“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

کارگاه «فاطمه شناسی» از منظر القاب(۱)

بی‌شک مقام والا و بسیار دوست داشتنی و شخصیت دو جهانی حضرت زهرا(س)، نتیجه ی رفتار و اعمال و سبک زندگی ایشان است که حضرتش را ممتاز دو عالم کرده و بعد از هزار و چهارصد سال نام و یادش، ورد زبان محبینش می‌باشد.


شناخت این گوهر تابناک شاید از نگاهی سخت باشد و سنگین، اما از یک منظر بسیار سهل و دست یافتنی است اگر نوع دیدگاه ها اصلاح شده و از نگاه اسطوره‌ای به آن بزرگوار، به جد‍ّ پرهیز گردد؛ چرا که از علل عقیم ماندن محبت فاطمی و عدم الگوگیری از ایشان، نگاه اسطوره‌ای و آسمانی به آن بزرگوار است، بطوریکه گفته شود فقط فاطمه است و فاطمه فاطمه است…
✓ عدم بیان فرهنگ فاطمی از منظر دنیای امروز
✓ جذابیت هیجان و شعار بجای توسل و تمسک
✓ ناتوانی در جمع دو مقام برتر حضرت و نقش اختیار در کسب کمالات
✓ نگرش تفریطی
✓ نفوذ اثرات جنبش سکولاریسم و فمینیسم
✓ ناتوانی در بیان زیبائیهای اعتقادی و رفتاری و بیانی حضرت زهرا(س)
✓ تاکید به روشها بجای ارزشها
و …
همگی در عدم الگوپذیری از آن بانوی کبار نقش داشته و در دور شدن تدریجی از حضرت و عملکردهایشان، تاثیر اساسی دارد، و در مقابل:
✓ زنده بودن تفکر و اندیشه الگوی مطرح شده
✓ همسویی سیره و الگو با فطرت انسانی
✓ عصری کردن الگو و نگاه مدرن و مترقیانه به آن
از ملزومات و عوامل موثر در الگوگیری می‌باشد.

یک راه برای برطرف کردن این موانع و راهیابی به شناخت بهتر و صحیح تر و دست یافتنی‌تر به حضرت زهرا(س) و الگوگیری از ایشان، توجه به القاب آن بزرگوار و کاربردی و به روز کردن آن القاب، می باشد.
کانون سحاب اندیشه به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) کارگاهی با نام *فاطمه شناسی از منظر القاب * برگزار نمود که در این کارگاه تعدادی از القاب حضرت زهرا(س) به صورت کاربردی و با هدف عملیاتی شدن مورد بررسی قرار گرفت؛ که مطلب زیر ماحصل این کارگاه می‌باشد که به یمن ولادت آن بانوی جلیل القدر، حضور علاقمندان به فرهنگ فاطمی، تقدیم می گردد.
در ابتدای این بحث چند ضرورت پیرامون موضوع فاطمه شناسی ارائه گردید:
۱_ ضرورت شناخت خدا(چون حضرت زهرا(س) تجسم رضایت و غضب خداوند متعال است)
۲_ وجوب در امام شناسی
(الگو بودن حضرت زهرا برای امام زمان(عج)).
۳_ ادای وجوب اصل تبری و تولّی
(دینداری در اثر تولی و تبری ایجاد می شود و منشأ این نوع دینداری حضرت زهرا(س) می‌باشد)
۴_ الفبای عترت
۵_ ادای مزد رسالت
۶_ ضرورت شناخت تاریخ و مسیر هدایت
۷_ مام ولایت و دخت رسالت و همسر ولایت
۸_ الزامی بودن تبعیت از سیره فاطمه زهرا(س) در مواجهه با اختلاف امت
۹_ جایگاه حضرت فاطمه(س) در تعیین و تبیین غدیر و افشای ماهیت جریان سقیفه 
بعد از بحث ضرورت فاطمه شناسی، القابی که در این کارگاه و خارج از کارگاه توسط شرکت کنندگان مورد بحث قرار گرفت، به قرار زیر است:

⁦✳️⁩ ام الکتاب: نهایت انسیّت با کتاب قرآن
⁦✳️⁩ ام العلوم: تمام علوم را داشتن
⁦✳️⁩ ام الفضل: دارا بودن به تمام فضائل
⁦✳️⁩ بتول: متفاوت، منقطع از دنیا
⁦✳️⁩ حفیف: اوج هیجان، بصری کردن حالات درونی با ارتباطات غیرکلامی
⁦✳️⁩ فاتح: یاری و غلبه، غلبه و چیرگی بر سستی و رخوت، زایل کردن غم و اندوه، مشکل ‌گشایی
⁦✳️⁩ صبیح: کسی که دو دیده‌اش بیناست، کسی که آغازگر هرچیز تازه و نو باشد.
⁦✳️⁩ زهرا: جلوه‌گری در نقش و وظایف و دلاور و دلدار
⁦✳️⁩ غر‌ّا: فصیح و بلیغ
⁦✳️⁩حصان: محفوظ
⁦✳️⁩ عذرا: پرده نشین، گوینده کلام بکر و بی‌بدیل
⁦✳️⁩ حرّه: آزاده و شریف
⁦✳️⁩ قانعه: کارا و بی نیاز
⁦✳️⁩ قانته: مطیع و خاضع
آری توجه بر القاب و معانی دقیق آنها، حس الگوگیری را در آنهایی که می‌خواهند بهترین زندگی را برای خود رقم بزنند میتواند زنده کرده و انگیزه تبعیت رفتاری و روحی و گفتاری را از این بانوی بزرگ اسلام و جهان، در وجود انسان بالا ببرد.
ویژگیها و عملکردهای زهرای اطهر، دست یافتنی و اجرایی است، اگر گویندگان از ایشان بتوانند در معرفی آن بزرگوار، احساس نیاز به فرهنگ فاطمی را در وجودها بارور کنند نه اینکه با نگاه‌های اسطوره‌ای بنام مواضع حضرت زهرا(س) آن بزرگوار را مظلوم تر نمایند.
در الگوگیری توجه به ارزشها مهم است نه روشها، چراکه چه بسا امروز ارزشها با روشهای آن زمان حفظ نشود‌.

روشها متفاوت است اما ارزشها در هر زمان ثابت و لایتغیر.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

النَّجْمُ الثَّاقِبُ
It is the star that shines with a piercing brightness --

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 89
  • بازدید دیروز: 144
  • بازدید هفته: 1,534
  • بازدید ماه: 7,006
  • کل بازدید ها: 818,456
  • کل نوشته‌ها: 927