سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

آیین انتظار

image_pdfimage_print

درفرهنگ مهدوی فاصله دوران غیبت تا دوران ظهور را انتظار گویند، و زندگی در این دوره باید زندگی منتظرانه باشد و لذا برای خود فرهنگ و آیین خاصی میطلبد که با توجه به معانی و مفاهبم انتظار، این آیین روشن میگردد.


انتظار به معنی چشم براه بودن و چشمداشت و به عبارتی نوعی امید به آینده داشتن است، آینده ای که امکان پذیر و خردمندانه بوده و قابل دستیابی است، آینده ای که پر از صلح و صفا و آرامش و امنیت گردد و حق پرستان پیروز و باطل گرایان نابود شوند، انتظار باوری، باور به علم است که در زندگی انسان منتظر، در قالب کرداری خاص تجسم می یابد و لذا دست روی دست گذاردن و بدون عمل و تلاش، خود را منتظر دانستن تفسیری غلط و وارونه از انتظار است.

انتظار اعتقادی در گرو عمل، عمل کردن به آنچه که فرهنگ انتظار را ایجاب میکند، و لذا انتظار یا آینده نگری، به حال کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است و برای ایجاد وضع بهتری تلاش میکند و با این وصف انتظار یعنی آماده باش کامل و امیدوار به آینده ٔ روشن و نورانی.
حال با توجه به معنی انتظار فرد منتظر و انسان قرار گرفته در دوران غیبت باید به آیین انتظار پایبند بوده و آن را پاسداری کند.
اولین مسئله برای منتظر خوش بینی  ونفی بدبینی نسبت به جهان و زندگی آتی فردی و خانوادگی و اجتماعی است، یعنی فرد منتظر باید با عنصر “امید و نوید” با حوادث برخورد کرده و همواره روحیه شاداب و نشاط داشته باشد که بی نشاطی وکسالت و رخوت در “آیین انتظار” مقبول نیست و” آیین انتظار” در سه حوزه زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی برای منتظر برنامه دارد، بطوریکه درزندگی فردی انسان منتظر، معرفت بایسته و شایسته به توحید داشته و دارای ایمان مطلوب و عمل صالح بوده و در زندگی شبانه روزی خود دعا برای سلامتی امام و جلب رضایت آن حضرت را هرگز از یاد نمیبرد و با دعای عهد و زیارت امین اله و زیارت ال یاسین و ادعیه و زیارات دیگر دمساز است، همچنین منتظر دارای روحیه جهادی و انقلابی بوده و به شجاعت و ایثار و مقاومت و صبر وستم و عصیان ستیزی و یکدلی و عزتمندی متصف میباشد.
در زندگی خانوادگی نیز فرد منتظر خانه را کاشانه مهر ساخته و با اعضای خانواده خود در نهایت شور وصفا و وفا و سخا زندگی میکند، و بنیان خانواده را به تاسی از خانواده دوران ظهور حضرت مهدی، مالامال از معرفت عقلانیت و ایمان و جهاد مینماید، حتی در تغذیه نیز از سبک زندگی مهدوی پیروی مینماید غذای حلال و طیب میخورد ، غذایی که از نظر طاهر و عناصر کاملاً سالم بوده و تقویت کننده قوای جسمانی و روانی است. همچنین “آیین انتظار” برای زندگی اجتماعی نیز برنامه دارد که دستگیری از مستمندان و تعاون و جهاد مستمر و تقویت انگیزه طلم ستیزی و دورماندن از فساد محیط و ایجاد حساسیت در برابر وضعیت اجتماعی وحوادث آن و تلاش برای “اجتماع قلوب” ازجمله آن وظایف و برنامه ها است و آیین انتظار مردم را در دوران غیبت برای اطاعت از ولایت فقیه و تبعیت از فرامین ایشان دعوت و تاکید میکند تا جامعه اسلامی صلابت و عزت و شوکت و اتحاد و اتفاق خود را حفظ کرده وظهور آخرین دولت حق یعنی دولت امام مهدی (عج) را تسریع نماید. وبالاخره منتظر به برکت “آیین انتظار” جشن نیمه شعبان را بسیار گرامی داشته و با و قلم و قدم و مال و وقت در اعتلای آن میکوشد و امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی در کلام خود نکته بسیار دقیق و ظریف را در مورد ملت ایران در برابر امام زمان مطرح کرده ومیفرمایند:

«ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است».

امام خمینی(ره) در این جمله خدمت در انتظار را از ما میخواهد این تعبیر خیلی مهم بوده و از دو واژه خدمت و انتظار تشکیل شده و نوعی از فعالیت است که در آن، امید و صبر وجود دارد و با نیت اندیشه همراه است و خدمت در انتظار غیر از خدمت است.
ممکن است کسی منتظر نباشد ولی خدمتی هم بکند ولی مفهوم خدمت در انتظار مفهوم خاصی است و دو کار انجام میگیرد:
» یکی کار وتلاش مستقیم درنهایت تواضع
» دیگری اینکه این خدمت در راه خدمت به حضرت ولیعصر(ع) وظهور ایشان بکار گرفته میشود و هرکاری در مسیر مهدویت قرار میگیرد.