اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

کارگاه «فاطمه شناسی» از منظر القاب(۴)

لقب: ام الفضل، فاتح، صبیح

از دیگر القاب حضرت زهرا(س) «ام الفضل» می‌باشد، ام الفضل یعنی مادر فضیلت‌ها، بعبارتی یعنی دارنده ی تمام فضایل .

فضلیت در لغت به معنی برتری و رجحان است، یعنی حضرت زهرا مادر برترینها است‌.

در نگاه عام به دو حالت فضیلت گفته میشود:

۱_ به تلاش و کوشش برای انجام کار یا فعلی که بر اساس استعداد انجام شود.

۲_ به تلاش و کوشش برای انجام کار یا فعلی که براساس نقش ‌ها صورت گیرد.

اما‌ از نگاه خاص حضرت زهرا (س) دومین حالت فضیلت محسوب میشود، یعنی آن تلاش و کوشش برای کاری که بر اساس نقش صورت میگیرد، فضیلت میگردد.

چرا که کار اگر بر مبنای نقش انجام گیرد، کار اولویت دار است ارزش کار در وهله اول، به الویت آن بستگی دارد، شاید کاری هم باشد که استعداد هم در آن دیده شود اما ارزشش نه بخاطر استعداد هست بلکه بخاطر درنظر گرفتن اولویت و نقشی است که در آن لحظه بر عهدهٔ فرد  می‌باشد.

از بعد دیگر که اهمیت تلاش بر اساس نقش را بالا میبرد، مسئله سختی و درجه اعتبار کار است‌ بالطبع کار بر اساس استعداد بسی آسانتر از کار بر اساس نقش می‌باشد. لذا فضیلت از دیدگاه حضرت زهرا(س) تلاش برای انجام کار بر اساس نقش و اولویت می باشد.

و حضرت زهرا(س) اگر لقب ام‌‌الفضائل را به خود اختصاص داده به خاطر این بود که در تمامی نقش هایش تلاش و کوشش وافری داشت، چه در نقش عابدی، چه در نقش فرزندی، چه در نقش همسری، چه در نقش مادری و چه در نقش های دیگری چون: مربی، مأمومی، همسایگی و …

در کل متد زندگی ایشان برمبنای اولویت ها و نقش هایش گزینش شده‌ بود.

                           ****************

«صبیح» از ریشه «صبح» به معنای آغاز می باشد، شاد، خندان، پگاه، فجر، زیبا، بامداد، سپیده‌دم، فلق، از دیگر معانی صبیح می‌باشند.

از ویژگی های فرد صبیح، آغازگر بودن و آغاز آفریدن است، فرد صبیح فردی باثبات بوده و تأخیر و تردید در کارهایش راه ندارد.

حضرت زهرا صبیح بود، آغازگرِ آغازها، حتی ندای جانسوز «عجل وفاتی سریعا» هم به خاطر صبیح بودنش بود و با این ندا آغازی دیگر را رقم زد.

                           ****************  

«فاتح» از دیگر القاب حضرت زهرا(س) می‌باشد. فاتح به معنای پیروزی، چیرگی، نصرت، باز کردن، گشادن، گشایش، حکم و داوری، یاری و غلبه، زایل کردن غم و اندوه، هلاکت و غرق کردن.

در معنای فاتح، دو نوع فتح وجود دارد، باطنی و ظاهری.

در توضیح القاب باید به این نکته توجه نمود که القاب برای حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) با مسمّی هستند، یعنی بر اساس وجود ویژگی ها و ساطع شدن کارهایی آن بزرگواران به این القاب ملقب می‌شوند.

✓ حضرت زهرا (س) با فعالیت های دینی خود سکولاریسم و لائیسیته را تسخیر و فتح نمود و با روحیه ی حماسی خود بر دین عوام‌گرانه چیره شد.

✓ آن بانو فاتح فقر و تجمل شد.

✓ ایشان درهای بسیار زیادی را در مسیر امامت باز نمود.

✓ حضرت زهرا(س) با روحیه ی پرنشاط خود بر سستی و رخوت غلبه کرد و فاتح گردید.

و ناگفته نماند که فاتح بودن ایشان در سایه ی صبیح و حفیف بودن آن بانو می‌باشد.

کسی که نترسد و جنب و جوش داشته و صبیح باشد، به درجه فاتحی هم دست می‌یابد.

هر فتحی در بستر حرکت و آغاز اتفاق می‌افتد.

امید است بتوانیم الگوهای عملی از زندگی این بانوی جلیل‌القدر کسب و در راستای ظهور به کار بندیم‌.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ ۚ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِيدُهُ ۚ وَعْدًا عَلَيْنَا ۚ إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ
The day We shall roll up the heavens like a written scroll, We shall revert it (to nothing) as it was before We first created it. This is a promise incumbent on Us; We will certainly fulfil it.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930