“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

گسست و پیوست ملکوتی

از جمله موضوعاتی که قرآن به آن تأکید خاصی دارد، موضوع”هجرت” می باشد که با توجه به آیات شریفه ای که در این مورد وجود دارد، اهمیت و ضرورت آن روشن میگردد.
واژه “هجرت” به معنای جدائی، راهی شدن، گسستن از چیزی و پیوستن به چیز دیگر، و کوچیدن، بکار رفته است و در واژه شناسی “مهاجر” کسی است که برای خواسته و آرمانی عظیم و مقدس، از خانه و زیستگاه خود بریده و برکنار از وابستگیها و پیوستها، راهی محیطی دیگر میگردد و تمام تاب و توان و امکاناتش را در این راه بکار میگیرد.
گیرایی مفهوم “هجرت” از این جا نشات می گیرد که در واقع هجرت شروع حرکت مبارکی است که تاریخ را در بستر پویای خود قرار می دهد و وقایع مهم و سرنوشت سازی را رقم میزند. و بخاطر اهمیت این قضیه و اهداف هجرت است که خداوند متعال در قرآن پاداشهای مستور و غیر محسوس برای آن وعده داده و این پاداشها را نامتجانس از سایر پاداشها عنوان فرموده است: اجری عظیم، رزقی کریم، رضی لله عنه، غنیٌ عن العالمین، فائزون و در آیه 100سوره نساء هم عنوان «مراغماً کثیراً وسعه» مقرر شده که در تفاسیر به این مهاجر، مهاجر فسیح و متّسع نام داده اند. که با دقت در این مفاهیم به نظر می رسد این موهبتها قبل از آخرت در این دنیا شامل حال مهاجر شده ودر موفقیت مهاجر فی سبیل الله نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.
از جمع بندی آیات هجرت، پیوندی مقدس میان گسست و پیوست و یا نقطه اتصالی میان گرایش و زدایش شکل می گیرد. به عبارت روشنتر پیوستن به اولیای الهی و گسستن از هرچیزی که در مقابل این امر خطیر قرار دارد؛در واقع مسأله هجرت، گرایش به خالصیها و پاکیها و زدودن هر ناخالصی و ناهمگونی را در خود جای داده است. که بجاست در اینجا نقدی شود بر دیدگاه کسانی که منظوراز هجرت در قرآن را جهانگردی و گشت و گذار و سیرآفاقی فرض کرده اند. ودقت در این مسأله لازم است که هجرت فقط ترک وطن نیست، بلکه ترک مجلس معصیت، ترک مجلس لهو لعب ، و… از دیگر مصادیق هجرت هستند.
تاریخ شاهد مهاجرت افراد عاشق و فداکاری است که بخاطرعشق به دین و حفاظت از کیان اسلامی و رهایی از محیطهای فاسد و آلوده و یاری نمودن ولیّ زمان خویش، هجرت نمودند و حماسه ها ایجاد کردند؛ که حضرت معصومه(س) یکی از این مهاجرانی است که هجرت ایشان توسط ائمه اطهار(ع) پیشگوئی شده بود و ایشان با آمادگی و آگاهی از این تقدیر الهی استقبال کرده و بعد از یکسال فراق از امام خویش به تأسی از حضرت زینب(س) برای یاری ایشان شتافت.
ایشان در برابر تهدیدها و فشارهای حکومت علیه اهل بیت(ع) علاوه بر فعالیتهای علمی و عملی، همراه عده ای از محارم خویش از مدینه به سمت مرو هجرت نمودند.
آری خلاء حضور امام در مدینه برای آن علیا مخدره بقدری محسوس بود که سردی فضای آن دیار و سکوت مرگبار، برایش غیرقابل تحمل شد، لذا با قصد گسست از جامعه غیر ولائی و پیوست به فضای امن و صمیمی ولائی، تصمیم بر یاری امام در گسترش و پویایی و نشاط ولایی در جامعه ی اسلامی گرفت و با حرکت حساب شده ی خویش و به عشق دیدار امام زمان خود، رنجهای هجرت را بر خود هموار ساخت و بالاخره در روز دهم ربیع الثانی سال 201 هـ.ق در دیار غربت و در میان اندوه فراوان دلدادگان و دوستدارانش، جان پاکش را تقدیم ولایت نمود؛ که روشن شدن اذهان نسبت به مسأله ولایت و امامت و شوراندن مردم علیه حکومت غاصب با ایراد خطبه ها در هر مکانی که می رسیدند، از نتایج مهم این هجرت تاریخی بود.
اگرچه روح ملهم آن بانوی عالیقدراحتمال تلخی ناکام بودن این هجرت ازجهت رویت امام زمان و برادر عزیزش خبر میداد، اما حلاوت پیش گفتارهای اجداد طاهرینش مبنی بر تشکیل پایگاهی امن برای مهاجران و بوجود آمدن محلی برای نشر معارف اسلامی در محل رحلت ایشان، و عشق فدایی شدن در راه مجبوب، این امر را بر ایشان گوارا نمود و با این حرکت ، یکی از اسوه های یاری امام زمان(ع) بر ای ما گشت.
…السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا اخت ولیّ الله، السلام علیک یا عمه ولیّ الله… یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه فان لک عندالله شانٌ من الشان اللهم انی اسئلک ان تختم لی بالسعاده فلا تسلب منی ما انا فیه و لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم…

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ ۖ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ
If God had seen any good in them He would surely have made them hear. Now even if He makes them hear they will turn away (in obduracy).

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 40
  • بازدید دیروز: 164
  • بازدید هفته: 1,379
  • بازدید ماه: 7,811
  • کل بازدید ها: 787,017
  • کل نوشته‌ها: 907