سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

امراض روحی در کلام امام حسن عسگری(ع)

image_pdfimage_print

آسیب امراض روحی و بیماریهای درونی از بیماریهای جسمی برای انسان بیشتر است، مخصوصا در حوزه ایمان آفتهای این بیماریها گاها غیر قابل جبران بوده و یا بسیار دشوار و زمانبر می باشد.امام عسکرى (ع) در بیانات گهربار خود به برخی رذایل اخلاقی و امراض روحی اشاره می فرمایند و به ذکر مشخصات آن بیماران می پردازد؛ که بمنالسبت سالروز ولادت آن بزرگواربه چند مورد از آنها اشاره میگردد:

کینه
امام حسن عسگری(ع) شخص کینه‏توز را چنین معرفی میفرماید:

«أقلّ النّاس راحهً، الحقود»

«شخص کینه توز، کم آسایش‏ترین مردم است.»

و با یک نگاه و تفکر کوتاه در احوالات شخص کینه توز، روشن می شود که وضعیت روحی آنان بخاطر کینه موجود در وجودشان بسیار آشفته بوده و در اثر این رذیله، از آسایش و راحتی و آرامش که از نیازهای اصلی انسان است محروم می شود.

دوروئی
حضرت امام حسن عسگری(ع) در مورد این مرض روحی می فرمایند:

«بئس العبد، عبدٌ یکون ذو وجهین و ذولسانین، یطرى اخاه شاهداً و یأکله غائباً، اِن اُعطى حسده، و اِن ابتلى خانه»

«چه بد بنده‏اى است، آن بنده که دورو و دوزبان است، در حضور برادرش، او را مى‏ستاید و پشت سر او غیبت و بدگویى او را مى‏کند، اگر مورد عطا واقع شود، به او حسد مى‏ورزد و اگر براى او گرفتارى پیش آید، به او خیانت کند».

در این حدیث نیزحضرت بنده دو رو را معرفی فرموده و ویژگیهای اینگونه افراد را بر می شمارد تا هشداری باشد برای شیعیان خود که خود را از این حالات و امراض حفظ نمایند.

شادمانی درحضور محزون
از جمله آداب ارتباطات رعایت حال مخاطب و آنکس که انسان با او ارتباط دارد، می باشد، تا روابط اجتماعی افراد آلوده به این ویژگیها و به تبع آن تخریب روابط و تبدیل دوستیها به دشمنیها نگردد و ارتباط محبت آمیز افراد تقویت گردد.آن حضرت می فرماید:

«لیس من الأدب، اظهار الفرح عند المحزون»
«از ادب نیست آنکه در پیش محزون اظهار فرحئ و شادی نماید»

توجه به سخنان ائمه اطهار(ع) در زمینه های مختلف و هشدارهای ایشان، انسان را از آفتهای رذایل اخلاقی و امراض درونی محفوظ می نماید و در کسب فضایل اخلاقی مدد می رساند.