در دوران امامت خویش به انجام رساندند:

  • طرح واحیای اربعین حسینی (که در روایتی نشان مومن خواندند و امروز همایش بزرگ اربعین مرهون اقدام مهم ایشان در این زمینه است)
  • طرح و تبیین مقام نواب و وکلای امام (« فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِینِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ»). (ذیل تفسیر آیه ۷۸ سوره بقره در تفسیر منسوب به امام حسن عسگری(ع) ص/ ۳۰۰)
  • یادگیری مکانیسمهای دینداری در زمان غیبت علی الخصوص مسأله مهم تقیّه (در این زمینه به روایاتی در مورد تقیه میتوان مراجعه کرد که امام (ع) هم در مورد بکار گیری تقیه بیشترین روش ها را اعمال می کردند).
  • پراهمیت خواندن امر برائت (امام فرمودند: کسی که نمی تواند با طاغوت صفتان مقابله کند اگر در خلوت بیزاری بجوید خداوند این بیزاری او را توسط ملائکه الله به آسمان می برد و بر او درود می فرستد).
  • تبیین نکات مهم اخلاقی (دعوت به صبر و نمازشب و ایجاد روحیه و حال و هوای انتظار از جنله سفارشات و فرمایشات حضرت می باشد که در نامه های ایشان به ابن بابویه قابل رجوع است).
image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Yet they say: "When will the promised threat come to pass, if you speak the truth?"

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930