اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

کارگاه فاطمه شناسی از منظر القاب (۲)

لقب: ام العلوم

در مطلب شماره قبل به القابی از حضرت زهرا(س) اشاره شد که نمیتوان به سادگی و تنها با ترجمه از آنها عبور کرد، و لازم میاید که غوری در حد توان در مورد آنها انجام گیرد؛ یکی از آن القاب «ام‌العلوم» می‌باشد.

چنانچه در معانی اشاره شد از ظاهر این لقب چنین به نظر می آید که حضرت زهرا(س) به تمامی علوم بشری و غیبی، وارد بوده و تمام علوم نزد ایشان حاضر بود و این برداشت کاملاً صحیح و حقیقت این لقب است. اما در  ماورای خطبه‌ ی فدکیه حضرت زهرا(س) نکاتی است که نه تنها از گوشه هایی از این علوم پرده برمی دارد، بلکه حضرت با بیانش، تاکید به شناخت و توجه به علوم را متذکر می گردد.

حضرت در قسمتی از آن خطبه ی فصیح و بلیغ خود، رو به مردم نموده و سه سوال طرح می‌فرماید: 

⛔ فَهیهاتَ منکُم؟! چه شده بر شما؟!

⛔ و کیف بکم؟! چه می‌کنید؟!

⛔ و اَیَّ تؤفکون؟! به کجا برده می‌شوید؟!

سوال اول نشان دهنده علم ایشان به احوال مردم مخاطب خود است، که به زبان روز به آن «علم‌روانشناسی» گفته می شود. 

سوال دوم ایشان که از علت رفتار مردم سوال می‌فرماید، نشأت یافته از  «علم رفتارشناسی» ایشان است. 

و سوال سوم ایشان از مردم که فرمودند: به کجا برده می‌شوید، حاکی از علم آینده شناسی و به زبان روز همان «علم مدیریت» می‌باشد.

حضرت با این سه سوال مهم، قصد بیداری آنان و هدایت از ظلمت جهل به روشنایی علم بود، اما هزاران افسوس که مردم آنچنان در خواب غفلت فرورفته و صفت راحت طلبی و … در آنها رخنه کرده بود که سکوت خود را نشکستند و دردانه حضرت پیامبر(ص) را یاری ننمودند و خود را به ضلالت دنیا و آخرت گرفتار ساختند.

اما امروز این خطبه درس بسیار بزرگی برای تمامی مربیان است تا با علم احوالات متربیان و شناسایی رفتار آنها، مشکلات روحی و رفتاری آنها را به آنان گوشزد کرده و در برطرف کردن آنها، کمک رسانده و آنها را به این باور برساند که ای انسان خداوند متعال تو را مختار آفریده و به تو کرامت بخشیده، پس سعی کن در این دنیا خود مسیر روشن را بیابی و با اختیار و آگاهی و دست یازیدن به مسیرشناسان، جاده پرپیچ و خم زندگی را پیموده و خود را سلامت در مقصد امن بیابد و به هدف خلقت خود که همانا زندگی همراه با سعادت است، دست یابد.

لازم به ذکر است که در کارگاه فاطمه شناسی اعضای کارگاه در قالب سه گروه به این سه سوال در کسوت مردم آن زمان، پاسخ دادند که در شماره‌های بعدی ارائه خواهد شد.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
For they loved the life of this world more than the life to come; and God does not guide those who do not believe.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 120
  • بازدید دیروز: 147
  • بازدید هفته: 1,036
  • بازدید ماه: 3,989
  • کل بازدید ها: 837,115
  • کل نوشته‌ها: 930