سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

آشنایی، گفتگو، انس…

image_pdfimage_print

از بزرگترین موهبتهای خداوند عزّ وجلّ برای احسن خلقتش، نعمت آشنایی با خویش است که بدین وسیله درِ آشنایی و ابواب رحمت را گشوده و بندگان میتوانند به میزان شناخت خود با دادار خلقت ارتباط برقرار کرده و در موقعیتهای گوناگون و در هر لحظه ی ممکن با او ناز و نیاز و راز و گفتگو نمایند.که حلاوت این گفتگو در کام بنده، او را به طرف انس و الفت بیشتر می کشاند، وگرد و غبار غم و اندوه را از او زایل و تیرگیها را از آفاق زندگیش می زداید ودر می یابد که بی او غریب و بی کس و تنهاست و در خطرات و آسیبها، امن ترین وپرحفاظ ترین پناهگاه که تنها یاد اوست ، نجات بخش است و گوارا:

«یا من ذکره حُلوٌ»« ای که یاد او شیرین است»

 

«الهی! تو بهترین و با دوام ترین انیس و همدم دوستان خویشی…، و دل هایشان شیدای توست. اگر غربت، آنان را به احساس تنهایی گرفتار سازد، یاد تو به آنان انس و الفت می بخشد…»

(قسمتی از مناجات علی(ع) / نهج البلاغه)

همین انسان گاهی از اوقات ترنّمی آهسته با ربّ لایزالش دارد و گاهی با تمام نیرو با آه و ناله و گاهی با اسبابی که خود خدا آنها را وسیله خوانده «اِبْتَغُوا اِلَیْهِ الْوَسیله» ارتباط می یابد که منظور از وسایل، پیامبر خدا و امامان معصوم(ع) می باشند، که خود این بزرگواران تسبیح سرایان محض و ذاکران درگاه الهی اند و الگو در این زمینه ها.آن بزرگواران افزون بر ارتباط فردی، مدلی برای ذکر گروهی در قالب محافل انس نیز برای انسان ترسیم کرده اند که نمازهای جماعت و حلقه های ذکر ائمه از این جمله اند. در اهمیت این محافل حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند:

«بادروا إلی ریاض الجنّه، فقالوا: و ما ریاض الجنّه؟ قال: حلق الذکر»
«بشتابید به سوی باغ های بهشت! گفتند: باغ های بهشتی کدام اند؟ فرمود: حلقه های یاد خدا»

در این مجالس و محافل علوم و معارف دینی، درخت معرفت و محبّت خدا و پیغمبر و اولیای الهی در دلها بارور شده و انسان را از حریم و سلایق شخصی و مادی و زودگذر دور نموده و به سمت نعمتهای باقی و تکالیف عبادی سوق داده و دامنه ی عشق حقیقی را در زندگی آنها می گسترَاند. لذا درعرصه هستی آنکس احساس دلپذیر و عشق حقیقی خواهد داشت که با خدا و بندگان محبوبش انس و الفت داشته باشد و برعکس با اعراض از این فضا، دنیایی ظلمانی و معیشت ضنک را تجربه گر خواهد بود.
آموزش علوم اسلامی و شرکت در بحث‌های آموزنده و تربیت کننده موجبات ترک معاصی و کم نمودن خطاها و اشتباهات و یافتن مسیر و صراط مستقیم و رسیدن به عاقبت بخیری است، اما در این میان گروههای ضاله ای نیز هستند که با نام مجالس عرفان موجب گمراهی جوانان از مسیر هدایت می شوند. لذا گردآمدن گروهی با نام عرفانهای کاذب و خواندن اذکار و ورد و انجام اعمال تصنعی غیر شرعی درآن مجلس، مورد سفارش حضرت پیامبر(ص) نیست؛ بلکه رواج بدعت‌ها و ارتباطات شیطانی است که نتیجه ای جز دوری از خدا و هلاکت دنیوی و اخروی ندارد. جناب لقمان حکیم خطاب به فرزندش می فرماید:
«ای پسرم! مجالس را با بینش روشن انتخاب کن. اگر گروهی را دیدی که ذکر خدا را می کنند با آنان همنشینی کن، زیرا اگر عالم باشی از علمت بهره می بری و اگر جاهل باشی تعلیمت می دهند و شاید خداوند سایه رحمتش را بر سر آنان گسترد، پس تو نیز مورد رحمت قرار گیری. و اگر گروهی را دید که به یاد خدا نیستند با آنان همنشینی نکن، زیرا اگر عالم باشی علمت به تو سودی نمی بخشد و اگر جاهل باشی جهلت را بیشتر می کنند و چه بسا که عقوبتی بر ایشان فرا رسد و تو را نیز فراگیرد». (وسائل ج ۱۲۳/ص۴ /ح ۱).
در این مجالس الهی و حقیقی طبق روایات توفیقات متعددی هم نصیب عالم و هم متعلّم میگردد که در پایان با مدل برهان خلف یعنی با ذکر توفیقات سلب شده در صورت عدم شرکت در این مجالس، به اهمیت این مجالس اشاره می شود؛ که به عبارتی می توان گفت شرکت نکردن در این مجالس مساوی است با:

• عدم توفیق زیارت مومنان
• عدم توفیق تنفس در باغهای بهشت
• عدم توفیق در افزایش علوم ائمه(ع)
• عدم توفیق در بالابردن سطح معرفت
• عدم توفیق در رفع حوائج امام عصر(عج)
• عدم توفیق در خدمت به امام عصر(عج)
• عدم توفیق در نفع رسانی به جامعه ولائی
• عدم توفیق در امتثال امر خدا و اولیاء خدا
• عدم توفیق در اجتماع قلوب
• عدم توفیق در مصاحبت با مومنان
• عدم توفیق در استفاده از ارزاق معنوی
• عدم توفیق در انجام رسالت خلیفه اللهی
• عدم توفیق در شاد کردن دل مومن
• عدم توفیق در نگهداری و حفاظت از سرمایه های دینی
• عدم توفیق در احیاء نفوس • عدم توفیق در رسیدگی به ایتام آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم

از خداوند متعال خواهانیم که توفیق یافتن اهمیت و ارزش مجالس و محافل ذکر و تنفس و گردش در باغهای بهشت به همه ما عنایت بفرماید و رونق مجالس حَقّه و بی ریای احیای علوم ائمه (ع) رابیش از پیش نموده و بازار حُقّه و فریبنده ی گروهکای شیطانی و انحرافی را ویران و سرنگون کرده و آمادگی جامعه و اسباب ظهور حضرت حجّت را در سایه این مجالس فراهم فرماید.