“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

گناهی که بخشیده نخواهد شد…

هر عملی خلافی که انسان در اثر وساوس شیطانی و نفسانی مرتکب گردد گناه محسوب شده و اثرات و تبعات آن بصورت فردی و اجتماعی بروز و ظهور خواهد نمود. تعابیر مختلفی برای گناه در قرآن بیان شده است، از جمله: اِثْم، ذنب، حَوْب، حِنثْ، جُرْم، لَمَمَ، وِزر، شرّ، فجور، فسق، فساد، سیّئه، خطیئه، منکر، معصیت، فاحشه، حرام، خبث ، که به هر تعبیری زیانبار و مهلکند و سزاوار است انسان چنانچه خواسته و ناخواسته مرتکب آن شد از اینکه دشمنى چون شیطان یا نفس بر او غلبه یافته غمگین و پشیمان باشد و از آن توبه و بازگشت نماید. خداوند در یک جا از قرآن از قول گناهکاران می فرماید:

«… َ يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغيرَةً وَ لا كَبيرَةً إِلاَّ أَحْصاها» «می گویند:ای وای بر ما! این چه نامه ای است که هیچ(کار)کوچک و بزرگی را فرو نگذاشته، جز این که همه را به حساب آورده است».

شاگرد با معرفت فضیل ابن عیاض بصورت کافر از دنیا رفت و معمایی شد برای فضیل، تا شبی او را در خواب در حال عذاب دید و علت را جویا شد. گفت من مبتلا به سه گناه ریز و درشت و ظاهر و پنهان بودم، به مردم حسادت داشتم و دوبهم زنی میکردم و هرسال یکبار شراب می نوشیدم. که اگر توبه میکردم این چنین نمی شد.
در کتاب شریف اصول کافى از امام صادق (ع) روایت شده است:

هیچ گناهى با اصرار صغیره نیست، و هیچ گناهى با استغفار کبیره نیست. و مى‏فرماید: نه به خدا قسم، خدا هیچ طاعتى را در حال اصرار بر یکى از گناهان نمى‏ پذیرد .

نکته قابل توجه اینکه آبی که بطور مستمر بر روی سنگی چکه کند، بالأخره تاثیر خود را بروی سنگی که سفت و سخت است و ظاهری نفوذ ناپذیر دارد، خواهد گذاشت، به همین دلیل پیامبر اکرم (ص) فرمود:

«بهترین عمل‏ها با دوام‏ترین اعمال است اگرچه کم باشد».

و روشن است که عکس این کلام نیز صادق است و اصراردر گناه و تکرار آن، هم تاثیرگزار می باشد. در روایتی چنین آمده که:

«مؤمن گناه خود را چون کوهى بالاى سر خود مى‏بیند و هراس آن دارد که بر رویش سقوط کند، ولى منافق گناه خود را چون پشه‏اى مى‏بیند که بر دماغش نشسته و آن را فرارى داده است».

پس روشن است که بزرگ دانستن گناه نوعی نفرت و ناخشنودى از گناه را در قلب انسان ایجاد مىکند، و همین حالت است که از ارتکاب مجدد بازمیدارد اما وقتى گناه تحقیر شود و بی اهمیت جلوه داده شود تاریکی قلب را فراگرفته و درحقیقت گنهکار یکنوع انس و الفتى با آن برقرار می کند که نمی تواند آنرا ترک نماید.امام صادق (ع)میفرمایند:حضرت رسول(ص) فرمودند:

«از گناهان تحقیر شده پرهیز کنید که آنها هرگز بخشیده نمى ‏شوند. عرض کردند: گناهان تحقیر شده چه گناهانى هستند؟ فرمود: گناهى که صاحبش بعد از ارتکاب بگوید: خوشا به حالم اگر غیر از این گناهى نداشته باشم».

چنانچه بیان شد هر گناهی آثار خود را بهمراه دارد و بطور کلی ، عدم افزایش معرفت، عدم استجابت دعا، عدم آرامش و آسایش، عامل تغییر نعمتها از آثار اصلی گناهان هستند که هرکدام در مرحله ای دیگر آسیبهای زیانبار دیگر را بر انسان وارد کرده و بالاخره موجب بدبختی وی در دنیا و عقبی خواهد شد.

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا
Who, when reminded of their Lord's revelations, do not fall for them like the deaf and blind;

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 168
  • بازدید دیروز: 220
  • بازدید هفته: 2,382
  • بازدید ماه: 10,287
  • کل بازدید ها: 779,374
  • کل نوشته‌ها: 906