سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

آفتهای دین داری در ماه رمضان

image_pdfimage_print

ماه رمضان با تمامی زیبایی و برکت و رحمت و مغفرتش فرا رسیده است. ماهی که سماواتیان در برابر عظمتش راهی زمین میشوند و زمینیان با ملکوتیان همنوا میگردند. ماهی که به برکتش شرور و شیاطین رانده و در غل و زنجیر شده و مسیرسعادت باز و راه شقاوت بروی بندگان بسته میشود. ماهی که جزا و پاداش حرمت دارانش را خدا خود عهده دار شده است.
آری رمضان ماهی است که پویایی خاص خود را داشته و هر سال با ورودش برکات و مواهب بکر و ویژه ای را برای طالبانش به ارمغان می آورد و شور و نشاط بی مانندی در وجودشان ایجاد میکند.
و صد البته که تمامی این مواهب به یمن وجود مبارک و نازنین حجّت زمان صاحب العصر(عج) است که خداوند به بندگانش بخاطر ایشان ارزانی میدارد.
بطن ماه رمضان در حقیقت ماکتی از دولت کریمه حضرت حجت(ع) میباشد که حتی سیاق دعاهای وارده، حاکی ازین جریان است؛ علی الخصوص دعای افتتاح و دعای «اللّهُمَّ اَدْخِل عَلی اّهْلِ القبُور السُّرور…» در این ماه.
ماه رمضان فضایی ایجاد میکند که بندگان با تجربه اخلاص و غرق شدن در رحمت الهی، زندگی در دولت حضرت مهدی(عج) تمرین و تجربه کنند.
اما صد افسوس که آنگونه که شایسته است ازین ماه بهره برده نشده و بیشتر آحاد مردم در ظواهر آن غرق شده و به سرّ و باطن آن توجهی ندارند و بجای بروز زیباییهای دینداری و دولتمداری، بدسلیقیگیها، و روش و منشهای کریه نمود یافته و تابلوی زشت و بد منظری از این ماه در قاب دلهای تماشاگران نقش میبندد آنهم از سوی روزه دارانی که قصد بجا آوردن این فریضه را دارند، از جمله:
» عدم یاد و نام از ولی نعمت زمان
» عدم نشاط در مشاغل حین روزه
» خواب آلودگی در طول روز
» بدخلقی به زیردستان و کودکان
» سستی بعد از افطار
»پرخوریها از افطار تا سحری
و اگر خوش بینانه نگاه شود:
»تلاوت قرآن بی توجه و بی تدبر
»نمازهای انفرادی بدون جماعت
» میهمانیهای اشرافی و اسرافی بدون دعوت از مسکین و دردمند صرفا بخاطر چشم و هم چشمی
» ارسال و دریافت پستهای رژیم غذایی برای بی تاثیر شدن گرسنگی و تشنگی که حس کردن این دو حال، از فلسفه های ماه رمضان است.
» و …..
که نتیجه همگی کاستن از زیبایی دین و بروز دادن دینی که هیچ رشد و کمالی در آن وجود ندارد و هیچ ظلمی در آن از بین نمیرود و هیچ هیبتی برای مومنین در دید دشمنان ایجاد نمیشود.
حال چگونه میتوان با این وضعیت ادعا کرد که دین اسلام بهترین و زیباترین دین است و غیر دینیها را به این دین غریب، جذب و دعوت نمود؟