سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

انس با قرآن، تکامل عقلانیت، معنویت و عدالت(۱۵)

image_pdfimage_print

«السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه»

در مباحث انس با قرآن تا اینجا مطرح شد که برای ارتباط مستمر و محبت آمیز و صمیمی با قرآن، باید به قرآن احساس نیاز نمود، و ایجاد شدن این احساس منوط به این باور است که قرآن به تمام نیازهای انسان پاسخگو بوده و برای همهٔ آنها برنامه و خوراک دارد که اگر چنین باوری در انسان شکل گیرد از حوزه ی قرآن و انس با قرآن کنار نخواهد رفت و همیشه به قرآن گرایش خواهد داشت، چرا که تمام فکر و ذکر انسان رفع نیازهایش بوده و با رفع نیازهایش به کمال خود دست می‌یابد.

اما متاسفانه به خاطر فرهنگ‌ غلط، به قرآن به عنوان کتاب حیات و زندگی نگاه نمی‌شود، بلکه به عنوان ثواب و پاداش آخرتی، مورد استفاده قرار می گیرد، گویا این کتاب برای نیازهای مادی انسان برنامه نداشته و حرفی برای گفتن ندارد، و یکی از علل عدم موفقیت در «انس با قرآن»، تلقی اشتباه از قرآن می‌باشد.
و این در حالی است که بیشتر آیات قرآن متوجه نیازهای مادی انسان است‌‌ و برای آن طرح و برنامه دارد، به عنوان مثال:

✅ «و مٰا جعلنٰاهُم جسداً لا یأکلوُن الطّعٰام»(انبیاء/۸)

پروردگار متعال در این آیه ضرورت طعام خوردن و غریزی بودن بخشی از وجود پیامبران اشاره می‌فرماید، یعنی ما آنها را جسد قرار ندادیم که غذا نخورند، یعنی پیامبران هم علیرغم شکوه و عظمت و جایگاهشان، از زندگی مادی و دنیوی بهره‌مند و می‌باید نیازهای اولیه خود را برطرف نمایند.
یا در آیه ۱۵ نحل چنین بیان فرموده:

✅ الّذی سخَّر البحرَ لِتَأکلُوا منه لحما طریّا»
«او کسی است که مسخر کرد دریاها را برای شما تا میل کنید گوشت‌های تازه»

و این آیه نشان دهنده توجه و‌ دقت قرآن به نیازهای اولیه انسان است.
در آیه ۲۲ سوره طور نیز چنین آمده:

✅ «و اَمدَدْناهم بفاکهه و لحم مما یشتهون»
«ما قدرت و توان دادیم با خوردن میوه‌ها و گوشت‌های تازه».

بیانگر توان بخشی خداوند متعال با خوردن و بهره‌برداری از میوه‌ها و گوشت‌های تازه به انسانها ‌
با توجه به این آیات و دیگر آیات مختلف در این زمینه، به روشنی می توان فهمید که خداوند متعال معاش و زندگی غریزی و دنیوی را بهترین و مناسب‌ترین پل و مقدمه می داند برای سلوک و تکامل معنوی انسان؛ و در معارف هم روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد، مثلا:

✅«الفقر مدحَشه للعقل»

«فقر عقل انسان را به وحشت و دحشت می اندازد»

و این نشان می‌دهد که ارتباط معاش با تأمین حیات فکری، چقدر نزدیک است‌.

یا پاره‌ای روایات، بیان کننده ی ارتباط نزدیک معاش با حیات اعتقادی می باشد:

✅«انّ الفَقر مَنقصَهٌ للدّین»

«همانا فقر، دین را ناقص می‌کند»

و یا ارتباط رفتارهای دینی با رفع نیازهای مالی، چنانچه پیامبر(ص) می فرمایند:

«آنکه نان ندارد، نماز ندارد»

تمام این روایات در بیان اهمیت نیازهای انسان و توجه قرآن به این نیازها و ارتباط آنها با تکامل و رشد معنوی انسان، می‌باشد که در این راستا، قرآن مدل و برنامه‌ای دارد تا انسان در تأمین معاش و طی نمودن مسیر رشد معنوی دچار مشکل نشود، که در جلسات آتی به این کارکرد قرآن، پرداخت خواهد شد‌؛ ان‌شاءالله.
از خداوند منان می خواهیم چنان توفیقی دهد که با مدل قرآنی به رفع نیازهای خود پرداخته و به رشد و کمال معنوی دست یابیم.

ادامه دارد…