“من برای اصلاح دین جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم” این صدا چقدر آشناست. انگار که سالهای سال است هر شب و روز در گوشم زمزمه می شود و گویی که خوب صاحبش را می شناسم. دوباره گوش کن. صدا نزدیک تر می شود. دقت کن ببین می شناسی صدا از کیست؟ “اگر دین جدم پیامبر(ص) جز با كشته شدن من استوار نمیشود، پس ای شمشیرها مرا دریابید” نمی دانم. صدا برایم آشناست اما این حرفها را نمی فهمم. نمی شناسم این حرفها از کیست! الله اکبر! برادر این صدای حسین(ع) است!
هان! اي مردمان! علي را برتر بدانيد، که او برترين انسان از زن و مرد بعد از من است…. هرکه با او بستيزد و بر ولايتش گردن ننهد نفرين و خشم من بر او باد. (خطبه ي غديريه)
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: از جمله تواضع و فروتنى، سلام کردن بر هر کسى است که بر او مىگذرى، و نشستن در پایین مجلس است.
امام حسين عليه السلام : مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَيِيَت بِهِ الحِيَلُ كانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛ هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. بحارالأنوار، ج75، ص128
امام صادق علیه السلام: اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛ برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست. الکافی،ج2،ص55
قالَ الإمامُ أبوالحسن علىّ النقی الهادی (علیه السلام) :لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ کَدِرْتَ عَلَیْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ إلَیْهِ، فَإنَّما قَلْبُ غَیْرِکَ کَقَلْبِکَ لَهُ. از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى. همچنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون که دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.بحار الأنوار: ج ۷۵، ص ۳۶۹، ح ۴، أعلام الدّین: ص ۳۱۲، س ۱۴٫
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: خشم و غضب، کلید هر گونه شرّ و بدى است.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند: «إِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَ لَوْ لا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللاَّْواهُ، وَ اصْطَلَمَكُمُ الاَْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا.» «ما در رعايت حال شما كوتاهى نمی كنيم و ياد شما را ازخاطر نبرده ايم ، كه اگر جز اين بود گرفتارى ها به شما روى مى آورد و دشمنان، شما را ريشه كن مى كردند . از خدا بترسيد و ما را پشتيبانى كنيد».
امام علی علیه السلام: العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛ علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف. نهج البلاغه،ص469
امام جواد(ع): بدان که از ديد خداوند پنهان نيستي پس بنگر که چگونه هستي!
امام صادق علیه السلام: فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛ یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانيَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمْتى فِكْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛ پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه به من ظلم نموده، بخشش به كسى كه مرا محروم كرده، رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده، و سكوتم همراه با تفكّر و نگاهم براى عبرت باشد. كنزالفوائد،ج2،ص11
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
امام حسن عسکری علیه السلام: لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است. تحف العقول، ص442
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

گوساله سامری، استضعاف امام و انحراف مردم

بیشترین  داستانهای قرآن در سوره اعراف ذکر شده و اکثریت داستانها درباره قوم بنی اسرائیل و حضرت موسی می باشد. و طبق فرمایش حضرت پیامبر که فرمودند آنچه بر سر قوم حضرت موسی آمد بر سر امت من نیز خواهد آمد؛ داستانهای این قوم در واقع آشنایی با احوالات تاریخ خودمان است.  تمامی جریاناتی که قرآن در قالب داستان بیان می فرماید بیانگر حقایق و عبرتها و آموزه هایی است  تا انسان با مراجعه به احوالات آنها و تفکر و تعقل در چگونگی وقوع پدیده ها، خود را از معرض خطرات  و آسیبها مصون نگهداشته و نوع برخورد با مسائل پیرامونی خود را از آیات مختلف فراگیرد.

جریان گوساله سامری و انحراف قوم موسی (ع) یکی از این داستانهای بسیار عبرت آموز و مهم می باشد. در چنین روزهایی یعنی دهه اول ذی الحجّه که بنابه صریح آیات قرآن ده روز به روزهای میقات حضرت موسی (ع) افزوده شده بود، شخصی بنام سامری که از یاران نزدیک حضرت موسی بود از غیبت و تأخیر در بازگشت حضرت موسی(ع) و ضعف ایمان قوم استفاده نمود و با ساختن گوساله ای آنها را از توحید به گوساله پرستی باز خواند. سامری همان کس بود که موسی (ع) او را از دست قبطی نجات داده و جزو افراد مومن و بابصیرت قوم بود. او زمانیکه موسی(ع) از او سوال کرد که:«فَما خَطْبُکَ یا سامِرِیّ»« این فتنه چیست که برپا کرده ای ای سامری»؟ در جواب گفت: «قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُواْ بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِّنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَ كَذَالِكَ سَوَّلَتْ لىِ نَفْسى» «گفت: چيزى را كه آنها نديدند بديدم و از جاى پاى فرشته مرسل كفى بر گرفتم و آن را در قالب گوساله انداختم كه ضميرم براى من چنين جلوه‏گر ساخت».

در توجه به این داستان این نکته روشن می شود که اگر معرفت و ایمان بخدا و جانشینان الهی و وعده هایی که برای انسان داده عمیق نباشد، این ایمان سطحی در اثر یک حادثه کوچک دچار تزلزل شده و انسان را به گمراهی خواهد کشانید. عدم تاثیرپذیری از محیط آلوده و افراد گمراه در اثر ایمان قلبی و اطاعت و پیروی از امام معصوم  حاصل می شود؛ اما اگر ایمان سطحی و از روی اضطرار و ناچاری باشد، قطعا روزی صاحب ایمان را از مسیر  اصلی منحرف خواهد ساخت. دور ماندن و عدم اطاعت از ولیّ و خلیفه و جانشن پیامبر خدا چیزی جز ضلالت و گمراهی نخواهد داشت هر چند شیرینی و لذت و منافع ظاهری و موقتی  در پی داشته باشد. قوم حضرت موسی(ع) از جانشین ایشان که هارون(ع) بود اطاعت نکردندو در اثر فریبکاری سامری راه کفر و شرک را در پیش گرفتند و بدین وسیله خلف و جانشین نبی خدا را به استضعاف کشیدند«…قال ابْنَ اُمٍّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُوني …»و در نتیجه عذاب سخت خداوند گریبانگیرشان شد.

از یک نگاه دوران غیبت امام عصر(عج) شباهت زیادی به این  جریان از دوران رسالت حضرت موسی دارد، طبق روایات متعددی دوران غیبت حضرت مهدی(ع) دوران استضعاف آن وجود مقدس است، و استضعاف امام معصوم(ع) یعنی محروم شدن حضرت از حقوق امامت و ولایت خود بر بندگان در عین داشتن قدرت امامت و خلافت الهی. در این داستان آنکه باعث انحراف قوم شد یکی از نزدیکان و ایمان آورندگان به موسی(ع) بود اما چنان که درآیه نیز آمده «…كَذَالِكَ سَوَّلَتْ لىِ نَفْسى»  تسویل نفس سامری، هم منجر به  شقاوت خود شد و هم باعث گمراهی عده کثیری از قوم آن حضرت.

حال امروز چه کسی و چه عواملی اسباب استضعاف امام را فراهم  نموده و امام عصر(ع) را در پس پرده غیبت نگهداشته و رتق و فتق امورجهان بدست نا اهلان افتاده و بی عدالتی و فساد و ظلم و حقّ کُشی همه جا را فراگرفته ، مطلبی است در خور دقت و تأمل ، که منتظران و مشتاقان ظهور می بایست علل و عوامل این تعدّی و ظلم در حق امام عصر(ع) را دریافته و برای برطرف نمودن آن و ایجاد شرایط ظهور و رها نمودن آن بزرگوار از دوران استضعاف، در عرصه تزکیه وتعلیم ومعرفت و عمل و جهاد، کادحانه و بی وقفه فعّالیت نمایند و که عقوبت به استضعاف کشیدن امام همان است که در جریان قوم موسی (ع) خداوند متعال به آن اشاره فرموده است. عذابی که با توبه ای سخت از آنها برطرف شد. 

 

image_pdfimage_print

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

یک آیه تصادفی

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ۚ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَمِنْ بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ۚ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَكُمْ ۚ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ ۚ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
O you who believe, let your dependants and those who have not yet reached the age of puberty, ask permission (to enter your presence) on three occasions: Before the early morning prayer; when you disrobe for the mid-day siesta; and after prayer at night. These are the three occasions of dishabille for you. There is no harm if you or they visit one another at other times (without permission). God thus explains things to you clearly, for God is all-knowing and all-wise.

Alternative content

بایگانی

آمــار

  • کاربران حاضر: 1
  • بازدید امروز: 248
  • بازدید دیروز: 170
  • بازدید هفته: 2,412
  • بازدید ماه: 8,655
  • کل بازدید ها: 834,399
  • کل نوشته‌ها: 929