سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

اصول حاکم بر زندگی آسمانی دو فرشته زمینی

image_pdfimage_print

ماه ذی الحجه میقات دلدادگیها و تکرار میثاق عبد و معبود است. ماه بندگی و بنده نوازی، ماه ختم رسالت و ولایت پذیری و ولایت مداری، ماه ابراز ارادت ها و رهایی از تعلقها و سرسپردن به تعهدها است. روزهای پربرکتی که بزرگان دینی اهمیت ویژه ای برای لحظه لحظه آن قائلند و توصیه های زیادی در بجا آوردن اعمال این ماه نموده اند. نماز دهه اول این ماه، روزه گرفتن ، نماز حضرت زهرا(س) و… که با رجوع به مفاتیح الجنان مرحوم شیخ قمی می توان از آنها اطلاع یافت و در عمل به آنها کوشید.
اما یکی از شکوهمندترین واقعه این ماه بنابر روایات، ازدواج حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) می باشد که در روز نخست این ماه اتفاق افتاده است. ازدواج دو انسان برتر و بی نظیر، دو عرش نشین، یعنی ازدواج نور چشم پیامبر با وصیّ و جانشین پیامبر. که حقیقتا وصلت و پیوندی آسمانی است. در شب چنین روزی بود که بعد از اینکه فاطمه(س) پا به منزل علی(ع) گذاشت، سکوتی معنادار آن خانه را فراگرفت، فاطمه خیره شده بود، ناگاه علی (ع) لب به سخن گشود و فرمود:در چه اندیشه ای هستی فاطمه جان؟ صدای علی سکوت را شکست و سپس فاطمه(س) چنین پاسخ داد: آمدن از خانه پدر به خانه شما مرا به یاد رفتن از دنیا به آخرت انداخت.
بعد از لحظه ای سکوت فاطمه(س) به چشم های علی خیره شده و ایشان را صدا زد…. انگارعلی(ع) دوست داشت بار دیگر صدایش کند…علی جان!و علی (ع) پاسخ داد. آنگاه فاطمه اولین خواسته اش را چنین مطرح نمود: می آیی امشب را نماز بگزاریم و تا صبح خدا را بخوانیم؟!
و این یعنی “نعم العون علی طاعه الله” بودن در زندگی مشترک که یکی از زیباترین جلوه های زندگی مشترک آن دو وجود آسمانی بود.
تمامی افرادی که برای رسیدن به هدف الهی در زندگی تلاش میکنند در پی مدل و الگویی برای راهیابی به این طریق می باشند که زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) نمونه تمام و کمالی است که می تواند انسان را به اینراه رهنمون سازد. روابط خانوادگی در این خانواده برای همه کسانی که خواهان یک زندگی متعالی هستند، درسهای ارزشمندی را ارایه می‏دهدکه به یمن سالروز این ازدواج مبارک، چند اصل مهم که می توان از حیات مشترک آن بزرگواران استفاده نمود ارائه میگردد:
۱- اصل توجه به شخصیت فرد از جهت وراثت، تربیت ، و محیط در انتخاب همسر
۲- اصل خدا محوری و نگاه معنادار به ازدواج و زندگی مشترک(نه صرف ارضائ نیازهای فیزیکی و رفع تنهایی)
۳- اصل همراهی و همپایی با شریک زندگی (فاطمه و علی (ع) همدل و دلدار هم و تسلی بخش هم و مشاورو همراه هم بودند. علی پناگاه او بود و زهرا(س) امانتداراو؛ امام علی (ع) فرمود:وقتی به خانه می آمدم و به چهره زهرا نگاه می کردم تمام غم و اندوهم برطرف می شد).
۴- اصل تقسیم کار بر مبنای ساختار روحی و جسمی و مصلحت اجتماعی و برنامه ریزی(علی رغم داشتن زندگی ساده و عاری از پیچیدگی)
۵- اصل روابط بر اساس تکریم واحترام متقابل به روحیات و اهداف هم در زندگی و هم هدف گشتن در زندگی
۶- اصل کوشش در تامین مایحتاج زندگی براساس ۱-ضرورت ۲-کفاف ۳-رفاه (که با دقت در زندگی آن بزرگواران دیده می شود که آنها در این بُعداز زندگی از مرحله اول یعنی ضرورت پابیرون ننهادند و چه بسا ضرورت زندگیشان را با ایثار و انفاق و احسان به نیازمندان بخشیدند).
۷-اصل تبدیل محیط خانواده به محیط انس با قرآن
۸-اصل ساده زیستی (زندگی لبریز از نشاط و لذت معنوی آنها را بی اعتنا به تجملات و تشریفات نموده بود و ساده زیستی آنها نه از روی فقر، بلکه نشات یافته از معرفت آنها بود. که دلیل بر این ادعا وجود فدک همان سرزمین حاصل خیزی بود که درآمد آن سالیانه بین ۷۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ دینار طلا بود،اما آن حضرت تنها به اندازه ضرورت خانواده از آن بر داشت کرده و بقیه را بین نیازمندان مدینه تقسیم می فرمود).
۹- اصل پاک نگه داری محیط خانه و خانواده از گناه (مهم ترین هنر زوج خوشبخت این است که فضای خانه را پاک از حرام الهی گرداند و محیط سالمی برای رشد اعضای خانواده فراهم نماید. حضرت زهرا(س) در آخرین وصیت های خویش به امیرمؤمنان علی (ع) بر این اصل تأکید کرده و فرمودند: پسر عمو جان، تا در خانه تو بودم، دروغی نگفتم، خیانتی نکردم و ازدستورات (الهی) تو هیچ گاه گامی فراتر ننهادم).
۱۰- اصل جهادی و علم پژوه بودن اعضای خانواده(این فاطمه(س) بود که با تشکیل کلاسهای آموزش معرف و قرآن و اخلاق درمنزل برای زنان مدینه و حمایتهای خالصانه از حریم ولایت، روحیه جهاد علمی و عملی را برای پیروانش به یادگار گذاشت؛ روزی یکی از زنان مدینه خدمت حضرت زهرا (س) رسید و گفت: «مادر پیری دارم که در مسایل نماز، سؤالات فراوانی دارد و مرا فرستاده است تا آن مسایل شرعی را از شما بپرسم. حضرت زهرافرمود:بپرس.آن زن، مسایل بسیاری طرح کرد و برای هر یک از آنها، پاسخ شنید. در ادامه گفت و شنود، آن زن از کثرت پرسش ها خجالت کشید و گفت: «ای دختر رسول خدا! از این که فراوان خدمت می رسم و با سؤالاتی فراوان شما را به زحمت می اندازم، معذرت می خواهم!فاطمه (س)فرمود: باز هم بیا و هر آنچه سؤال برایت پیش می آید، بپرس! آیا اگر کسی اجیر شود که بار سنگینی را به بالای بام ببرد و به پاداش آن، صد هزار دینار طلا مزد بگیرد، چنین کاری برای او دشوار خواهد بود؟ گفت: خیر. حضرت ادامه داد: من در ازای هر مسأله ای که پاسخ می دهم، بیش از فاصله بین زمین و عرش، جواهر و لؤلؤ پاداش می گیرم؛ پس سزاوار است که بر من سنگین نیاید.
۱۱- اصل عفت وعفاف‌ در روابط میان فردی و اجتماعی
۱۲- اصل رضایت از زندگی و معقول بودن درخواستها از شریک زندگی
عظمت وجودی حضرت علی و حضرت زهرا(علیهم السلام) اقتضا می کرد که این دو خواستار همسری هم کفو و هم شان و همپایه از نظر ایمان، تقوی، دانش، بینش، نجابت و اصالت، باشند و جز فاطمه زهرا(س)برای علی(ع) همسری نبود و جز علی(ع) برای فاطمه همسری شایسته وجود نداشت…