سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

انس با قرآن، تکامل عقلانیت، معنویت و عدالت(۱۶)

image_pdfimage_print

«السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه»

برای ایجاد ارتباط مستمر و غیر موسمی با قرآن، احساس نیاز به قرآن لازم است و برای احساس نیاز به قرآن، انسان باید قبول کند که قرآن برای تمام نیازهایش خوراک دارد و در حقیقت، قرآن کتاب و برنامه ی رفع نیازهای انسان است.


اگر انسان این موضوع را قبول داشته باشد، با قرآن انس خواهد گرفت، چون تمام تلاش هایش برای رفع نیازهای خود جهت رسیدن به رشد و کمال می باشد.
اما در اینکه آیا قرآن برای زندگی غریزی انسان برنامه دارد یا نه، در توجه و دقت به قرآن مشخص می‌شود که قرآن به این قسمت از زندگی انسان هم برنامه دارد، و این باور، در افزایش گرایش انسان به قرآن مؤثر بوده و کمک می‌کند تا انسان قرآن‌ را کتاب معنویت و ثواب و رفع مشکل نپندارد و ارتباط مستمر و پر از نشاط و بشاشت با این کتاب ایجاد کند.

برای اینکه دیدگاه و موضع قرآن به نیازهای غریزی و نیازهای اولیه روشن شود به چند آیه پرداخت می‌شود:

 «یا ایّها الّذین امنوا کُلوا من طیّبات ما رزقناکم وشکروا لله»

(۱۷۲/ بقره)
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید از نعمت های پاکیزه‌ و طیب که روزی داده‌ایم، میل کنید و خدا را شکر گزار باشید»

در این آیه ارتباط شکر با استفاده از ارزاق خداوند متعال به روشنی بیان شده است، به عبارتی لازمه ی شکرگزاری و موفقیت در شکر، استفاده و بهره‌مندی از نعمت های مادی می باشد.

در آیه ی ۸۸ سوره ی مائده می‌فرماید:

« وکلوا ممّا رزقکُم اللّه حلالا طیّبا واتّقوا اللّه»

در این آیه هم ارتباط استفاده از امکانات حیات مادی با داشتن تقوا مشخص می‌شود.

در سوره ی مؤمنون آیه ی ۵۱ ارتباط امکانات مادی و بهره‌مندی از عمل صالح مطرح شده است:

«یا ایّها الرّسول کُلوا من طیّبات واعملوا صالحا»
«ای پیامبر بخورید از طیبات و عمل صالح انجام دهید»

پس با توجه به این آیات، مشخص می شود که امکانات مادی و بهره‌مندی از رفع نیازهای اولیه و غریزی برای رسیدن به حیات طیبه بسیار موثر، و‌ جایگاه والایی دارد.

در روایات هم با ظرافت تمام به این موضوع پرداخت شده و ارتباط زندگی معاشی با زندگی معادی مطرح و رنگ یکنواختی به خود می‌گیرد، به عبارتی نیازهای مادی و غریزی رنگ معنوی و فطری پیدا می‌کند، حضرت امام جعفرصادق(ع) می‌فرماید:

«طعمُ الماء الحیاه و طعْمُ الخُبز القُوّ»

«طعم آب حیات است و مزه نان قدرت است»

با دقت در روایت روشن می‌شود که در اینجا، سخن از بحث های غریزی نبوده، بلکه به مزه‌های خوراک هایی که برای رفع نیازهای اولیه مطرح شده است مزه و طعم معنوی داده شده است، و با طرح آب و نان، حیات و تلاش و کوشش در عرصه‌های زندگی را متذکر می شود.
پس در قرآن و مکتب عترت پیامبر(ص) تفکیک و تفریق بین معاش و معاد وجود ندارد، از دیدگاه قرآن و عترت انسان باید به نیازهای غریزی خود توجه و آنها را برطرف نماید تا قدرت برطرف کردن نیازهای معنوی را پیدا نماید.
از خداوند متعال می خواهیم لذت و مزه‌های معنوی که تعریف فرموده را بچشیم تا با قرآن بیشتر انس پیدا نماییم.
ادامه دارد…