سحاب اندیشه

سایت سحاب اندیشه

ایستگاه سلامت در ماه رمضان

image_pdfimage_print

چنانچه می دانید روزه بر افرادی وجوب پیدا می کند که از سلامت کامل جسمی برخوردار بوده و طاقت بر روزه داری در آنهاوجود داشته باشد .
این موضوع در آیه ۱۸۲ سوره بقره به صراحت بیان گردیده و در رساله های عملیه نیز مراجع معظم تقلید شرایط آنرا بیان نموده اند .
“یا اَیُّهُا الَّذینَ اَمنوا کُتِبَ علیکُم الصّیام کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّّکُم تَتَّقون”
برخلاف ماههای دیگر سال جهت بی بهره نماندن از روزه داری و این امر الهی ، هر فردی موظف است که در این ایام با رعایت اصولی ، جسم خود را از ابتلا به بیماریهایی که انسان را مشمول این امر الهی نمی کند ، جلوگیری نماید .
در این جا به چند مورد از این اصول اشاره می گردد :
۱) استفاده از مایعات در سه وعده ی مختلف (افطار ، شام ، سحری ) به میزان حداقل ده لیوان
۲) افطار کردن با یک فنجان آب گرم
۳) آماده کردن دستگاه گوارش برای پذیرش غذا با مقداری سوپ
۴) ایجاد فاصله بین افطار و صرف شام (حداقل ۵/۱ ساعت )
۵) مصرف عسل به همراه شیرکه علاوه بر تأمین آب بدن، انواع ویتامین ها را (منیزیم ،آهن ،پروتئین،کلسیم ) در اختیار سلولها قرار می دهد .
۶) عدم خوردن چای پر رنگ و مواد شیرین و پرچرب اضافی
۷) عدم نوشیدن مایعات در دقایق انتهای سحر که سبب نفخ معده ، رفلکس آن و ضعف و بی حالی می گردد.
۸) استفاده از گوشت سفید به خاطر هضم آسان (گوشت مرغ و ماهی )
۹) استفاده از سبزیهای تر و تازه مخصوصا جعفری و کرفس برای از بین بردن بوی بد دهان و نیز با توجه به همزمان شدن ماه رمضان با شبهای کوتاه سال ، بیداری از افطار تا سحر موجب خواهد شد،دستگاه گوارش بعد از مصرف غذا با خواب مواجه نشود که نتیجه ای در هاضمه ایجاد خواهد کرد .

به امید سلامتی کامل جسم و روحتان