“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

چگونه در عزای حسینی داغدار باشیم؟(شب هفتم)

در مبحث گذشته یک عامل مهم عزادار شدن و داغدار گردیدن در عزای حسینی بیان گردید، در ادامه مطلب، عامل دیگری در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد. چنانچه  گفته شد معرفت و شناخت حضرت ابا عبدالله(ع) از عوامل اصلی ایجاد حزن و اندوه درونی و داغدار شدن است، عامل دیگر که نقش مهمی در این قضیه دارد، عنصر “محبت به امام” است. همانگونه که در روابط عرفی و میان فردی هم ،انسان با هرکس به نسبت معرفت و محبت و انسیتی که با کسی دارد، به همان نسبت در فراقش محزون و غمین و نالان می شود، در رابطه انسان با امام نیز این حکم به عنوان اصل اساسی و مهم وجود دارد و صادق است.

معرفت صحیح به حضرات معصومین(ع) در افزایش محبت نسبت به آن بزرگواران یاری رسان انسان می باشد. محبت و مودت انسان با شناخت ابعاد وجودی آن بزرگوار بیشتر به منصه ظهور می رسد، و انسان را در مصیبتهای وارده بر آن بزرگوارن بیشتر متأثر می کند. محبت در روایات با عنوان «تولّی» نیز بکار برده شده است و زیارت عاشورا نیز آکنده از فرازهایی است که زائر در آن اعلام تولی و دوستی با آنهایی را می کند که حضرت آنها را دوست دارد: «…ولیٌّ لِمَن والاکُم…»، و رمز تقویت تارهای محبت به امامان و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مسأله “برائت” می باشد. برائت در مقابل محبت بوده و به معنای بیزاری و دوست نداشتن دشمنان امامان (ع) می باشد و این مورد در روایات دینی و متون زیارتها با عنوان تبرّی از آن یاد شده است:«… وَ مِنْ اَعْدائِهِمْ اَتَبَرَّءُ…».

پس میتوان گفت «تولّی و تبرّی» دو عامل مهم برای ایجاد داغ عزا در دل، برای اقامه مصیبتی است که بر حضرت امام حسین (ع) وارد آمده است ، با یادآوری این حدیث که حضرت فرمودند:

«قولوا لاولیائنا یَهتَمُونَ فی اقامه مصائبُنا».

دوست شدن با دوستان و دشمنی کردن و برائت از دشمنان اهل بیت(ع) و شناخت ویژگیهای دشمنان و دوستان، از جمله راههایی است که انسان می تواند ضمن شناخت آنها و تولی به ایشان و تبری از آنان، شناختی نیز از خود بدست آورد که معرفه النفس افضل معرفتهاست، با شناسایی این ویژگیها انسان می تواند جایگاه خود را در صحنه کربلا بیابد که آیا در قتلگاه است یا تلّ زینبیّه یا در میان سپاه کوفه و یا جزو یاران حضرت حسین(ع)، که در بخش آخر این مبحث شخصیت ملعون شمر بن ذی الجوشن را واکاوی نموده و برای برائت بهتر به باز شناسی این ملعون می پردازیم.
شمر ملعون از دشمنان سرسخت دین و امامت، دارای ویژگیهایی بود که خوشبختانه درکتب سنی نیز آمده است از جمله در کتابهای تاریخ خوارزمی و تاریخ العرب و تاریخ ابن کثیر بیان شده است. این ملعون ۱۷ بار با پای پیاده به حج رفته و جانباز جنگ صفین بود، اما چرا شمر ملعون شد و آن جسارت و خیانت بزرگ را انجام داد به دلیل ویژگیهایی خاص و ناپسندی که داشت.

از ویژگیهای پلید این خبیث، موارد زیر است:

بی ادبی شمر: شمر با وجود رفتن به حج و جهاد در رکاب حضرت علی(ع) ،بسیار بی ادب بود که این بی ادبی او را به خباثت و شقاوت کشاند. در اهمیت ادب و تاثیر آن در عاقبت بخیری اشاره به جریان محاجّه حضرت موسی (ع) با ساحران کافیست، آن زمان که فرعون هزار ساحر ماهر را برای شکست موسی جمع کرده بود، ساحرانی که یک عمر در دربار فرعون نان خورده بودند اما چون ممیزه ادب در آنها وجود داشت، شروع کار را به موسی واگزار کردند و از حضرت خواستند اول شما شروع کنید و عصا را بیندازید، و این عنصر “ادب”موجب عاقبت بخیری آنها شد. پس اگر ادب اینقدر اهمیت داشته باشد، بی ادبی ،شمر را شمر ملعون و خبیث و شقی می کند. در مقابل ادب شهدای کربلا، ادب حرّ و ادب علی اکبر قابل تأمل است. رعایت ادب در رفتارهای میان فردی و مابین فرزند و والدین بسیار مهم است و نیز در رفتارهای اجتماعی و فضاهای مجازی که دشمن در تخریب و از بین بردن این عنصر در نسل نوجوانان را دارد.
شکم پرستی از دیگر خصلت این فرد رذل و پست بود. پرخوری از جمله ویژگی مشترک شمر و معاویه بود. و پیامبر (ص)او را چنین نفرین کرد که «ای معاویه خدا تو را هیچ وقت سیر نکند». معاویه اولین فردی بود که در روز غدیر نه تنها باطناً، ظاهراً نیز با علی(ع) بیعت نکرد. اینگونه افراد فقط به مظاهر دنیا توجه دارند تا به هر قیمتی چیزی بیابند و بخورند و به حلال و حرام و شبهه ناک بودنش توجهی ندارند.
حسادت، از دیگر خصوصیت شمر می باشد که تعریف این رذیله با روایت معروف «حسد ایمان را می سوزاند چون آتش هیزم را» بسیار روشن است اما برای بیشتر روشن شدن این خصلت شمر ذکر این جریان که: عمر سعد به شمر گفته بود اگر من اباعبدالله را بکشم فرمانده ۴۰۰۰۰ نفر خواهم شد، و شمر از روی حسادت دستور قتل ابا عبدالله را از ابن زیاد گرفته تا اگر عمرسعد که زیاد راضی به اینکار نبود این جنایت را نکند این ملعون کار حضرت را به اتمام برساند اینکار را نیز کرد.
• و نژاد پرستی دیگر صفتی است که در این مجال قابل ذکر است، توجه و تعصب و اطاعت کورکورانه از قبیله و ایل و تبار و فامیل جزو ممیزه های نژاد پرستی است.
این ملعون کسی است که امام حسین(ع) را به قتل صبر کشت؛ که امام سجاد(ع)در خطبه ای که برای مردم کوفه بیان داشت، فرمود:

«… انَا بْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً، وَ کَفی بِذلِکَ فَخْراً»

«من فرزند همان کسی هستم که او را به قتل صبر کشتند، و این برای ما موجب افتخار است».

قتل صبر یعنی بستن دست و پای ذبیح قبل از ذبح و زدن ضربات متعدد و دادن شکنجه به مقتول جهت کشتن؛ و این خبیث با ضربات فراوان خواست تا به آرزویش که شنیدن “آه” از حضرت بود برسد اما حضرت در هر ضربه چه می فرمود:

«بسم الله و بالله و فی سبیل الله و علی مله رسول الله»

((عَلی لَعنه الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون ))

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

لَا يَزَالُ بُنْيَانُهُمُ الَّذِي بَنَوْا رِيبَةً فِي قُلُوبِهِمْ إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
The edifice they have built will always fill their minds with perturbation (which will not cease) till their hearts are rent to pieces, for God is all-knowing and all-wise.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 9
  • بازدید دیروز: 194
  • بازدید هفته: 1,952
  • بازدید ماه: 9,341
  • کل بازدید ها: 796,588
  • کل نوشته‌ها: 910